בנק ישראל: הבנקים יחזקו מערך ניהול הסיכונים והאשראי

בנקאי: "ההנחיות ישנו את מבנה ניהול הסיכונים בחלק מהבנקים, ויהפכו אותם למעורבים יותר בניהול אשראי"

המפקח על הבנקים, דודו זקן, מבקש לחזק את מערך ניהול הסיכונים וניהול האשראי בבנקים. בנק ישראל פרסם היום (ה') סדרה של חוזרים, שמטרתם לשפר את מערך ניהול הסיכונים והאשראי בבנקים. "זהו צעד נוסף בשיפור הניהול וההתנהלות של המערכת הבנקאית בישראל, באופן שיחזק את יכולתה להתמודד בהצלחה באתגרים הצפויים לה בעתיד מהארץ ומבחוץ", אמר זקן.

"ההנחיות ישנו את מבנה ניהול הסיכונים בחלק מהבנקים, ויהפכו אותם למעורבים יותר בניהול אשראי", העריך מקור באחד הבנקים.

שלושה קווי הגנה

בבנק ישראל מבקשים לחדד הטמעת תרבות סיכונים נאותה; בין היתר, הבנק המרכזי דורש כי ניהול הסיכונים בבנק יכלול שלושה רבדים, שלהם הוא קורא קווי הגנה:

1. היחידה העסקית בבנק: ניהול סיכונים בתוך החטיבות השונות בבנקים. מנהל היחידה נושא באחריות מלאה לניהול הסיכונים ויישום בקרה נאותה על פעילותו ביום-יום.

2. מנהל הסיכונים: מסייע להנהלה לקדם ראייה משולבת של כלל הסיכונים, מפתח מתודולוגיית עבודה ומוודא שהיחידות השונות עובדות באפקטיביות ובהתאם לנהלים לניהול סיכונים.

3. מבקר פנים: בוחן, בעיקר בדיעבד, את התקינות והיעילות של תהליכי ניהול הסיכונים בהתאם ליעד הבנק. באחריותו לחשוף חולשות בבקרות הפנימיות.

הוראה חדשה נוספת עוסקת בניהול סיכון אשראי, ומפרטת את הדרישות הייחודיות לניהול נכון של סיכון אשראי. בין היתר, ההוראה מפרטת את ציפיות הפיקוח על הבנקים לקיום מבנה מאוזן של קבלת החלטות, תוך עיבוי סמכויות גורמי ניהול הסיכונים, חלוקת סמכויות ברורה בין קובעי המדיניות לאחראים על יישומה וקיום מנגנוני בקרה ודיווח נאותים.