"אספקת הגז מ'תמר' בסכנה בלי עוד קידוחי הפקה"

כך עולה מחוות דעת מקצועית שהוגשה לאחרונה למשרד האנרגיה והמים, חברת SGS ההולנדית, המספקת למשרד ייעוץ מקצועי בכל הקשור לפיתוח המאגרים

אספקת הגז מתמר למשק עלולה להיות בסכנה אם לא ייערכו קידוחי הפקה נוספים במאגר בתוך שנתיים, כך עולה מחוות דעת מקצועית שהוגשה לאחרונה למשרד האנרגיה והמים. את חוות הדעת הכינה חברת SGS ההולנדית, המספקת למשרד ייעוץ מקצועי בכל הקשור לפיתוח המאגרים.

על פי תוכנית הפיתוח הנוכחית של תמר, הגז מופק באמצעות חמש בארות הפקה בלבד ובתוך 7 שנים מתוכננת הוספת בארות נוספות. בנוסף נעשה בפיתוח המאגר שימוש בשיטת הפקה המכונה Tieback למרחק הגדול ביותר המוכר כיום בעולם. הגז אמור להישאב מהבארות שבעומק 1,450 מטר מתחת לפני הים אל פלטפורמה המרוחקת מהמאגר מרחק של כ-180 קילומטר.

הבדיקה שערכה SGS העלתה כי קיימת סבירות קלושה לכך שלחץ הגז מהמאגר יהיה גבוה מספיק כדי שלא יהיה צורך בבארות הנוספות כבר בשנים הקרובות. המשמעות של הממצאים היא הקדמת עלויות פיתוח של המאגר בהיקף עשרות מיליוני דולרים. כמו כן ביצוע הקידוחים הנוספים מגביר את הסכנה לחדירת מים למאגר הגז.

בנובל אנרג'י לעומת זאת דחו את ממצאי הדוח של SGS. בישיבה שנערכה בשבוע שעבר במשרד האנרגיה טענו אנשי נובל כי העבודה של SGS אינה מעודכנת משום שאינה מביאה בחשבון נתונים שהתקבלו במהלך פיתוח המאגר. בסיכום הפגישה הוחלט לערוך בדיקה נוספת.

מנובל אנרג'י נמסר כי "אנחנו מאמינים במודלים שלנו ונמצאים בקשר הדוק עם הממונה על הנפט וחברת הייעוץ SGS על מנת לעבור על המודלים שלהם ושלנו ולגשר על הפערים ביניהם". גורמים בשותפויות אמרו כי הקדמת הקידוחים דווקא תסייע לשותפים בתמר מבחינת המיסוי של חוק ששינסקי. החוק מאפשר הכרה ב-260% מעלויות הפיתוח שנעשו ב-4 השנים הראשונות מרגע תחילת ההפקה.

השותפים בתמר הם נובל אנרג'י(36%), ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים ואבנר (15.625% כל אחת) ודור גז (4%).