שנה חדשה, צרות ישנות

כולם בטוחים ש-2013 תהיה "שנת המניות". זה בדיוק הרגע שבו צריך להילחץ

2012 הייתה שנת ה"כמעט", שכן למרות אינטנסיביות האירועים שהתממשו בה, כמו גל חדש של הסדרי חוב, חברות שהמשיכו להימחק מהמסחר בבורסה, הערות "עסק חי" שהגיעו לשיא, טייקון שירד מגדולתו ונעצר לחקירה פלילית ועוד, מדובר על שנה שתיזכר כזו בה כמעט וגוש האירו התפרק, כמעט והייתה נחיתה קשה בסין וכמעט הוצתה מלחמה במזרח התיכון.

2013 עשויה להיות שנה שבה תהליכים אשר נדחו בשנה החולפת יגיעו לידי בשלות במהלכה של השנה הקרבה, הנה 3 נקודות חשובות:

■ 13%-14% - זו התחזית האופטימית של מנהלי ההשקעות לתשואת מדדי המעו"ף וה-S&P 500 בהתאמה בסקר הכסף הגדול שערך "גלובס".

כאשר התשואות באג"ח הממשלתיות נמוכות ובפיקדונות הריבית אפסית, יתקשו מנהלי ההשקעות ב-2013 לשחזר את התשואות של השנה החולפת ללא הגדלת הסיכון בתיקי המשקיעים. בהתאם הם צפויים להמשיך במגמה המואצת של הוצאת הכספים משוק ההון המקומי לטובת חו"ל, ולהגדיל את החשיפה לאפיקים מסוכנים יותר, כמו מניות.

אלא כשמרבית האנליסטים ומנהלי ההשקעות יוצרים קונצנזוס שהמניות הוא האפיק הכדאי ביותר להשקעה, אנחנו היינו מתחילים להיזהר, אפילו להילחץ.

טרנד החשיפה המואצת לחו"ל בשילוב עם חוסר הניסיון המחקרי והביצועי של המוסדיים, הופך את האחרונים לפגיעים יותר. מספיק להזכיר את טרנד הנדל"ן של מזרח אירופה ב-2006-2007 - להיט גדול שהסתיים בגל הסדרי חוב של מיליארדי שקלים והפסדים בתיקי החוסכים.

■ 40 מיליארד שקל - הוא היקף צורכי המחזור של השוק המקומי לשנה הקרובה, כך לפי עבודה שפרסמה חברת דירוג האשראי S&P מעלות. גם 2012 הייתה שנה קשה לאג"ח קונצרניות, עם ירידה של 18% בהיקף ההנפקות (ללא בנקים וחברות ממשלתיות), ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שהסתכמה ב-32 מיליארד שקל.

הפעם, לפי הערכות S&P מעלות, גדל הקושי "למלא את המחסנית", שכן צמצום האשראי על-ידי הסקטור הבנקאי, בשילוב עם הסלקטיביות מצד המשקיעים המוסדיים והחשש מהסדרי חוב נוספים, דבר הבא לידי ביטוי בתשואות האג"ח הגבוהות, ימשיכו להשפיע לשלילה על יכולת מיחזור החוב של החברות, במילים אחרות גל הסדרי החוב צפוי להמשך והשאלה היא רק מי הבא בתור ליפול (מישהו אמר מוטי זיסר או רמי שביט)?

■ 1.5 מיליארד שקל - זהו השווי המוערך לבית ההשקעות הממוזג דש-מיטב. האם מדובר על שווי המתמחר את הסיכונים של שוק ההון בשנה הקרובה כמו למשל המשך הפדיונות בקופות הגמל של שני הגופים, או את הפחתת דמי הניהול, והשלכותיהם על ההכנסות והשווי של הגוף הממוזג? מקרה פסגות האחרון בו הפחיתה קרן אייפקס את השקעתה בבית ההשקעות שבשליטתה בכ-500 מיליון שקל, לרמה של 2 מיליארד שקל,שווי המשקף לאייפקס הפסד "על הנייר" של 25% על השווי בו נרכש פסגות (2.7 מיליארד שקל), הוא סימן לבאות עבור דש-מיטב.

פסגות ודש מיטב דומים זה לזה במספר בחינות, מצד אחד הם בעלי היקף נכסים דומה בקרנות הנאמנות, אך מנגד שניהם סובלים מאותה מגרעה - נחיתות בחסכון ארוך הטווח.

אלא שבשונה מפסגות שאינה נסחרת בבורסה, ולכן אינה שקופה למשקיעים, צפויה מניית הגוף הממוזג של דש מיטב, להיסחר בבורסה, או אז נראה האם השוק באמת מאמין לשווי המוערך.