רייטבלט צבר ב-20 שנותיו בסופר-פארם יותר מ-140 מיליון שקל

צפוי למכור 5.5% ממניות הרשת שברשותו לבנק דיסקונט, אך להמשיך ולנהלה ■ בנק לאומי, שימכור אף הוא 5% ממניות הרשת, יכיר ברווח של 350 מיליון שקל

בנק דיסקונט יהפוך בקרוב, ככל הנראה, לשותף של בנק לאומי ברשת סופר-פארם. דיסקונט צפוי לרכוש כ-5% ממניות רשת הקמעונאות מבנק לאומי, וכן לרכוש את מניותיו של מנכ"ל החברה, ליאור רייטבלט (5.5%).

בסך-הכול צפוי דיסקונט, בניהולו של ראובן שפיגל, לשלם כ-150 מיליון שקל בעבור 10.5% מהמניות, בעסקה המשקפת לחברה שווי של 1.4 מיליארד שקל.

בעבור רייטבלט, שצפוי לקבל כ-77 מיליון שקל, מדובר באקזיט נאה. רייטבלט מנהל את סופר-פארם זה 20 שנה בקירוב, ונחשב מנהל מוערך וכמי שאחראי לחלק גדול מהצלחת הרשת. לפי הערכות, הוא צבר במשך השנים הון בהיקף העולה על 140 מיליון שקל, באמצעות שכר, דיבידנדים ומכירת מניות נוספות שבהן החזיק לבנק לאומי לפני כ-5 שנים.

למרות שרייטבלט לא צפוי להישאר עם מניות בחברה, ככל הידוע אין בכוונתו לעזוב את סופר-פארם.

השקעה מוצלחת

מרוויח נוסף מהעסקה הוא בנק לאומי. לאומי נכנס להשקעה ברשת לפני 5.5 שנים, כשרכש 18% מהמניות תמורת 190 מיליון שקל לפי שווי של 1.05 מיליארד שקל, וכעת צפוי להישאר עם החזקה של 13%. בהנחה שהמכירה תושלם, יוכל לאומי לשערך את ההשקעה שלו בחברה לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל, מה שיאפשר לו להכיר ברווח הון של כ-350 מיליון שקל.

רווח זה חשוב ללאומי, במיוחד בתקופה זו, שבה הבנקים נאלצים לשפר את ההון שלהם.

ההשקעה של לאומי בסופר-פארם נחשבת מוצלחת למדי. מלבד רווח ההון שצפוי הבנק לרשום, הוא גם נהנה מדיבידנדים במשך השנים, שכיסו חלק גדול מההשקעה שביצע. עם זאת, נציין כי במקור במסגרת העסקה עם בנק לאומי סוכם כי סופר-פארם תצא להנפקה בשנים הקרובות, ואולם נראה כי תוכנית זו ירדה מן הפרק לאור מצב השווקים.

כמו כן, ייתכן כי בלאומי ציפו אף להצפת ערך גבוהה יותר מזו שנרשמה. זמן קצר לאחר ביצוע העסקה אמר רייטבלט בראיון ל"גלובס": "עוד 5.5 שנים, סופר-פארם תהיה חברה כפולה בשווי מכפי שהיא היום. הכפלנו עצמנו כל 5 שנים". אלא שבפועל, השווי גדל "רק" ב-40%.

מבחינת בנק דיסקונט, זו השקעה ריאלית משמעותית ראשונה זה זמן רב. דיסקונט שוקי הון - זרוע ההשקעות של הבנק - ביצעה את עיקר השקעותיה בתקופה האחרונה באמצעות קרנות השקעה. באחרונה הוחלט לשנות את מדיניות ההשקעה של הבנק, ולהשקיע גם ישירות בחברות ולא רק באמצעות קרנות. בדוחות האחרונים של הבנק נכתב כי באחרונה "דירקטוריון הבנק אישר תוכנית השקעה במניות בעלות תשואת דיבידנד גבוהה בסכום של עד 150 מיליון שקל במניות של חברות ציבוריות".

שחיקה ברווחיות

את סופר-פארם הקים לפני 34 שנה ליאון קופלר, והיא מונה כיום יותר מ-180 סניפים. לפי הערכות, מכירות החברה בישראל ובחו"ל צפויות לחצות השנה את רף 4 מיליארד שקל, והרווח הנקי צפוי לעמוד על 100 מיליון שקל בקירוב.

אמנם מדובר ברשת צומחת, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה כי סופר-פארם סובלת משחיקה ברווחיות הפעילות בישראל זה 7 שנים. שחיקה זו החריפה ב-3 השנים האחרונות, על רקע העלייה בתחרות - במיוחד בין רשתות השיווק.

על השחיקה ברווחיות בישראל מפצה הפעילות בחו"ל, אם כי גם שם לא תמיד רוותה סופר-פארם נחת. הרשת הציבה לעצמה שני יעדי התפתחות בחו"ל: פולין וסין.

לפי שעה, ההשקעה בפולין התבררה כמוצלחת ביותר וחשוב מכך, רווחית במיוחד. כיום הפעילות בפולין אחראית לכשליש מהרווח, למרות שהיא מהווה רק 15% מהמכירות. הכניסה לסין נעשתה באמצעות שותפות עם רשת סינית לבתי-מרקחת, "אנשור". בסופו של דבר, סופר-פארם לא הצליחה למנף את השותפות להתפתחות במדינה בשל מגבלות רגולטוריות. לאור זאת, סופר-פארם מכרה את הפעילות בסין בקיץ 2011, ומאז היא מחפשת דרכים לחדש את פעילותה במדינה.