בדיקת "גלובס": בעלי העניין שמימשו 2 מיליארד ש' בוול סטריט

למעלה ממחצית מסך מימושי בעלי עניין בוול סטריט, 2 מיליארד ש', בוצעו בשתי חברות אנרגיה ישראליות - דלק US ואלון USA

השנה שחלפה הייתה השנה של חברות האנרגיה הישראליות, לפחות בכל הקשור למימושי בעלי עניין והנפקות ראשוניות. למעלה ממחצית מסך מימושי בעלי עניין בחברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט (51.7%), בוצעו בשתי הנציגות הישראליות בשוק האנרגיה העולמי הלוהט: דלק US של יצחק תשובה ואלון USA של דודי ויסמן ושרגא בירן.

בעלת השליטה בדלק US מכרה מניות תמורת 205 מיליון דולר ואילו קרן פימי מכרה מניות אלון USA תמורת 53 מיליון דולר. אפילו המנכ"ל שעשה השנה הכי הרבה לביתו הוא מנכ"ל של חברת אנרגיה - עוזי ימין, מנכ"ל דלק US.

סך מימושי בעלי עניין, כפי שעולה מבדיקת "גלובס", היה דומה השנה לזה של 2009 ונמוך מזה של 2011 (ראו טבלה), וזאת למרות שוול סטריט פינקה השנה את ציבור משקיעיה בתשואות די נדיבות. בדומה למה שקורה בשוק ההון המקומי, מספר החברות הישראליות הכבדות בוול סטריט (במונחי שווי שוק) רק הולך ויורד, וכך קטן מספר בעלי העניין שעשויים להפוך למממשים כבדים.

מלבד חברות האנרגיה, ובדומה לשנת 2011, נמנה מורי ארקין, עד לאחרונה בעל עניין בפריגו, שוב עם המממשים הכבדים, כשמכר השנה מניות פריגו תמורת 49 מיליון דולר. 2012 תהיה ככל הנראה השנה האחרונה בה נתוודע לפקודות המכירה של ארקין, לאחר שחדל להיות בעל עניין בפריגו וירד מתחת להחזקה של 5% בחברה.

אחרי ארקין מדורג דניאל בירנבאום, מנכ"ל Sodastream, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות קלים. בירנבאום מכר השנה מניות תמורת 12.1 מיליון דולר (ברוטו, לפני מס ומימון תוספת מימוש של אופציות למניות רגילות), וחלק מהן מומש רק בימים האחרונים. Sodastream חוותה שנה לא רעה במהלכה הוסיפה מנייתה לערכה 33%, והחברה נסחרת כרגע לפי שווי של 878 מיליון דולר.

מלאנוקס ואימפרבה מובילות בין החברות

דירוג מימושי בעלי עניין
 דירוג מימושי בעלי עניין

בדומה לשנת 2011, גם השנה בחרנו לבדוק את מימושי בעלי העניין בחברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט פר חברה, ולא רק פר בעל עניין, וכך לנסות להבין באיזו חברה יש יותר בעלי עניין מממשים. ובמילים אחרות - מה מספר המתעשרים (בעיקר שכירים) הממוצע בכל חברה.

וכך, מי שבלטה השנה במספר המממשים הרב שהנפיקה היא דווקא אלוט, המספקת ציוד תקשורת לניטור וניתוח תוכן ואפליקציות, שנצרכים על ידי המשתמשים ברשת האינטרנט. אלוט, שהוסיפה השנה לערכה 14% (אך איבדה 37% משוויה בשיא ביולי האחרון), ניפקה 18 מממשים, וזאת לעומת "רק" 13 במקרה של מלאנוקס. זו האחרונה, בדומה לשנה הקודמת שוב מדורגת בראש הרשימה, והיא שנייה רק לפריגו (בנטרול שתי החברות האנרגיה).

מצטרפת חדשה לרשימה היא חברת האבטחה של שלמה קרמר, אימפרבה, שהונפקה בראשונה בנובמבר אשתקד. אימפרבה ניפקה 11 בעלי עניין מממשים, ולאף אחד מהם לא קוראים שלמה קרמר.

מי מכר וכמה 1
 מי מכר וכמה 1

כל הממשים בניו יורק
 כל הממשים בניו יורק