סעיף כתב האישום נגד אביגדור ליברמן לא ישונה

יואשם במירמה והפרת אמונים, אך לא בשוחד ■ עקב השלמות החקירה יואשם ליברמן כי ערב כינוס ועדת המינויים זימן את סגנו, דני איילון, ואמר לו כי יש למנות את בן-אריה לשגריר בלטביה ■ איילון, שהודח ע"י ליברמן, יעיד נגדו

שר החוץ לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, זימן לחדרו את סגנו, דני איילון, ערב כינוס ועדת המינויים שדנה במועמדותו של זאב בן-אריה לתפקיד השגריר בלטביה, ואמר לו שיש למנות את בן-אריה לתפקיד, כשהוא מנמק זאת בהיותו של בן-אריה המועמד המתאים ביותר כביכול לתפקיד.

כך עולה מנוסח כתב האישום המתוקן שגובש נגד ליברמן בפרשת השגריר בבלארוס, בעקבות השלמות החקירה שערכה המשטרה בשבוע האחרון.

עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט כי סעיף האישום שבו יואשם ליברמן יישאר מירמה והפרת אמונים, ולא יוחמר לעבירה של לקיחת שוחד.

את הנוסח המתוקן של כתב האישום שיגר היום (ה') וינשטיין לסניגוריו של ליברמן, עורכי הדין ירון קוסטליץ וגיורא אדרת, וכן ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, במסגרת הליך מחודש של הסרת חסינות.

ואולם, זמן קצר לאחר הודעתו של וינשטיין על נוסח כתב האישום החדש, שב ליברמן והודיע ליו"ר הכנסת על הסכמתו להסרת חסינותו. בעקבות הודעה זו, יוגש כתב האישום לבית משפט השלום בירושלים כבר ביום ראשון הקרוב, ובכך ייפתח ההליך המשפטי נגד ליברמן.

לפי כל ההערכות, לא ניתן יהיה לסיים את ההליך המשפטי עד למועד כינוסה של הכנסת הבאה, לאחר הבחירות. על הפרק גם לא עומדת, לפי שעה, עסקת טיעון בין הצדדים - אלא אם יהיו התפתחויות בלתי צפויות נוספות.

איילון והשגרירים יעידו במשפט

במשרד המשפטים הוחלט ללכת "על בטוח" ולהתחיל את הליך הסרת החסינות מחדש, מתוך רצון להימנע מטענה אפשרית של ליברמן כי הודיע לפני שבועיים על הסכמתו להסרת חסינותו רק ביחס לנוסח הקודם של כתב האישום, ולא ביחס לנוסח המעודכן. אם ליברמן לא היה מודיע מחדש על הסכמתו להסרת חסינותו, הייתה הגשת כתב האישום לבית המשפט מתעכבת ב-30 יום, והוא היה מוגש לבסוף רק לאחר הבחירות.

במשרד המשפטים קיוו שליברמן יישאר נאמן להצהרותיו הציבוריות כי ברצונו לקדם את ההליך המשפטי באופן מהיר ולהעביר ללא דיחוי את ההכרעה לבית המשפט, והערכה זו אכן התממשה.

במשרד המשפטים אומרים כי "מכתב האישום שגובש לאחר השלמת החקירה עולה כי ליברמן היה מעורב במינוי השגריר ברמה העולה על זו שיוחסה לו קודם לכן".

על-פי ההערכה, העובדות המחמירות שנוספו לכתב האישום מבוססות על העדויות שמסרו חברי ועדת המינויים, ובראשם דני איילון עצמו, במסגרת השלמות החקירה שערכה המשטרה בהוראת וינשטיין בימים האחרונים.

המשמעות היא שליברמן ואיילון מציגים שתי גרסאות סותרות, שיועמתו זו מול זו בבית המשפט: לדברי ליברמן, הוא לא שוחח עם איש מחברי ועדת המינויים בעניינו של בן-אריה, ואולם את העובדה שליברמן זימן את איילון לחדרו והורה לו לפעול לאישור מינויו של בן-אריה, יכול היה למסור רק איילון עצמו.

שמו של איילון גם נוסף לרשימת עדי התביעה המצורפת לכתב האישום החדש, וזאת בנוסף על שמותיהם של חברים נוספים בוועדת המינויים בשירות החוץ - ובהם השגריר בצרפת, יוסי גל; השגריר בתאילנד, שמעון רודד; והקונסול באטלנטה, עופר אבירן.

לא ניתן לבסס שוחד

כתב האישום החדש דומה בעיקרו לנוסח שפירסם היועץ המשפטי לפני שבועיים, למעט העובדות הנוגעות למסכת התנהלותו של ליברמן בנוגע להליכי מינויו של זאב בן-אריה לשגריר בלטביה.

בכתב האישום החדש מתוארת פעולתו של ליברמן באופן אקטיבי, הן באמצעות הפעלת הלחץ על איילון לפני כינוס ועדת המינויים בשירות החוץ, והן בהדגשת האופי האקטיבי של פעולתו של ליברמן בהליכים הנוספים למינוי בן-אריה, בוועדת השרים, שבראשה עמד ליברמן עצמו, ובהבאת המינוי לאישור הממשלה. לעניין זה עשויה להיות חשיבות רבה אם יורשע ליברמן, במסגרת הדיון בטיעונים לעונש ובשאלת הקלון.

ועם זאת, במשרד המשפטים הוחלט, כאמור, שלא להחמיר את סעיף האישום נגד ליברמן לעבירה של לקיחת שוחד, ולהותיר את הסעיף מירמה והפרת אמונים. זאת, בשל חוסר האפשרות להוכיח כי בעת שקיבל את טובת ההנאה מידי בן-אריה - בדמות הפרטים המודלפים שהעביר לו בן-אריה מתוך מסמך חיקור הדין נגד ליברמן, בעת ביקורו של ליברמן בבלארוס בתקופה שבה שימש בן-אריה שגריר באותה מדינה - לא יכול היה ליברמן לדעת כי יתמנה בהמשך לשר החוץ, וכי יהיה באפשרותו להחזיר לבן-אריה טובה, בדמות קידומו לתפקידים נוספים בשירות החוץ, בתמורה לאותה טובת הנאה. לפיכך, לא ניתן היה לבסס את המחשבה הפלילית הדרושה לצורך הוכחת עבירת שוחד.

לפי כתב האישום החדש, שעליו חתומים עורכי הדין מיכל סיבל-דראל וערן זלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות, "הנאשם, המופקד על שירות החוץ של מדינת ישראל, והנושא בתוקף כך גם באחריות למינוי שגריריה, פעל בסמוך לפני מועד כינוס ועדת המינויים, לקידום בחירתו של בן-אריה על-ידי ועדת המינויים. לצורך קידום המינוי, זימן הנאשם את איילון, סגנו, לחדרו, ואמר לו שיש למנות את בן-אריה לשגריר בלטביה, כשהנאשם מנמק זאת בהיותו של בן-אריה המועמד המתאים ביותר, כביכול, לתפקיד".

עוד מתואר בכתב האישום החדש כי איילון, סגן שר החוץ, לא הכיר את בן-אריה היכרות של ממש, אך "בהסתמך על דברי ליברמן ועל סמך המסמכים שהונחו בפני ועדת המינויים", פעל לבחירתו של בן-אריה על-ידי ועדת המינויים, וזו אמנם בחרה בבן-אריה לתפקיד שגריר ישראל בלטביה, מתוך 10 מועמדים שהגישו את מועמדותם לכהונה זו.

עוד מואשם ליברמן כי נמנע מלהביא לידיעת חברי ועדת המינויים - לרבות איילון - את פרשת מסירת המידע הסודי מתוך מסמך חיקור-הדין בבלארוס.

"כתוצאה ממחדל זה של ליברמן, לא נמצא בפני ועדת המינויים המידע החיוני, שלפיו בן-אריה נכשל בחשיפת תכני הבקשה, פעל לשיבושה והפר באורח חמור את האמון שניתן בו".

"ליברמן חפץ שההליך יוכרע במהירות"

כפי שכבר אמר ליברמן לאחר ההודעה הראשונה על הגשת כתב אישום נגדו, הוא שב ואומר היום כי הוא לא עבר עבירה פלילית כלשהי, והדבר לא השתנה גם בעקבות השלמת החקירה הנוספת.

לדברי ליברמן, הוא חפץ שהעניין יתברר במהירות בבית המשפט, ולשם כך כבר הודיע לכנסת, מיד עם קבלת הודעת היועמ"ש, כי הוא מסיר את חסינותו, וזאת בהמשך להתפטרותו מתפקיד שר החוץ - והכול על מנת שההליך יוכרע במהירות בבית המשפט, ורק שם.

לדבריו, כל השמועות על הסדר טיעון, כמו גם שמועות אחרות, לא היו ולא נבראו, והאמת תתברר בבית המשפט.