שוק הדיור בארה"ב רותח: מדד קייס-שילר עלה ב-4.3%

המדד אומנם ירד באוקטובר ב-0.1% אך בשיעור שנתי המדד עלה ב-4.3% ■ אנליסטים ציפו לעלייה של 3.9% "בלבד" ■ ירידות מחירים (שנתי) נרשמו רק בשיקגו וניו-יורק

שוק הדיור האמריקאי ממשיך להוכיח כי הוא נקודת האור היחידה בכלכלת ארה"ב כעת. מדד קייס שילר שפורסם היום (ד') הצביע אומנם על ירידה של 0.1% במחירי הדיור באוקטובר, אולם בשיעור שנתי המדד טיפס ב-4.3%, העלייה החדה ביותר מאז מאי 2010.

מדד קייס-שילר הבוחן את השינוי במחירי הבתים (צמודי הקרקע) ב-20 ערים מובילות בארה"ב, הצביע על כך שהמחירים ירדו בכ-12 ערים מובילות ובשיעור שנתי נרשמו ירידות מחירים רק בשיקגו וניו-יורק. אנליסטים ציפו לעלייה "מתונה" יותר בשיעור שנתי של 3.9%, לאחר עלייה לרמה של 3% בספטמבר (עלייה חודשית של 0.2%)

"כאשר בוחנים את הנתונים שעולים מהמדד, ביחד עם נתונים אחרים משוק הדיור, כגון התחלות הבנייה, מכירות הבתים הקיימים וסנטימנט הקבלנים, ניתן לראות כי חלה התאוששות בשוק הדיור", כך לפי הדוח שפרסמה חברת קייס-שילר. "עם זאת, חשוב לזכור כי אומנם שיעורי הריבית הנמוכים מושכים קונים, אך אלו נתקלים בקשיים ובביורוקרטיה בבואם לבקש אשראי מהבנקים".

נזכיר, שוק הדיור האמריקאי אומנם מתאושש אך מחירי הדיור עדיין רחוקים בכ-30% מהשיא שנרשם בשלהי 2007, ולכן אנליסטים רבים מציינים כי יש עוד הרבה מקום לעליות, כמובן בהתאם לשיפור בשוק העבודה ושיעור האבטלה.

בתגובה לנתון החיובי, שלומי ברנובסקי, מנכ"ל חברת SB Capital אמר כי "בשוק הנדל"ן הסיטונאי אנו רואים לחץ גדול מאוד מצד גופים מוסדיים וקרנות גידור פרטיות שפועלות בארה"ב, בעיקר בערי המטרופולין המרכזיות- פיניקס, מישיגן, אינדיאנפוליס, פילדלפיה ועוד".

ברנובסקי הוסיף: "המצב השתנה מהותית לעומת שנת 2009, ישנם בתים שנמכרים כיום במחירים גבוהים בהרבה ממה שנמכרו לאחר התפוצצות הבועה ב-2008, אנו רואים תנועה גדולה מאוד של משקיעים פרטיים זרים וביניהם גם ישראלים בשנתיים האחרונות שהשיגו תשואות מצוינות ככל שהשקעתם היתה קרובה יותר לשיא המשבר. חשוב להסביר כי חלון ההזדמנויות בשוק הנדל"ן בארה"ב הולך ונסגר".