לידר שוב מנסה למכור את גרינסטון, הפעם לירון ייני

מנהל מו"מ לרכישת השליטה בקופת המזומנים הדשנה תמורת 50 מיליון שקל ■ בחודש שעבר טורפדה העברת השליטה בחברה לאריה עובדיה ואבי רויכמן

חודש בלבד לאחר שבעלי מניות המיעוט בלידר טרפדו עסקה שרקחה החברה, למכירת השליטה בחברה הבת גרינסטון לידי אריה עובדיה ואבי רויכמן, לידר שוב מנהלת מגעים למכירתה של גרינסטון, הפעם לידי קבוצת משקיעים בראשות סוחר השלדים ירון ייני.

על פי המו"מ שדווח בין הצדדים, תמכור לידר, המחזיקה 56% ממניות גרינסטון, 45% מהמניות לחברת אולטרה אקוויטי, הנמצאת בשליטת ייני ושותפיו - דן מור וברוך אילון, תמורת 50 מיליון שקל. בנוסף, תקבל הרוכשת אופציה לרכישת 11% נוספים מהמניות בתוך שנה, במחיר דומה לשער המניה. התמורה תשולם בעיקרה במזומן והיתרה בהלוואת מוכר שתינתן על ידי לידר לרוכשת (לתקופה של עד שנה). הנכס העיקרי של גרינסטון הוא קופת מזומנים דשנה של כ-80 מיליון שקל.

העסקה המתוכננת תתבצע לפי מחיר של 91 אגורות למניה - פרמיה של 70% על מחיר השוק. בעקבות הדיווח זינקה מניית גרינסטון בכ-13%למחיר של 60 אגורות המשקף שווי חברה של 73 מיליון שקל. לידר, בשליטת יורשי דן דוד ובניהולו של צחי אפלויג, נמצאת בנקודת שפל היסטורית. הבוקר, לפני פרסום ההודעה, נסחרה החברה בשווי של 51 מיליון שקל בלבד. לאחר ההודעה זינקה מנייתה ב-14.4%.

נכון לסוף חודש ספטמבר, לגרינסטון מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-80 מיליון שקל, וכן נכסי נדל"ן להשקעה בהיקף של יותר מ-20 מיליון שקל. בנוסף, היא מחזיקה באמצעות החברה הבת RVB בחברתEER , הפועלת בתחום מחזור פסולת.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה גרינסטון עם הפסד של כ-4 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-8 מיליון שקל ב-2011 כולה. אולטרה אקוויטי, הרוכשת המיועדת, פועלת בתחום הגז והנפט באמצעות השקעות בחברות בתחום וכן במישרין על ידי הגשת בקשות לרישיונות חיפוש.

בחודש שעבר בוטלה כאמור עסקה, לפיה אמורה הייתה חברת דסטיני של עובדיה ורויכמן לרכוש את השליטה בגרינסטון. בעלי מניות המיעוט בגרינסטון טרפדו את עסקת בעלי העניין, שאמורה הייתה "לשאוב" כ-90 מיליון שקל מקופת החברה ולחלקם בין החברה הפרטית דסטיני לבין לידר השקעות.

במסגרת העסקה שבוטלה, אמורה הייתה גרינסטון לרכוש מידי דסטיני מרכז מסחרי בוורשה, בירת פולין, תמורת כ-115 מיליון שקל. רוב הסכום אמור היה להתקבל במזומן מקופת הרוכשת (90 מיליון שקל), והיתרה באמצעות הקצאה של מניות גרינסטון (30% מההון). חלק ניכר מהמזומן שיועד לדסטיני אמור היה לעבור לידי החברה האם של גרינסטון , לידר השקעות, וזאת בתמורה לרוב מניות גרינסטון שהיא מחזיקה כיום, במחיר כפול ממחיר השוק ובהיקף של עד 55 מיליון שקל. עם השלמת המכירה אמורה הייתה דסטיני להחזיק כ-60% ממניות גרינסטון, ואילו לידר בפחות מ-10% מהון החברה.

משתתפי האסיפה הכללית שכינסה גרינסטון, מחזיקי מניות מוסדיים (שהיו מגובים בהמלצה של חברת הייעוץ אנטרופי להתנגד לעסקה) ופרטיים, העבירו ביקורת חריפה על תנאי העסקה המתוכננת. ראשי גרינסטון הבינו שאם זו תובא להצבעה, דינה להידחות.

מספרי העסקה המתרקמת
 מספרי העסקה המתרקמת