כפי שנחשף ב"גלובס": שופרסל בדרך לרה-ארגון הנדל"ן

דירקטוריון שופרסל אישר לבצע ברבעון הראשון של 2013 מהלך שבו ירוכזו מרבית הסניפים והנדל"ן המניב של שופרסל בחברה-בת פרטית בבעלות מלאה

רשת שופרסל בדרך להכנסת שותף לנכסי הנדל"ן של החברה. הרשת הודיעה היום (א') על הפרדת כל נכסי הנדל"ן של החברה לחברה-בת פרטית בבעלות מלאה של שופרסל, בדומה שמהלך שעשתה בעבר רשת מגה, וזאת כצעד ראשון לקראת הכנסת שותף לנכסים.

המהלך הנוכחי עתיד לשפר את היציבות הפיננסית של שופרסל ולשפר את הרווח התפעולי של הרשת. כבר בשלב ראשון למהלך תוכל שופרסל לרשום רווח בגין שיערוך הנכסים ולהגדיל את הדיבידנד שתחלק הרשת, צעד שיסייע לחברה-האם, קבוצת אי.די.בי.

שופרסל מחזיקה היום בנכסים ששטחם הכולל כ-180 אלף מ"ר, והשווי ההוגן שלהם עומד על כ-2 מיליארד שקל. נכסים אלה כוללים 68 סניפים בבעלות החברה והחברות-הבנות, בשווי הוגן של כ- 1.6 מיליארד שקל, הרשומים בספרים בעלות מופחתת של כ-1.1 מיליארד שקל, וכן נכסי נדל"ן מניב בשווי של 400 מיליון שקל.

בשופרסל מכחישים כי בדעתם להנפיק את החברה-הבת לאחר השלמת הליך הרה-ארגון, אך לא פוסלים אפשרות זאת לעתיד. לפי הערכות, עם השלמת הרה-ארגון שופרסל תבקש לצאת לגיוס הון של החברה-הבת.

העובדה כי מרבית הנכסים מושכרים לשופרסל עצמה, באופן המבטיח למשקיעים את התשואה, יקל על שופרסל להכניס שותף בתנאים אופטימליים לשמור לעצמה את השליטה הן בנכסים והן בחברה-הבת.

בשנתיים האחרונות השקיעה שופרסל מאות מיליוני שקלים בנכסי נדל"ן, מתוך כוונה לפצל בעתיד את הפעילות ולהשביח אותה. שופרסל מיקדה את ההשקעות בנכסים שבהם פועלים סניפים של הרשת.

כך, למשל, היא רכשה מרכז מסחרי בשכונת בורוכוב בגבעתיים מידי חברת יורוקום, תמורת כ-46 מיליון שקל. מדובר במרכז מסחרי שבו פועל סניף של שופרסל שלי בגודל של כ-900 מ"ר. בנוסף כולל המרכז חנויות להשכרה, קומה שבה פועלות מרפאות רופאים וזכויות בנייה לקומה נוספת.

כמו כן, שופרסל רכשה מרכז מסחרי ברחובות החדשה, המשתרע על שטח של 2,500 מ"ר, תמורת כ-34 מיליון שקל. במרכז פועל סניף שופרסל שלי, ויש בו זכויות בנייה לעוד 2,000 מ"ר מסחרי.

עסקה נוספת שביצעה הרשת היא רכישת מרכז מסחרי בבאר-שבע מחברת דרבן, תמורת 44 מיליון שקל. במרכז פועל סניף של שופרסל דיל על שטח של כ-3,500 מ"ר, ו-450 מ"ר נוספים מושכרים למשרד הבריאות.

בשכונת גבעת מרדכי בירושלים רכשה שופרסל קרקע ומבנה שנמצא בבנייה, תמורת 46 מיליון שקל. שופרסל מתעתדת להקים במקום סניף סופרמרקט בגודל של 3,000 מ"ר.

אלה אינן הרכישות היחידות, ושופרסל ביצעה עוד שורה של עסקאות. כך היא רכשה שטח למרכז מסחרי בכרמיאל תמורת 14 מיליון שקל; נכס שבו פועל סניף של שופרסל דיל בנהריה תמורת כ-30 מיליון שקל; וכן רכשה שני נכסים נוספים שבהם פועלים סניפים של שופרסל שלי, אחד בשוהם ואחד בחיפה.

בנוסף רכשה שופרסל מחברת ישראלום נכס בראשון-לציון, המושכר כיום לרשת המתחרה רבוע כחול, תמורת 16.5 מיליון שקל. לשופרסל יש נכסים גם בכוכב-יאיר, מזכרת-בתיה, רחובות, נתניה ועוד.

רפי ביסקר, יו"ר דירקטוריון שופרסל, מסר כי "החלטת הדירקטוריון היום לפעול לריכוז פעילות הנדל"ן של שופרסל בחברת-בת נפרדת - יוצרת מיקוד עסקי ותאפשר לחברה להרחיב ולהשביח את פעילות הנדל"ן תוך הצפת הערך".