עסקת ענק בשוק הרכב: קרדן בוחנת מכירת אחזקות באוויס

כיום מחזיקה קרדן ב-37.15% ממניות אוויס וחברת המזרח מחזיקה בחלק שווה. יתרת המניות מוחזקת בידי הציבור ■ העסקה, שמוערכת במאות מיליוני שקלים, תתבצע באמצעות תשלום מזומן או מניות של UMI

יוסף גרינפלד ואבנר שנור, בעלי השליטה בקבוצת קרדן, לא חוסכים מאמצים בניסיון להתמודד עם חובות העתק המאיימים על הקבוצה: יותר מ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של חברת קרדן NV ו-225 למחזיקי האג"ח של קרדן ישראל, שבשליטת קרדן יזמות.

היום דיווחה קרדן ישראל, הפועלת בתחומי הנדל"ן, הרכב, התקשורת והשירותים המוניציפליים, על בחינת מהלך למיזוג עסקי הרכב שבהם היא מחזיקה, במטרה לפשט את מבנה הבעלויות המורכב בהם, ובעיקר כדי להתייעל ולחסוך בהוצאות.

תמצית המהלך היא מכירת החזקות קרדן ישראל בחברת הליסינג קרדן רכב לידי יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI), תמורת הקצאת מניות. קרדן רכב היא זכיינית המותג אוויס (AVIS) בישראל, ויוניברסל מוטורס היא יבואנית ומשווקת רכבי ג'נרל מוטורס לישראל (שברולט, ביואיק, קאדילק, איסוזו ועוד). לפי קרדן, קיימת אפשרות שלפיה חלק לא מהותי מסך התמורה ישולם במזומן.

העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע יחד עם שותפתה של קרדן בשתי החברות - חברת המזרח של משפחת עיני. כיום מחזיקות השתיים, בחלקים שווים, 74.4% ממניות קרדן רכב וכ-90% מ-UMI.

מניית קרדן רכב הוסיפה לערכה כ-25% בחודש האחרון, תוך שריכזה בחלק מהימים מחזורי מסחר ערים.

ביתרת מניות קרדן רכב מחזיק הציבור, וב-10% ממניות UMI מחזיקה חברה בת של ג'נרל מוטורס האמריקאית. כחלק מהמהלך הנרקם, בכוונת קרדן ומשפחת עיני לרכוש את יתרת מניות UMI מהחברה האמריקאית, ולהגיע להחזקה מלאה ביבואנית הרכב.

בקרדן ציינו כי נעשתה פנייה לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה "לקבלת פטור מהודעת מיזוג לצורך ביצוע המהלך". זאת בשל העובדה כי מדובר "ברה-ארגון באופן החזקת שתי הקבוצות השולטות (קרדן וחברת המזרח) ב-UMI ובאוויס, ולא בשינוי בזהות החברות השולטות".

אם מהלך המיזוג ייצא לפועל, יבחנו קרדן ומשפחת עיני אפשרות למחוק מהמסחר את מניות קרדן רכב, בתמורה להקצאת מניות UMI לציבור ורישומה למסחר, או לחלופין, באמצעות הצעת רכש ותשלום מזומן עבור מניות הציבור בקרדן רכב.

"חברה עם הון של כמיליארד דולר"

בקרדן הדגישו כי הנושא נמצא בשלב של בדיקות ראשוניות, וכי "אין כל ודאות כי המהלכים כאמור, כולם או חלקם, ייצאו אל הפועל, ומה יהיו תנאיהם". איתן רכטר, מנכ"ל קרדן יזמות, אמר היום: "אנחנו מבצעים רה-ארגון, והמהלך נעשה כחלק מסדרת מהלכים שישפרו את מצב הקבוצה".

לדברי רכטר, "מטרת המהלך היא ניקוי וסידור ההחזקות. אחרי המהלך, קרדן ישראל תחזיק באותם אחוזים ב-UMI, אבל החברה תהיה כפולה בגודלה, עם הון עצמי של קרוב ל-1 מיליארד שקל".

עוד ציין רכטר, כי "מצבה של קרדן יזמות משתפר, ואנחנו צופים שב-2013 מצב ענף הליסינג ישתפר. אנחנו מבצעים הרבה פעולות כדי להנזיל את החברה ולעמוד בהתחייבויות, ומצד שני לבנות אותה ולפתח את עסקיה".

משפחת עיני מחזיקה יחד עם קרדן ב-UMI זה שנים רבות. ב-2011, חודשים ספורים לאחר שהשלימה קרדן את ההשתלטות על קרדן רכב (אז דן רכב), היא מכרה לחברת המזרח של המשפחה 34% ממניות קרדן רכב, תמורת כ-200 מיליון שקל. שווי החזקות משפחת עיני בקרדן רכב עמדו הבוקר על 135 מיליון שקל.

על רקע התחרות הגוברת בענף הליסינג נשחקה רווחיות קרדן רכב בשנה האחרונה. בשורה התחתונה היא הציגה הפסד של 10 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר, אחרי שהכנסותיה לתקופה זו ירדו ב-7.5% ל-1.04 מיליארד שקל. לחברה ארבע סדרות אג"ח, בהיקף של כ-785 מיליון שקל. לאחרונה מכרה קרדן רכב את חלקה (50%) באוטו איטליה, סוכנות רכבי היוקרה פרארי ומזראטי בישראל.

גם תוצאות UMI במגמה שלילית, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה היא הפסידה 2.2 מיליון שקל, על מחזור של 1.5 מיליארד שקל - ירידה של 26% לעומת התקופה המקבילה. מכירות הרכבים שלה צנחו בתקופה זו בכ-40% לכ-8,450. בשנת 2011 כולה הרוויחה UMI 107 מיליון שקל.

בחברה הסבירו כי המעבר להפסד נבע "בעיקר מפעולות שנקטה UMI על מנת להקטין את המלאי העודף שבו החזיקה, מהתחזקות שער החליפין של הדולר, אשר משפיעה על עלות רכישת הרכבים, וכן מתמהיל רכבים שונה".

הפסד של 129 מ' ש'

בתשעת החודשים הראשונים של השנה תרמה ההחזקה בקרדן רכב הפסד של 37 מיליון שקל לקרדן יזמות, שסיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2012 עם הפסד של 129 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 123 מיליון שקל ב-2011 כולה.

מהדוחות הכספיים עולה כי פירעון האשראי הבנקאי של קרדן יזמות בשנה הקרובה מותנה בהתממשות תוכניותיה לגיוס מקורות כספיים, ובהתאם לכך היא פועלת באינטנסיביות למימוש נכסים. בניסיון לשפר את מצבה, סיכמה קרדן יזמות על מכירת חברת מילגם תמורת כ-110 מיליון שקל לאחים שי וגיל ויל, מהמשפחות המייסדות של חברת המזון אסם. מילגם מעניקה שירותים למגזר המוניציפלי, ביניהם ניהול מערכי גבייה עבור רשויות מקומיות ותאגידי מים.

היום עדכנה קרדן יזמות כי חתמה על הסכם למכירת מניות קש"מ תמורת 110 מיליון שקל, עסקה ממנה היא צופה לרשום רווח של כ-55 מיליון שקל לפני הוצאות, ומנייתה זינקה ב-7%. השלמת העסקה כפופה למספר תנאים.

קבוצת קרדן
 קבוצת קרדן