2012: אלו מגמות בלטו בענף הביטוח בשנה החולפת?

חיסול ביטוחי המנהלים, בהמשך לחיסול קופות הגמל בשנים הקודמות, וקיצוץ דמי ניהול בגמל ובביטוחי המנהלים - אלו הן שתי המגמות שבלטו בענף הביטוח בשנה החולפת

בינואר 2012 הודיעה חברת ג'נרלי, כי קיבלה הצעות לרכוש ממנה את מגדל, שאת מניותיה היא מחזיקה מאז הקמתה, ועוד קודם להקמת המדינה. במארס נודע שהרוכש הוא לא אחר מאשר שלמה אליהו, מייסד, בעלים ויו"ר של אליהו ביטוח. באוקטובר זה קרה, ואליהו השלים את המהפך מנער שליח במגדל לבעל השליטה בה.

ג'נרלי - המשקיעה הזרה המשמעותית ביותר בשוק הפיננסים שלנו - יצאה לחלוטין מישראל, והמחישה עד כמה השוק הישראלי לא נמצא כיום במרכז תשומת הלב הבינלאומית.

עוד חברה שלקחה חלק (מינורי) בעסקה היא הראל, שרכשה את פעילות ביטוח החיים של אליהו - בהתאם לתפיסת הרכישות והמיזוגים שמוביל בה יאיר המבורגר מאז שהקים אותה.

אפרופו שינויים במפת הבעלויות בענף הביטוח בישראל, כולם ציפו שקרן ההשקעות פרמירה תרכוש חברת ביטוח בישראל, או אולי קרן איפקס (או יורק בעבר). אבל דווקא קרן ההשקעות באטרי היא הראשונה שמחזיקה בנתח משמעותי (אך עדיין נתח מיעוט) של 17% בחברת ביטוח ישראלית - ישיר איי.די.איי שבשליטת ביטוח ישיר שבשליטת משפחת שנידמן.

האם 2012 מבשרת על סוף תקופת האקזיטים של סוכנויות הביטוח? לאחר כמה שנים של עסקאות ענק של סוכנויות, בשנה החולפת נראה היה לפרקים שהסוכנויות הפנסיוניות הגדולות הגיעו לתקרה. הרכישה הגדולה האחרונה הייתה של קריב על-ידי דש השנה, ואולי יהיו עוד סוכנות אחת או שתיים שייהנו בעתיד הקרוב מ"אקזיט" עתיר מיליונים.

בשנה החולפת נמשכו הסערות הגדולות בנוף המוצרים הפנסיוניים - איחוד האפיקים השונים והפיכתם למוצרים תחליפיים מלאים, תוך יצירת שוק שמעדיף ומקדם את הפנסיה. השנה זה בא לידי ביטוי ב"חיסול" ביטוחי המנהלים - בהמשך לקופות הגמל לתגמולים שקיבלו את אותו טיפול לפני כמה שנים. זאת באמצעות ביטול הבטחת מקדם תוחלת חיים בביטוחי המנהלים, החל מאתמול.

הבטחת מקדם תוחלת החיים הייתה לאורך שנים היתרון השיווקי שאפשר לחברות הביטוח ולסוכנים למכור פוליסות ביטוחי מנהלים יקרות בהרבה מהחלופה. יתרון זה אבד השנה.

הרעידה הגדולה ביותר השנה הייתה אולי הרפורמה בדמי הניהול בגמל ובביטוחי המנהלים. חברי הכנסת חיים כץ ומשה גפני מחד גיסא, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר מהצד השני, הובילו רפורמה שחתכה את דמי הניהול באפיקים הללו לרמה של עד 1.1% מהצבירה לשנה, ועד 4% מהפרמיה השוטפת לשנה ב-2013, ועד 1.05% מהצבירה ו-4% מהפרמיה השוטפת לשנה החל מ-2014. את גלי ההדף של הצעד הזה יראו העמיתים (שהחיסכון שלהם יוזל) והיצרנים הפנסיוניים (בהכנסות) רק החל מהשנה.

השינויים האמורים במבנה ההכנסות, ושינויים אחרים, כגון בקרנות הנאמנות, הובילו השנה לצעדים משמעותיים נוספים, שממשיכים מגמה ארוכת-שנים של הפיכת שוק הפיננסים - על שלל אפיקיו (בנקים, ביטוח ובתי השקעות) - למגרש של שחקנים גדולים. השנה היה זה המיזוג של מיטב-דש, שמקטין את מספר השחקנים בשוק הפיננסי, אבל יוצר עוד שחקן גדול בהרבה, עם מספר לקוחות גבוה ועם היקף נכסים מנוהלים שמאפשר קיום גם בעולם של מרווחים קטנים.

איזי כהן בכלל ביטוח

גם מלחמת העולם בין משרד הבריאות לאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, עלתה השנה מדרגה. אם וכאשר מלחמה זו תסתיים, יהיה זה כנראה לאחר שינויים אדירים בביטוחי הבריאות ובביטוחי הסיעוד של הציבור.

שניהם רואים את ההידרדרות בשירותי הסל הממלכתי כעובדה, אבל חלוקים לחלוטין לגבי הנסיבות שאפשרו זאת וגרמו לכך, ועד כמה כלכלת הבריאות בישראל תהיה כוללת או פרטית.

בהיבט הפרסונלי - איזי כהן בא לכלל ביטוח במקום שי טלמון, שסיים כהונה של חמש שנים, ולא המתין רגע קט אפילו לפני שהחל בהחלפה מהירה מאוד של הנהלת החברה, ובהבאת שורה ארוכה של מנהלים בעיקר ממגדל - החברה שאותה ניהל בעבר.

מהלך זה, יחד עם כמה עזיבות של מנהלים ממגדל, הביא לרביזיה של ממש בהנהלות שתי קבוצות הביטוח הגדולות בישראל. לזאת יש להוסיף שינויים בהנהלת איילון בראשות אמיל וינשל, והצטרפות כמה מנהלים בכירים מהענף לחברה, ששבה להיות מובלת על-ידי המייסד ובעל השליטה לוי רחמני, שהשנה גם הראה לבנו את הדרך החוצה מניהול החברה.

נוסף על כך, בהכשרה ביטוח התחלף מנכ"ל: אתי אלישקוב מונתה למנכ"לית במקום עופר טרמצ'י. בשירביט החליף גיל ספיר את חגי שפירא, ובשלמה ביטוח אורי אומיד חזר לנהל במקום צבי ליבושור. חוה פרידמן-שפירא הודיעה כי תפרוש ב-2013לאחר כהונה ארוכה של כ-11 שנים כמנכ"לית AIG ישראל (תוחלף על ידי שי פלדמן).

אפרופו הגעתו של איזי כהן לכלל ביטוח, הוא המשיך במגמה שאותה החל קודמו בתפקיד, טלמון, והשלים את כינוס פעילותה של הקבוצה לישראל, וחיסול פעילותה בחו"ל, בביטוח ובפיננסים (פעילות שלאורך שנים הייתה המובילה מקרב חברות הביטוח הישראליות).

מהלך זה התווסף לביטול התוכנית של ביטוח ישיר להקים חברת ביטוח בברזיל. בכך באה לסיומה השנה תקופה של חלומות גדולים של חברות הביטוח הישראליות להפוך לשחקניות בינלאומיות, שרווחיהן אינם תלויים רק במתרחש בשוק הישראלי. לפי שעה רק להראל פעילות בחו"ל - צנועה מאוד - ביוון ובטורקיה.

ומה עוד היה לנו השנה? ב-2012 המשכנו בהליך ההתבגרות של המוסדיים עצמם, וגם של המשקיעים, בכל הנוגע לתפיסה שהשקעות הן דבר שרחוק מלהבטיח רווח ודאי - החל בהסדרי החוב, שכבר היו ושנרקמים, בקבוצות הגדולות בשוק, ועד לאובדן השקעות שלמות כגון ב-EMG. מבחינה זו השנה החולפת היא המשך ל-2008 ול-2009, והיא תביא לבגרות ובשלות של שוק ההון המקומי - שעד 2007 היה "המערב הפרוע".

כמו כן, המסלקה הפנסיונית מקודמת על-ידי האוצר, ונס טכנולוגיות נבחרה להקים אותה. חברת שערי ריבית הלכה לבג"ץ, והפכה את תוצאות המכרז שהוביל אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, כך שהיא תשוב לקבוע את שערי הנכסים הלא סחירים של המוסדיים, במקום חברת שווי הוגן.

ולסיום, 2012 עשויה להתברר כבר בקרוב כשנה שבה ההסתדרות והעבודה המאורגנת שבו לענף הביטוח - בכלל ביטוח.