הבור הפיננסי בפרשת פלאפון

הסיבה האמיתית היא הצורך לעמוד בהלוואות לרכישת השליטה

מזה כמה חודשים מתחולל לנגד עיניינו אחד המאבקים היותר כוחניים של הנהלה בהתארגנות עובדים להקמת וועד. מאבק שכולל העמסת רכבים באישון לילה, הפצת הודעות דוא"ל עם מסרים לעובדים שעדיין לא הצטרפו, העסקת יח"צנים ואפילו מאבק משפטי מתוקשר. הכל כדי למנוע את הקמת הוועד.

צריך לומר לכל מי שלא מבין על מה ולמה המהומה, ביושר ובצורה ברורה.

הסיבה האמיתית והעיקרית ללוחמה הלא קונבנציונלית של הנהלת פלאפון בהתארגנות עובדיה, היא הצורך של בעל השליטה בקבוצה בהמשך חלוקות דיבידנד כדי שהוא יוכל לעמוד בהלוואות שהוא נטל לצורך רכישת השליטה.

על מנת שפלאפון תוכל להמשיך ולחלק רווחים כמעט בכל מחיר, מעוניין בעל השליטה לצמצם את מספר העובדים בקבוצה, ולמעשה למזג את הפעילות של בזק עם הפעילות של פלאפון ואולי גם של yes.

הרצון הזה של בעל השליטה, שחייב שיחולקו דיבידנדים כדי שיוכל לעמוד בהלוואות שהוא נטל לצורך מימון רכישת השליטה, נחשף לאחרונה בראיון עיתונאי שערך דורון תורג'מן, איש הכספים של שאול אלוביץ', בזו הלשון:

"נכון שיש הרבה סיכונים, גם בצד הסלולר וגם בצד הקווי, אבל יכולת ההתייעלות של בזק היא מהותית. החברה פועלת כיום עם 17 אלף עובדים ו-4 מטות שונים. אם וכאשר יתקבלו האישורים הרגולטוריים, בזק תוכל למזג את המטות, לצמצם את מספר העובדים ולהתייעל בצורה מהותית".

זאת ועוד, אחת הטענות המרכזיות של בזק כנגד החשש שהועלה בדבר יכולת החזר ההלוואות העתק שנטלה החברה לאחרונה, היתה שבזק תוכל בעתיד לצמצם משמעותית את הוצאות הקבוצה על-ידי צמצום מספר העובדים ומיזוג פעילויות, וכך לחסוך מאות מיליוני שקלים שיאזנו את הירידה בביצועי הקבוצה בשנה וחצי האחרונות.

עובדים מאורגנים בפלאפון, שיתנגדו לפיטורים המוניים ושעלולים להציב דרישות ותנאים למיזוגים שכאלו - לא ממש מתאימים לאג'נדה הזו של בעל השליטה.

הרבה יותר נעים ונוח לאלוביץ' להתמודד עם הוועד המיושן והמרופד של בזק, שאמנם מחזיק שני נציגים בדירקטוריון החברה, אבל ממש לא מפריע לתוכניות של מר אלוביץ' להעמיס חובות על בזק ולחלק אותן כדיבידנד, וגם זה לא במקרה.

ושלא תגידו שלא אמרנו לכם. כבר לפני למעלה משנה הבהרנו במסמך העמדה שהגשנו לוועדת הריכוזיות שפירמידות החוב הללו לא רק שמסכנות את החברות עצמן על-ידי העמסת עלויות מימון אדירות וסיכונים, כפי שמוכיח המצב של אידיבי, אלא שהן גם יביאו לפגיעה בעובדי החברה ולפיטורים המוניים.

ואני שואל, איפה כל אותם רגולטורים ופוליטיקאים שמדברים גבוהה גבוהה על הצורך להגן על מעמד הביניים וציבור העובדים? הם כנראה עסוקים מדי בסידורי עבודה ובצילומי הקמפיינים.

ושלא יהיה לאף אחד ספק - אני נגוע בעניין ומייצג בעלי מניות בחברה שהגישו תביעה לבית המשפט הכלכלי בטענה כי חלוקות הדיבידנדים בבזק שלא מתוך רווח, אלא מתוך הלוואות, גורמות לנזק ומעמיסות על הקבוצה סיכונים אדירים.