צפו: כל 29 מותגי המכוניות שיעלו השנה על כבישי ישראל

למרות שהישראלים אוהבים את הרכב שלהם, דווקא ברגע הבחירה של המותג הבא, הם לא ממש מתעמקים ■ 2013 מבטיחה להעיר גם את האדישים ביותר ■ ממאזדה ועד מזראטי: "גלובס" סוקר את כל המותגים הלוהטים השנה

כמעט בכל אירוע חברתי או משפחתי נשאל כותב שורות אלה את השאלה הבלתי נמנעת "במה אתה עובד?". התשובה "עיתונאי רכב" נתקלת לרוב באדישות טוטאלית או, במקרה הטוב, בתגובות בנוסח "לא הגיע הזמן שתתבגר?".

לטובת חבריי היקרים ולטובת כל אותם קוראים, שהגיעו לכתבה הזו בטעות תוך חיפוש אחרי מדור ביקורת המסעדות, אצרף כאן כמה עובדות מאירות עיניים. בשנת 2012, שלא הייתה שנת שיא בשוק הרכב המקומי, עלו על כבישי ישראל למעלה מ-210 אלף כלי רכב פרטיים ומסחריות קלות. חישוב מהיר יגלה, שאזרחי ישראל הוציאו מחסכונותיהם, מקווי האשראי הבנקאיים שלהם או מכספי החברות שלהם סכום עתק של לפחות 20 מיליארד שקל על רכישת כלי רכב חדשים. בית האב הישראלי הממוצע מוציא על רכישת רכב משפחתי חדש נוסח מאזדה 3 לא פחות מ-14.3 משכורות נטו, לעומת 3.8 משכורות בלבד, שמוציאים אזרחי ארצות הברית על רכישת רכב חדש דומה.

זו רק ההתחלה. לאורך חיי השירות הטיפוסיים של הרכב עתידים רוכשי הרכב, העסקיים והפרטיים, להוציא עוד עשרות אלפי שקלים בשנה עבור רכישת דלק, אביזרים, תיקונים בלתי מתוכננים, ביטוח, קנסות, מסים ואגרות שונות ומשונות. ועוד לא דיברנו על 400 וכמה אלף עסקאות למכירה ורכישה של רכב משומש, שמתבצעות בישראל מדי שנה. הממשלה לבדה מצליחה לסחוט מדי שנה למעלה מ-30 מיליארד שקל ממסים על רכב חדש, על חלפים ועל דלק.

בקיצור, למי שעוד לא קורא את התמונה, שוק הרכב הוא אחד המנועים הכלכליים החזקים ביותר של המשק הישראלי ולפעילות בו יש השלכות מרחיקות לכת על תקציב המדינה מחד ועל ההון של חברות ומשקי בית.

לאור חשיבותו הכלכלית של השוק ולאור גובה ההוצאה, קשה מאוד להבין את האדישות שבה מתייחסים רוב הלקוחות בישראל לתהליך רכישת הרכב ולבעלות עליו. יש לי חבר, שטוען שהמיסוי הכבד על רכב הוא זה שמקהה את יכולת ההבחנה של הלקוחות. "המיסוי על רכב דומה לחבטה בראש. אם אתה חובט למישהו בראש במקל הוא מרגיש כאב נקודתי. אם אתה חובט בראשו בנבוט - וזה מה שעושה הממשלה בארץ עם מיסוי הרכב והדלק - הוא כבר לא מבחין בפרטים".

הסבר אחר הוא, שחלק גדול מאוד מכלי הרכב החדשים, שנרכשים מדי שנה בישראל, הם רכבי ליסינג, שהבעלות עליהם היא לתקופה קצובה וסיכוני המכירה וירידת הערך אינם מוטלים על משתמשי הקצה. אלא שגם זה אינו הסבר רציונלי. משתמשי הליסינג אולי מקבלים דלק חינם, אבל הם משלמים על השימוש ברכבם הצמוד אלפי שקלים בחודש, שמגיע לקופת המדינה ולחברות הליסינג. יתר על כן, הם צמודים לרכבם לא פחות משהוא צמוד אליהם. בחירה לא מוצלחת ברכב שאינו נוח, שביצועיו מאכזבים, שהוא בעייתי לתחזוקה או שאינו נעים לשימוש, תגרום לנהג מפח נפש שאינו נופל מזה של לקוח שרכש את הרכב מכיסו.

חדי העין ישימו לב, שלא הזכרנו כאן מושגים כמו תרבות מוטורית, סיפוק עצמי והנאה מנהיגה, שבחו"ל מהווים חלק בלתי נפרד מהמוטיבציה לרכישת רכב חדש, ומעצם תהליך הפיתוח והשיווק של כלי הרכב. בנושאים הללו כבר הרמנו את הידיים. בישראל של ימינו הרכב הוא לא יותר מאמצעי תחבורה, וזה כנראה כבר לא ישתנה.

לטובת מי שבכל זאת מוכן לפנות קצת אנרגיות של חשיבה, סינון, סקרנות ורציונליות לטובת תהליך הבחירה של הרכב הבא שלו, או של הארגון שלו, מצורף כאן תקציר של החידושים הצפויים בשוק הרכב המקומי בשנת 2013, שמסתמנת כשנה מעניינת מאוד.

אופל - תנופת התחדשות

אופל נמצאת בתנופת התחדשות והתרחבות לפלחים חדשים. לאחר האסטרה סדאן החדשה תנחת אצלנו בשנה הבאה גם האסטרה קבריו המרהיבה, שהוצגה כבר באירופה. זו תהיה אחת המכוניות הראשונות של אופל, שיצוידו בדור חדש של מנועי טורבו-בנזין עם 160 כ"ס, 180 כ"ס וכנראה גם 200 כ"ס.

המכונית החדשה המעניינת ביותר של המותג, שתנחת כאן בשנה הבאה, היא האופל ADAM החדשה - מכונית מיני-עירונית-אופנתית (אורך 3.7 מ'), שמכוונת היישר לפלח של פיאט 500 ומיני של ב.מ.וו. העיצוב העגלגל-צעיר יגיע עם מערך רציני של אפשרויות התאמה אישית - כמקובל בפלח - כולל אפשרות למגוון שילובי צבע שונים בגג ובגוף, עשרות קומבינציות של צבעי דיפון וריפוד ובעתיד גם "גרסאות מעצבים" מיוחדות. המנועים יכללו 1.2 ליטר בנזין (69 כ"ס) ו-1.4 ליטר בנזין (87 ו-101 כ"ס) וכרגע עדיין לא ידוע אם ואיזו גרסה תוצע עם תיבה אוטומטית. זו לא תהיה מכונית מיני זולה.

היא תמוצב כפריט אופנה ומחיריה יתחילו באירופה בסביבות ה-12 אלף אירו. זה אומר שמחיריה בארץ יהיו בטווח המחירים של הפיאט 500, כלומר בסביבות ה-100 אלף שקל.

בחברה מצפים בשנה הבאה גם לרכב הפנאי הקומפקטי החדש מוקה, האח התאום של שברולט TRAX, שינסה לנגוס מנתח השוק העשיר של ניסאן ג'וק. לרכב הקומפקטי יש מרכב עתיר סממני "שטח", הנעה קדמית עם אופציה להנעה כפולה, תא נוסעים מרווח ומבחר מנועים של החברה, שהיחיד מביניהם שיוצע בשלב הראשון עם תיבה אוטומטית הוא ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין המוכר של האסטרה.

בתערוכת פרנקפורט לקראת סוף 2013 תוצג גם הקורסה החדשה והמודרנית, שמבוססת על פלטפורמת שברולט AVEO החדשה של ג'נרל מוטורס, ולפיכך תהיה גדולה ומרווחת יותר באופן משמעותי.

אאודי - מקטן ועד גדול

האאודי A3 החדשה כבר נמכרת בישראל בתצורת 3 דלתות, ובסוף הרבעון השני אמורה להצטרף אליה גם גרסת הספורטבק עם חמש דלתות, שתתחרה במרצדס A קלאס החדשה ובב.מ.וו סדרה 1 החדשה. המנועים, כמו בגרסת ה-3 דלתות, יהיו 1.4 ליטר טורבו ו-1.8 ליטר טורבו.

ברבעון השני תצטרף לחבורה גם גרסת ה-S3 החדשה עם מנוע ה-2 ליטר ארבעה צילינדרים טורבו, שהספקו שודרג ל-300 כוחות סוס הזויים. המיני-מטוס הקומפקטי הזה מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות בלבד.

אאודי מתכוונת להשיק בשנה הבאה בחו"ל עוד שני דגמים מעניינים במשפחת ה-A3 - דגם קבריו ודגם סדאן מסקרן, שיהיה מעין מיני A4 או אולי ג'טה יוקרתית. עתידם המקומי טרם הוברר.

ביומנים של אאודי רשומות עוד שתי השקות גלובליות במהלך 2013. הראשונה היא של ה-Q7 החדש לגמרי, שעתיד להיות קומפקטי יותר והרבה יותר חסכוני ויעיל תודות למבנה חדש ועתיר אלומיניום, שישיל מאות קילוגרמים מהמשקל של הדור הנוכחי. גם ה-TT דור 3 אמורה להיחשף לקראת סוף 2013 ועשויה להספיק להגיע ארצה. מקורות אירופיים מדברים על עיצוב דרמטי, במיוחד בחרטום, ועל משקל נוצה - בסביבות ה-1,200 ק"ג - שישדרג משמעותית את הניהוג והחיסכון.

לטובת הטייקונים ומשפחותיהם תגיע אלינו ברבעון הראשון גם ה-R8 המחודשת עם מנועי 4.2 ו-5.2 ליטר ומחיר התחלתי של כ-1.2 מיליון שקל.

ב.מ.וו - תרגילים בעיצוב מתקדם

יצרני היוקרה ממשיכים להמציא נישות חדשות, ובשנה הבאה מגיע תורה של ב.מ.וו להשיק סדרה חדשה, שתכונה "סדרה 4". הסדרה מבוססת על פלטפורמת סדרה 3 ותכלול בשלב הראשון מכונית קופה קומפקטית וקבריו ספורטיבית. המכללים יתבססו על אלה של סדרה 3, בתוספת של כיול מתלים ספורטיבי יותר ומנועים בהספק עד 435 כ"ס, עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. המכונית תושק באירופה בתערוכת ז'נבה באביב ותגיע אלינו במחצית השנייה של השנה.

סדרה 3 עצמה צפויה לקבל בארץ גרסת בסיס חדשה עם מנוע 1.6 ליטר. המכונית מתומחרת ב-219 אלף שקל כולל אבזור מקיף. היא תגיע אלינו כבר ברבעון הראשון. סדרה 3 גם תקבל באביב תגבור בדמות דגם חמש-דלתות-האצ'בק מעניין, שייקרא "GT". כרגע, לפחות, לא ידוע על כוונות ייבוא.

ברבעון השלישי של השנה, בתערוכת פרנקפורט, צפויה ב.מ.וו לחשוף את הדור החדש לגמרי של ה-X5 הגדול, שסימולו הפנימי בחברה F15. תמונות ריגול מצביעות על עיצוב דומה למדי לנוכחי, עם שינויים בחרטום ובדפנות, ועל ממדים מעט קטנים יותר, שילוו בהפחתה דרמטית במשקל. המנועים יתבססו פחות או יותר על הקיימים בתוספת של גרסה היברידית חדשה ומעניינת. אלינו הוא יגיע ברבעון הרביעי.

אלפא רומיאו - מיני-אקזוטית ל-VIP

בסוף 2013 תגיע אלינו, בכמויות מוגבלות, הקופה הקומפקטית החדשה והמסעירה של אלפא רומיאו, שתכונה "4C". המכונית, שהוצגה כבר בתור קונספט, תקבל על-פי השמועות מנוע 1.8 ליטר טורבו בהספק 230 כ"ס, ואולי גם גרסה עם 300 כ"ס וביצועים שהולמים את העיצוב. המכונית תוצע גם עם אופציה לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים בעלת העברה ספורטיבית. המחיר? לא יהיה זול.

באמצע 2013 אמורה ה-MITO הקטנה לקבל מתיחת פנים ועדכון מנועים. עדיין לא ברור אם תספיק להגיע גם אלינו במהלך השנה הקלנדרית.

הונדה - מחכים לאמריקה

השנה הבאה של הונדה בישראל עשויה להיות מעניינת במיוחד, אם תצליח הסוכנות לעקוף את מכשולי הלוגיסטיקה והבירוקרטיה ותתחיל לייבא דגמים אמריקאיים של הונדה. פריצת הדרך עשויה להביא אלינו שלל רכבי פנאי, ספורט ויוקרה מעניינים.

עד שזה יקרה, החידוש העיקרי הרשמי של הונדה בשנה הבאה יהיה ה-CR-V החדש, ששיווקו יתחיל כבר בינואר. הכלי, שמיוצר בבריטניה, יגיע אלינו לראשונה גם בגרסת הנעה קדמית, במחיר אטרקטיבי שיתחיל כנראה בסביבות ה-180 אלף שקל, לדגם עם מנוע 2 ליטר בהספק 155 כ"ס. העיצוב החדש של הכלי, המוניטין והתמחור האגרסיבי אמור לסייע לו להתחרות במאזדה CX-5, שדרס בשנה שעברה את פלח השוק הזה.

כבעבר יוצעו גם גרסאות הנעה כפולה-קבועה, כולל גרסה מפוארת במיוחד. יבואנית הונדה ביצעה לאחרונה תקינה גם לדגם הטורבו-דיזל עם מנוע 2.2 ליטר בהספק 150 כ"ס, אך ספק אם הגרסה הזו תשווק אצלנו באופן סדיר.

סדרת הסיביק עשויה להציג כמה הפתעות בשנה הבאה ובראשן גרסת 1.6 ליטר חדשה עם הספק 125 כ"ס לסיביק סדאן, שמיוצרת בטורקיה. הגרסה הזו, שקיימת עם תיבה ידנית או אוטומטית, עשויה להיות ראש החץ של המותג במאמצי הקאמבק שלו לשוק הציים אך הייבוא תלוי בקבלת מחיר אטרקטיבי. גם הסיביק 5 דלתות, שבשנה החולפת עקפה את המכירות של גרסת הסדאן, עברה לאחרונה תקינה בארץ עם מנוע 1.4 ליטר חדש בהספק 99 כ"ס (המנוע של הג'אז). בסיוע תמחור ראוי עשויה המכונית הזו לתת להונדה כלי נשק רציני להתמודדות על שוק הלקוחות הצעירים.

וולבו - קומפקט-פרימיום חדשה

החידוש העיקרי של וולבו הוא ה-V40 החדשה - סדרת פרימיום האצ'בק חדשה לגמרי, שמיועדת להתחרות באאודי A3, מרצדס A קלאס ושות'. למכונית יש עיצוב אטרקטיבי, שמבוסס באופן הדוק על ה-S60 החדשה, ותא נוסעים באיכות גבוה כפי שניתן לצפות בפלח השוק הזה.

המנועים כוללים כמה גרסאות טורבו-בנזין בהספקים של עד 254 כ"ס ותיבות אוטומטיות בנות 6 מהירויות. בהיצע קיימים גם דיזלים חזקים וחסכוניים. התמחור העתידי טרם פורסם אולם הוא צפוי להיות נמוך ממחיר הבסיס החדש של ה-S60. לקראת סוף השנה אמורה וולבו להציג גם את היורש של הכביש-שטח הגדול XC90 אבל מעט פרטים ידועים עליו כרגע.

יגואר - סדרה קומפקטית חדשה

יגואר תתמקד ב-2013 בהרחבת הגרסאות של הדגמים הקיימים וגם ברכב חדש לגמרי. סדרת ה-XF אמורה לקבל בקרוב גרסת סטיישן מעניינת, שמיועדת להתחרות ב-CLS "שוטינג ברייק", שנחתה אצלנו לאחרונה. עדיין לא ברור אם היא תגיע ארצה. במהלך השנה הבאה תקבל ה-XF גם גרסת בסיס חדשה ומעניינת, עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 240 כ"ס. עם קצת מזל וסיוע משערי המטבע, היא תאפשר ליגואר להציע מחיר בסיס "נגיש" באזור ה-300 אלף שקל פלוס.

הדגם החשוב ביותר של יגואר, ה-F-TYPE, יתחיל לרדת מפס הייצור לקראת אמצע 2013. זוהי מכונית הספורט הקומפקטית הראשונה של יגואר מאז ה-E-TYPE המיתולוגית. אורכה 4.47 מ' בלבד אבל היא בהחלט לא מציעה "ביצועים קומפקטיים": הרודסטר המרהיבה (קופה עם גג קשיח תופיע בהמשך) מצוידת במנועי ה-380 כ"ס וה-490 כ"ס של האחיות הגדולות, ומתהדרת בנתוני תאוצה ומהירות טובים אף משלהן. גם המחיר לא צפוי להיות קומפקטי.

טויוטה - הענק מתעורר

סוכנות טויוטה עתידה לפתוח את 2013 בארץ עם שורה של חידושים מעניינים, שהראשון שבהם הוא מכונית ההייבריד פלאג-אין הראשונה בישראל - פריוס "פלאג-אין". המכונית זהה לפריוס הרגילה, פרט לעובדה שהיא מציעה טווח נסיעה פוטנציאלי של עד כ-20 קילומטרים על חשמל בלבד. זאת בזכות מצבר שנטען גם מרשת החשמל הביתית הרגילה או מעמודי טעינה ציבוריים, לצד טעינה מכוח מנוע הבנזין. מחירה הסופי של המכונית טרם פורסם, אבל אפשר לצפות כרגע לתג מחיר שיהיה גבוה מ-200 אלף שקל.

מכוניות סדרתיות ראשונות מסוג זה כבר עברו תקינה בארץ ונעות על הכביש. למרות המחיר הגבוה יחסית של המכונית, היא עשויה ליהנות מהטבה בשווי השימוש החודשי למקבלי רכב צמוד בזכות תקנות חדשות של האוצר, שמפרידות בין מחיר הסוללה למחיר הרכב לצורך חישוב המס, וייכנסו לתוקף בינואר 2013.

בינואר יתחיל השיווק של הדור המחודש של המיניוואן הקומפקטי VERSO (שבעה מקומות ישיבה), שמיוצר בטורקיה. חודש לאחר מכן צפויה לנחות בארץ גם האוריס (AURIS) המחודשת, שהוצגה לאחרונה בתערוכת פריז. היא תגיע עם מנוע 1.6 ליטר בנזין חזק (131 כ"ס) ובגרסה היברידית עם מנוע 1.8 ליטר.

במארס 2013 יגיע אלינו גם הדור החדש של ה-RAV4, עם עיצוב חיצוני מושחז יותר, בסיס גלגלים ארוך יותר ותא נוסעים חדש ומרווח יותר. הרכב ארוך ורחב מהנוכחי, אבל מעט נמוך יותר לטובת פרופורציות אתלטיות. מבחר המנועים האירופאי כולל 2 ליטר בנזין בהספק 151 כ"ס עם תיבה רציפה וטורבו דיזלים חזקים. חידוש מעניין הוא גרסת הנעה קדמית בלבד, שתהיה זולה יותר.

באפריל ינחת כאן עוד חידוש חשוב של המותג: הדור החדש של הקאמרי, שלראשונה ילווה גם בגרסה ההיברידית של הקאמרי. שתי המכוניות יגיעו מארצות הברית בהתאם לתקנות הייבוא החדשות שמקלות על ייבוא רכב בתקינה אמריקנית. נזכיר, שהקאמרי הייבריד הייתה בשנים האחרונות אחת מלהיטי הייבוא האישי מארה"ב ועשרות אקזמפלרים שלה נעים על כביש הארץ.

לקראת סוף השנה יצטרף אלינו רשמית גם רכב הפנאי HIGHLANDER, שיגיע מארצות הברית.

את מרב העניין המקומי תספק הקורולה סדאן האירופאית החדשה, שאולי עוד תספיק להגיע אלינו בשלהי 2013. אחותה, האוריס החדשה, מספקת לה קדימון. השתיים יחלקו כנראה את החרטום המשפחתי החדש של האוריס ואת קווי המתאר המוצקים-ספורטיביים. השתיים יחלקו גם פלטפורמה, מה שאומר, כנראה, בסיס גלגלים דומה לנוכחי. יש להניח, שהגרסה העיקרית בישראל תצויד במכללי ההנעה של האוריס החדשה, כולל מנוע ה-1.6 ליטר בנזין המשודרג. התיבה האוטומטית הקלאסית של הדגם הנוכחי תפנה כנראה את מקומה לתיבת CVT מתקדמת, עם אופציה לשליטה ידנית ב-7 מהירויות. תא הנוסעים יציג איכות חומרים משודרגת והפחתה של רעשי החוץ לצד אבזור תקני עשיר כולל מסך מגע בגודל 6.1 אינץ', שמגיע כיום כסטנדרט ברוב דגמי הדור החדש של החברה, מערכת עצור/סע, בקרת שיוט, מגביל מהירות אלקטרוני ועוד.

לקסוס - מ-LS ל-IS

מותג היוקרה של טויוטה, לקסוס, לא טומן את ידו בצלחת. כבר בשבועות הקרובים תנחת כאן הלקסוס LS החדשה, ספינת הדגל של המותג. היא תגיע בדגמי 460 ו-600 הייבריד עם שלל טכנולוגיות מתקדמות, כמו מסך LED בגודל 12.3 אינץ' וטיהור אוויר פנימי. המכונית תוצע עם אופציה לגרסאות ה-F-SPORT עם כיול מתלים ספורטיבי ועיצוב פנים ייחודי. לקראת אמצע השנה תגיע גם ה-IS המחודשת, שתיחשף בתערוכת דטרויט. מפרטיה טרם נחשפו, אבל אפשר לצפות למנועים חזקים יותר ולהרבה יותר מרחב פנימי מבעבר.

יונדאי - המבחן של שוק היוקרה

אחרי שבשנתיים האחרונות חידשה יונדאי את כל קשת דגמי "הלחם והחמאה" שלה, כולל הכביש-שטח החדש סנטה פה ששיווקו החל בסוף השנה, מתכוונת החברה לקפוץ ברבעון הראשון של 2013 למים העמוקים והתובעניים של שוק היוקרה ולייבא אלינו מארצות הברית את שני דגמי העילית של קונצרן יונדאי: הג'נסיס והג'נסיס קופה. מדובר במכוניות שפותחו ספציפית לטעמם של לקוחות ארצות הברית.

הג'נסיס היא מכונית סאלון מפוארת באורך של כ-5 מטר, עם שפע של מערכות היי-טק, איכות ייצור עילית ומנועים גדולים וחזקים: V6 בנזין בנפח 3.8 ליטר ו-V8 בנזין בנפח 5 ליטר. הקופה היא ספורטיבית אלגנטית עם הנעה אחורית, והיא תגיע אלינו עם מנוע ה-3.8 ליטר V6 (306 כ"ס) וגם בגרסה צנועה יותר עם מנוע 2 ליטר טורבו ו-212 כ"ס.

מי שמצפה למכוניות יוקרה "במחירי יונדאי" יצטרך להתאים ציפיות. הג'נסיס קופה הבסיסית, למשל, עולה באירופה כ-40 אלף אירו, מה שאומר שמחיריה בארץ יהיו כנראה בטווח של אינפינטי, לקסוס ושות'.

ברבעון השני אמורה להגיע גם הסונטה הייבריד האמריקאית, שתתחרה ישירות בקאמרי הייבריד של טויוטה, שייבואה צפוי להתחיל במקביל (ע"ע). הסונטה ההיברידית פותחה במיוחד עבור ארצות הברית והיא "היברידית מלאה", כלומר מסוגלת לנוע גם על כוח חשמלי בלבד למרחקים קצרים. זו גם אחת המכוניות הראשונות בתעשיית הרכב, שעושה שימוש בסוללת ליתיום פולימר קלת משקל, שפותחה בקוריאה. המנוע החשמלי הוא יחידה מכובדת בהספק 30 קילוואט, והוא פועל לצד מנוע 2.4 ליטר בנזין עם ארבעה צילינדרים. גם כאן המחיר בארץ הוא בגדר נעלם. מחירה של המכונית בארצות הברית, מכורתה, מתחיל בכ-26 אלף דולר - קצת יותר משל הטויוטה פריוס. אם היחס הזה יישמר בישראל אפשר לצפות לתג מחיר של פחות מ-200 אלף שקל.

במהלך 2013 תוצג באירופה יונדאי I10 החדשה, ותמונות מהרשת מלמדות על עיצוב מעניין ואופנתי ברוח קו הדגמים החדש של יונדאי. המנועים יהיו דומים כך שלאחות קיה פיקנטו צפויה תחרות קשה. גם ה-ix35 אמור לעבור מתיחת פנים בשנה הבאה.

לנדרובר - מלך חדש בשטח

החידוש העיקר של לנדרובר בשנה הבאה יהיה הדור החדש של הכביש-שטח המפואר ריינג'רובר. למרות הדמיון החיצוני למשפחה, זהו כלי חדש מהיסוד עם שלדה אחודה עתירת אלומיניום, שמפחיתה את משקל הכלי החדש במאות קילוגרמים ובסיס גלגלים ארוך יותר. הכלי יונע עם מנועים רבי עוצמה - מטורבו-דיזל בנפח 3 ליטר בהספק 258 כ"ס ועד V8 בנזין מודש עם 510 כ"ס - ויקבל תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות, מערכת הנעה כפולה אינטליגנטית, מתלי אוויר מדור חדש עם תגובה מהירה ותא נוסעים מהודר ושופע טכנולוגיות, כולל מסך LCD ענק כסטנדרט.

בשלב מאוחר יותר מתכננת החברה להשיק גם גרסה היברידית עם שילוב של מנוע דיזל ומנוע חשמלי. כבעבר ניתן יהיה לבצע תפירה אישית של הכלי, עם בחירה בין עשרות צבעי חוץ ופנים, סוגי וצבעי עור ורשימת אבזור אופציונלי שכוללת בין השאר מערכת קול עם 35 רמקולים.

המותג השבדי, בבעלות סינית, ייבא בשנה הבאה את ה-V40 החדשה: מכונית האצ'בק פרימיום על בסיס פלטפורמת הפורד פוקוס החדשה (היא תוכננה כאשר החברה עדיין הייתה בבעלות פורד), שמיועדת להתחרות באאודי A3 ושות'. למכונית יש עיצוב ייחודי ואטרקטיבי, מעין S60 מוקטנת, ותא נוסעים שמשמר את קו העיצוב המוכר של המותג, כולל לוח פיקוד "צף". המנועים יכללו טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר (180 כ"ס) ו-2 ליטר (213 כ"ס) כמו גם דיזלים חזקים, ורשימת האבזור תהיה עשירה. בשלב מאוחר יותר אפשר לצפות לדגם ה"קרוס קאונטרי" על אותו בסיס אבל עם מרווח גחון מוגבל, עיצוב ואבזור "פנאי" ואופציה להנעה כפולה. סדרת ה-S60 תקבל בשנה הבאה גרסה היברידית נטענת, אך ספק אם היא תשווק כאן באופן מסחרי סדיר.

מאזדה - שתי טוענות לכתר

השנה החולפת הייתה שנה שמאזדה תשמח לשכוח, אך 2013 אמורה להיות "שנת הקאמבק" עם השקה של שתי הסדרות האסטרטגיות החדשות של החברה בהפרש של חצי שנה ביניהן.

את 2013 תפתח החברה עם השקת סדרה 6 החדשה, שכבר נמכרת באירופה. כמעט הכל חדש במכונית הזאת: ממדים ענקיים, שמקבילים לאלו של מכונית מקבוצה E (בסיס הגלגלים למשל, צמח ל-2.84 מ'); מנועים ותיבות הילוכים חדשות ומתוחכמות ממשפחת הסקייאקטיב, שבראשן מנוע 2 ליטר חסכוני בהספק 145 כ"ס ומנוע 2.5 ליטר בהספק 192 כ"ס - שתיהן עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות; תא נוסעים בעיצוב חדש; אבזור תקני משודרג כולל מסך מגע רחב בכל הדגמים ועוד. המכונית תוצע גם בגרסת סדאן וגם בגרסת סטיישן ("ספורט טורר") ואפשר להמר על תמחור, שינוע בטווח של 160-200 אלף שקל וצפונה, בהתאם לדגם.

עד בטרם ישקטו הדי קמפיין ההחדרה שמתכננת דלק רכב לסדרה 6, וכבר תנחת כאן בתחילת הקיץ היורשת של המשפחתית "הישראלית" הנמכרת ביותר בכל הזמנים - מאזדה 3. מאזדה ביצעה את השקת המכונית בצורה "הפוכה": קודם כל הוצגו המנוע ותיבת ההילוכים של המכונית בדגם הנוכחי ורק כשנה לאחר מכן יוצאת לאור המכונית החדשה עצמה, שמציעה סביבה ראויה לאותם מכללים.

מהתמונות, שדלפו לאחרונה לרשת, אפשר להתרשם שלא מדובר באבולוציה אלא במהפכה של ממש. העיצוב מאמץ את הקו הדרמטי של המאזדה 6 החדשה, עם חרטום בולט, תפיחות גלגלים שריריות, חיתוכי פח קרביים ומראה ספורטיבי גם בגרסת ההאצ'בק וגם בגרסת הסדאן. בהתאם לרוח טכנולוגיית הסקייאקטיב של מאזדה, אפשר לצפות לדיאטה משמעותית למרות הצמיחה בממדים.

מנועי הסקייאקטיב החדשים של מאזדה כבר מוצעים במאזדה 3 במדינות שונות בעולם. מדובר במנוע 2 ליטר בהספק של כ-150 כ"ס עם תיבה אוטומטית מתקדמת בת 6 מהירויות ובגרסה מוקטנת בנפח 1.6 ליטר, עם אותה תיבה עתידנית. האבזור בתא הנוסעים צפוי להיות עשיר מאוד, גם בגרסאות הבסיס, והנעלם העיקרי הוא המחיר.

מזראטי - טייקונים בשטח

מזראטי תייבא לישראל בהקדם האפשרי את הקווטרופורטה החדשה, שתתחרה בקצה העליון של פלח הספורט-סאלון-פאר. המכונית, שנחשפה לאחרונה, ניצבת על פלטפורמה חדשה, מציעה תא נוסעים מרווח יותר ומכללי הנעה מבית האחות פרארי, כולל מנועים בהספק מעל 500 כ"ס. המחיר צפוי להתחיל באזור המיליון שקל, פלוס מינוס. בהמשך השנה תתחיל מזראטי לייצר גם את הכביש-שטח הראשון שלה, KUBANG, שיהיה כלי גדול עם מנועים חזקים מאוד ויכוון לתחרות ישירה בפורשה קאיין המצליח.

מיני - יצירתיות בלתי מוגבלת

מעצבי מיני נחושים בדעתם להרחיב את הסדרה הקומפקטית שלהם לעוד ועוד גרסאות שונות (ולעתים משונות), והגרסה הבאה שנמצאת בקנה היא ה-PACEMAN שמכונה בב.מ.וו "ספורט אקטיב קופה" או SAC בראשי תיבות. מדובר למעשה בגרסת 3 דלתות של המיני קאנטרימן שמיועדת, כנראה, למי שרוצה רכב פנאי גבוה אבל לא צריך שימושיות של משפחתית חמש דלתות. אנשי מיני מבטיחים תחושת ניהוג "של מכונית קארטינג" ומבחר המנועים דומה לקיים. אצלנו היא ברבעון השני.

בתערוכת פרנקפורט ברבעון השלישי צפויה ב.מ.וו להציג את הדור של המיני שלוש-דלתות (F56). קווי המתאר הכלליים לא ישתנו אך אפשר לצפות לתא נוסעים חדש עם הנדסת אנוש משופרת ומרווח מוגדל מאחור, כמו גם לדור של מנועי 3 צילינדרים בנזין בנפח 1.2 ליטר, שישברו שיאים של חיסכון. הגרמנים מדברים גם על גרסת-על חדשה של מיני קופרS עם 245 כ"ס. אלינו עשויה המכונית להגיע בשלהי 2013.

מיצובישי - מנערים את קורי השינה

אחרי כמה שנים רדומות מחכה למותג מיצובישי שנה מעניינת בישראל. ברבעון הראשון של השנה צפוי להגיע המיצובישי אאוטלנדר החדש, שמציג עיצוב יותר רך משל הדגם היוצא אבל ממדים מוגדלים ובתצורה של 5 מקומות ישיבה או 7 מקומות ישיבה בשלוש שורות. בשלב הראשון הוא יגיע אלינו עם מנוע 2 ליטר בנזין מקובל, עם הנעה רגילה או כפולה.

במחצית השנייה של השנה תנחת כאן אולי גם הגרסה ההיברידית המסקרנת של המכונית. זהו ה-SUV ההיברידי-נטען הראשון מייצור סדרתי, ולטענת היצרן הוא יהיה מסוגל לנוע לטווח של עד 55 ק"מ על חשמל בלבד ולהשיג צריכת דלק משולבת תיאורטית של עד 61 קילומטר לליטר. המחיר בחו"ל יהיה גבוה, כך שניתן לשער שהרכב יגיע במספרים מצומצמים מאוד לארץ.

במחצית השנייה של השנה תצטרף להיצע של מיצובישי בארץ גם המכונית הגלובלית הקטנה החדשה של החברה, שתיקרא בחלק מהשווקים "MIRAGE" ואצלנו שמה עדיין לא ידוע. זוהי מכונית עירונית, שמזכירה בממדיה ובעיצובה את הניסאן מיקרה. היא מצוידת במנוע 1 ליטר בהספק 71 כ"ס ובמנוע 1.2 ליטר בהספק 80 כ"ס עם אופציה לתיבה אוטומטית רציפה. אפשר להמר שהיא תוצע במחיר אטרקטיבי, שישבץ אותה בפער בין מחירי יונדאי I20 ו-I10.

ברבעון השני תגיע אלינו גם ה-ASX לאחר עיכוב של כמעט שלוש שנים. רכב הפנאי של מיצובישי הוא כלי קומפקטי באורך 4.3 מ' (אבל עם בסיס גלגלים נדיב), שמוצע עם מנוע 1.6 ליטר (117 כ"ס). בגרסת 2012, שעבר לאחרונה עדכון, יש לו עיצוב קרבי יותר ותא נוסעים איכותי. מחירו לא פורסם אבל אנחנו משערים שהוא יתומחר ויאובזר כדי להתחרות ישירות עם הניסאן ג'וק המצליח.

מרצדס - מכסה כל נישה

את 2013 תפתח מרצדס בישראל עם סדרת ה-A קלאס הקומפקטית, שמיועדת להתחרות בב.מ.וו סדרה 1, באאודי A3 ושות'. שיווקה של המכונית כבר החל בסוף 2012 והיא תוצע בגרסאות 180, 200 ו-250, עם מחירים שמתחילים בסביבות ה-170 אלף שקל לדגם ידני. למרות התמחור האגרסיבי (יחסית למחירים המקובלים במותג), האבזור התקני יהיה עשיר ויכלול מושבי עור, חישוקי סגסוגת, מולטימדיה ועוד.

עיקר החידושים מתוכננים למחצית השנייה של השנה ובראשם המכונית החשובה ביותר של מרצדס, סדרת ה-S קלאס החדשה שידועה בסימול W222. היא תגיע אלינו במהלך המחצית השנייה של השנה הבאה, זמן לא רב לאחר תחילת הייצור שלה בגרמניה. כרגיל בסדרת הדגל של מרצדס, ה-S מביאה שינויים מהפכניים ולא רק עדכונים.

רשימת החידושים מתחילה בעיצוב חיצוני ספורטיבי-אלגנטי עם פנסי LED חכמים, ממשיכה עם תא נוסעים חדש לגמרי שבמרכזו לוח מחוונים אנלוגי "וירטואלי" על בסיס מסך LCD צבעוני רחב ברזולוציה גבוהה ועוברת לשלל מערכות נוחות ובטיחות עתידניות, שעל פי המסורת של ה-S קלאס, חלקן יעשו במכונית הזו את השקת הבכורה העולמית שלהן.

השלדה כוללת דור חדש של מתלי אוויר ורשימת המנועים כוללת לא מעט מנועים חדשים ומחודשים עם הספקים משודרגים במקביל לפליטה ולצריכת דלק, שהופחתו משמעותית. ביניהם יהיה ניתן למצוא, על-פי השמועות, את ה-S500 עם מנוע 4.7 ליטר טווין-טורבו בהספק 435 כ"ס ולראשונה גם גרסה היברידית נטענת, על בסיס מנוע בנזין 3.2 ליטר ומנוע חשמלי בהספק 60 כ"ס, שתציע פליטת CO2 דמיונית כמעט של 74 גרם לקילומטר. לישראל תגיע המכונית בשלב הראשון בגרסת ה-400, ה-500 וה-AMG63.

גם גרסת ה-E קלאס המחודשת תופיע במחצית השנייה של השנה. השינויים הקוסמטיים קלים יחסית אך חלק מהמנועים עברו שדרוג וריענון והשלדה כוילה מחדש. אלינו תגיע המכונית בגרסאות ה-250 וה-200 המוכרות וגם בגרסת ה-400 עם המנוע החדש של ה-S קלאס. מחירי היעד אגרסיביים מאוד וצפויים להתחיל באזור ה-380 אלף שקל לגרסה התחלתית. עד שהיא תשווק מתכוונת החברה להציע כאן לראשונה את ה-E300 הייבריד, עם שילוב יוצא דופן בין מנוע טורבו-דיזל למנוע חשמלי וסוללה מתקדמת. הרכב, שיעלה כ-450 אלף שקל, מציע נתוני צריכה ופליטה דמיוניים כמעט.

באגף הפנאי-שטח יגיע אלינו ה-GL הגדול, שמיוצר בארצות הברית, לאחר שעבר מתיחת פנים מקיפה וקיבל תא נוסעים מעודכן. מוביל המשפחות המגודל (יותר מ-5 מ' אורך, שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות) יגיע בגרסאות 350 ו-500 ומחירי היעד שלו מתחילים בכ-650 אלף שקל. רשימת החידושים כוללת חרטום חדש, תא נוסעים מעודכן, מנועים חסכוניים יותר בעד 20% ואופציה לחבילת שטח מקצועית.

את רשימת החידושים חותמת המרצדס CLA המסקרנת, שתמסד קטגוריה חדשה אצל מרצדס. זוהי מכונית קופה-קומפקטית על בסיס שלדת ה-A קלאס החדשה, עם קווי עיצוב אגרסיביים, שמזכירים את סדרת ה-CL היוקרתית. המחירים צפויים להיות נוחים (במושגים של מרצדס כמובן) והיצע המנועים יהיה מקביל פחות או יותר לזה של ה-A קלאס, בתוספת גרסת 450AMG חדשה, שמיועדת להתחרות בב.מ.וו M135 המפולפלת.

ניסאן - הערה לא שולית

לניסאן מחכה שנה מעניינת, גם באירופה וגם בישראל. אחד הדגמים הראשונים שיושקו בשנה הבאה יהיה הדור החדש של ה-NOTE, שיוצג באירופה בשליש הראשון של השנה. הרכב, שכבר נמכר ביפן, נוטש את העיצוב הזקוף והפרופורציות המוזרות של הדגם הנוכחי לטובת עיצוב עגלגל והרמוני, שנראה יוקרתי ובוגר יותר ומציע חלל פנימי מרווח וסידור מושבים גמיש נוסח "מוביל נוסעים עירוני".

המנועים ביפן כוללים מנוע 3 צילינדרים קטנים עם ובלי טורבו, בשילוב תיבה רציפה בעלת שליטה אלקטרונית מתוצרת ניסאן. אפשר להניח, שבאירופה יהיו גם מנועים מסורתיים יותר. הגרסה האירופית תיוצר במפעל של ניסאן בבריטניה, כך שאפשר לצפות לתמחור נוח יחסית.

ניסאן כבר חשפה אב-טיפוס של ה-PATHFINDER החדש בארצות הברית ונראה כי הוא פונה לדרך חדשה, עם עיצוב עגלגל ושופע חמוקים נוסח אינפיניטי. השינויים המרכזיים כוללים פלטפורמה חדשה, משקל נמוך יותר בכמעט 250 ק"ג מהדגם היוצא ושורה של מנועים מתקדמים. כבעבר הרכב מציע שבעה מקומות ישיבה כאשר הספסל השלישי מיועד לשני מבוגרים. עדיין לא ידוע מה כוונות הייצוא של הרכב לאירופה.

ב-2013 אמורה ניסאן להשיק גם את הדור החדש של ה-X-TRAIL וגם לו קווי עיצוב עגלגלים ו"אורגניים" נוסח רכבי אינפיניטי. זהו רכב גדול משמעותית מהנוכחי, עם בסיס גלגלים באורך 2.78 מ' וחמישה או שבעה מקומות ישיבה. אפשר לצפות למנועי בנזין ודיזל מבית רנו-ניסאן ובשלב מאוחר יותר גם גרסה חשמלית, שמצוידת במערכת ההנעה של ה-LEAF.

המכונית החשמלית LEAF, שהייתה אמורה לנחות כאן בתחילת השנה הבאה, ממתינה כנראה להתבהרות הערפל סביב שוק הרכב החשמלי בישראל. גם סוגיית הייבוא של דגמי ניסאן מארצות הברית עדיין נמצאת במו"מ. נזכיר, שמכונית אמריקנית ראשונה, מכונית המנהלים MAXIMA, כבר קיבלה תקינה מלאה בארץ למרות, שטרם הוחל בייבואה. אם יפתח הסכר נראה כאן שלל דגמים אסטרטגיים ובראשם, אולי, הדור החדש של המשפחתית SENTRA, שנחשף לאחרונה בארצות הברית ועשוי להחזיר את ניסאן לתחרות בפלח החשוב ביותר בישראל.

סובארו - האימפרזה חוזרת

נכון לכתיבת שורות אלו, עתידה העסקי של יפנאוטו, יבואנית סובארו בישראל, עדיין לוט בערפל. אבל כאשר ייושרו ההדורים, אפשר לצפות לתנופה עסקית חדשה בהובלת הדגם החשוב ביותר של סובארו: האימפרזה החדשה. המכונית, שכבר נחתה לאחרונה בארץ לצורך תקינה, היא משפחתית מודרנית ותחרותית, שמוצעת בשתי גרסאות מרכב עיקריות: האצ'בק וסדאן.

למכונית יש שלדה מודרנית, תא נוסעים מרווח, תיבות הילוכים רציפות חדשות ומנוע 1.6 ליטר (בניגוד ל-1.5 ליטר במודל היוצא), שמייצר 114 כ"ס. כרגע עברו תקינה בארץ שלוש גרסאות: ארבע וחמש דלתות עם מנוע 1.6 ליטר, ואימפרזה טורבו STI עם מנוע 2.5 ליטר טורבו עם הספק עגול ונאה של 300 כ"ס. הגרסה הזו קיימת, כרגע, רק בתצורת 4 דלתות. אם וכאשר תצא הסוכנות לדרך חדשה, לא מן הנמנע שיתחיל ייבוא של דגמי סובארו שונים גם מארצות הברית - בעיקר ה-B4, שיציעו מפרטים מפוארים יותר ומנועים שונים.

סובארו אימפרזה 2012
 סובארו אימפרזה 2012

סיאט - בדרך למיינסטרים

סיאט עתידה לחזור בגדול לשוק המשפחתי ולשוק הציים (והמוניות) עם הטולדו החדשה - תאומתה של הסקודה רפיד (ע"ע). גם כאן הצד החזק הוא תמורה לכסף: ממדים מכובדים, עיצוב שמרני ומפרט נדיב במחיר התחלתי, שכנראה יהיה מעניין. הטולדו תגיע אלינו בסוף הרבעון הראשון עם מנועי הקבוצה המוכרים - 1.2 ליטר בנזין (105 כ"ס) ו-1.4 ליטר בנזין (122 כ"ס) וכנראה גם עם אופציית דיזל שהיא הכרחית למוניות.

בסוף הרבעון השני צפויה להגיע הליאון האצ'בק החדשה, שהיא גרסת "הנדסת מותג" של הגולף החדשה. כמו אחותה הגרמנית היא מציעה הרבה יותר מרווח פנים, שלדה קשיחה וקלה יותר מבעבר ועיצוב שנוטש את הקימורים העגלגלים של הדגם הנוכחי לטובת מראה זוויתי ושמרני יותר. לקראת סוף השנה תצטרף אליה גם גרסת ה-3 דלתות שתהיה, כנראה, הרבה יותר נועזת בעיצובה.

בפברואר תוצג באירופה האיביזה קופרה החדשה עם מנוע 1.4 ליטר בהספק 180 כ"ס, שמוצע גם עם תיבה אוטומטית. הקופרה 2013 מסוגלת לזנק מאפס למאה בפחות מ-7 שניות ותזכה, כנראה, לתמחור אגרסיבי יחסית.

סיטרואן - משפחתית סדאן ראשונה

סיטרואן פותחת את השנה עם מכונית הסדאן המשפחתית הראשונה שלה מזה שנים רבות בישראל. ה-C-ELISEE מבוססת על פלטפורמה גלובלית חדשה של פיז'ו-סיטרואן, שפותחה בעיקר עבור מדינות מתפתחות ובראשן סין. יש לה בסיס גלגלים נדיב (2.65 מ') ותא נוסעים מרווח בנוסף לתא מטען עצום בגודלו. כראוי למכונית עולם שלישי, יש לה גם מרכב חסין במיוחד ומתלים, שפותחו במחשבה על ספיגת מהמורות בכבישים משובשים. אלינו היא תגיע עם מנוע 1.2 ליטר ותיבה ידנית ועם מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית בת 4 מהירויות. המחירים יהיו תחרותיים וימוצבו דרגה אחת מתחת לזו של המשפחתיות "התקניות".

בהמשך השנה אמורה סיטרואן להציג גם את הדור המעודכן של המיניוואן סיטרואן C4 פיקאסו, שיהיה העדכון האחרון לפני הצגת היורש המשותף לפיז'ו-סיטרואן ולג'נרל מוטורס בעוד כשנתיים.

סיניות - ראש החץ מתרחב

המותג MG מבית SAIC, שהציע עד כה משפחתית אחת, עשוי לקבל תגבור בשנה הבאה מסדרה 6 של החברה - מכונית קופה ארבע דלתות אלגנטית, עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ', שנושאת עליה תקינה מלאה ומצוידת במנוע בנזין 1.8 ליטר (160 כ"ס) ובטורבו-דיזל חזק. SAIC עסוקה כיום גם בתהליך תקינה נמרץ ל-SUV הראשון של החברה, שמבוסס על מכללי סנגיונג, וגם הוא עשוי לעשות עלייה.

המתחרה הסינית השנייה, חברת גרייט-וול, תפתח את השנה עם שיווק של מכונית סופר-מיני קטנה ומודרנית הנושאת את השם "C30". בשלב ראשון תהיה רק תצורת חמש דלתות ורק תיבה ידנית עם מנוע 1.5 ליטר בנזין.

המכונית עברה לאחרונה את הליכי התקינה בארץ ואפשר להניח שהיא תגיע עם אבזור עשיר יותר מהמקובל בפלח ועם מחיר בסיס מעניין מאוד. בהמשך השנה מתכוונת גרייט-וול להרחיב את מגוון הדגמים שמקבלים תקינה אירופאית גם למשפחתית אמיתית (C30) ולרכב פנאי, אך לוח הזמנים לייבוא עדיין לא ברור.

סקודה - מתקפה בחזית רחבה

שנה עמוסה מחכה למותג סקודה בישראל, עם לא פחות משלושה דגמים אסטרטגיים חדשים ומחודשים. את המצעד תוביל ברבעון הראשון משפחתית הביניים החדשה סקודה ראפיד, שתמוקם דרגה אחת מתחת לאוקטביה ותהווה בין השאר את חוט השדרה של המכירות לציי הרכב. זוהי מכונית סדאן לא קטנה (4.5 מ' לאורך, בסיס גלגלים באורך 2.6 מ'), שמחוברת לתא מטען עצום בגודלו - 550 ליטר - על-פי מיטב המסורת של סקודה. היא תגיע אלינו עם המנועים המוכרים של הקבוצה - 1.2 ליטר טורבו בהספק 105 כ"ס ו-1.4 ליטר בהספק 122 כ"ס - ומכיוון שהיא צפויה להיות פופולרית מאוד גם בשוק המוניות לא נופתע לגלות גרסת טורבו-דיזל אוטומטית. התמחור שלה טרם פורסם אבל אם תמוקם בפלח המחיר של 110-115 אלף שקל, היא עשויה להיות שוברת שוק.

במהלך השנה הבאה יצטרפו לסדרת הראפיד גם דגם האצ'בק נאה וגרסת סטיישן, אך מועד הגעתן עדיין לא ידוע.

ברבעון השלישי צפויות להגיע אלינו גם הגרסה המחודשת של ה-SUPERB אחרי מתיחת פנים יסודית, וגם האוקטביה החדשה - הדגם הנמכר ביותר של המותג בישראל. האוקטביה דור 3 תהיה מכונית גדולה ומרווחת עם עיצוב נאה, שנוטה לכיוון תצורת סדאן. הבסיס למכונית הוא פלטפורמת הגולף החדשה, עם בסיס הגלגלים המוארך. המנועים בישראל יהיו מנועי הבנזין והדיזל הקיימים, אם כי שמועות עקשניות מדברות על גרסה היברידית, שתופיע בתחילה באירופה.

על הסופרב החדשה עדיין לא ידוע הרבה אם כי אפשר לצפות לתא נוסעים חדש ולאבזור משודרג. אלינו היא צפויה להגיע לקראת סוף 2013.

סנגיונג - חזרה לתמונה

המותג הקוריאני הנשכח מלב יציג ב-2013 את הרקסטון החדש, עם עיצוב פנים וחוץ רענן ומנוע 2 ליטר טורבו-דיזל מודרני בהספק 155 כ"ס. התמחור צפוי להיות באזור מתחרות כמו שברולט קפטיבה ושות', למרות שמדובר ב-SUV שבעה מקומות בגודל מלא. באמצע השנה הבאה אמורה החברה להציג גם את הדור החדש של המיניוואן "רודיוס" וצריך רק לצפות לעיצוב יותר קונבנציונלי.

פורד קוגה, פיאסטה ומונדיאו גם

שני חידושים עיקריים צפויים למותג בישראל במחצית הראשונה של 2013. הראשונה היא הפיאסטה המחודשת, שבתפריט שלה אפשר למצוא חרטום בעיצוב חדש, מתלים מכוילים מחדש ותא נוסעים חדש ואיכותי, עם הרבה אלמנטים של עיצוב שנלקחו מהאחות הגדולה, פורד פוקוס. המכונית מקבלת באירופה מנוע טורבו-בנזין סופר חסכוני בנפח 1 ליטר, אבל אלינו ימשיכו להגיע כנראה המנועים המוכרים.

יבואני פורד מצפים לקבל במחצית הראשונה את ה-SUV הקומפקטי הראשון שלהם בארץ - הפורד KUGA החדשה, שנחשפה כבר במארס 2012. הרכב מציע הרבה סגנון ותא נוסעים עשיר. בין המנועים שהוצגו עד כה באירופה אפשר למצוא 2 ליטר טורבו-דיזל בהספקים של 140 ו-163 כ"ס, עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. המחיר יתחרה, קרוב לוודאי במובילת המכירות של הפלח, מאזדה CX-5, ששייכת לאותו בית ייבוא.

בסוף 2013 אמורה פורד להשיק את המונדיאו החדשה, שמצוידת בחרטום רב הבעה, שלדה משודרגת והבטחה להרבה טכנולוגיה עילית בתא הנוסעים. ייתכן שהיא תספיק לעשות עלייה עוד ב-2013.

פולקסווגן - הגולף החדשה מגיעה

הדגם האסטרטגי והחשוב ביותר של פולקסווגן, הגולף החדשה, ינחת בישראל ברבעון הראשון. העיצוב השמרני-זהיר מסתיר מאחוריו הרבה מאד חידושים. בראשם קפיצה לא קטנה בממדים החיצוניים ובעיקר בפנימיים תודות להארכת בסיס הגלגלים ותכנון מחדש של תא הנוסעים.

השלדה עברה תהליך של הקשחה ועידון למרות, שמשקלה הכולל של המכונית ירד בצורה משמעותית. בתוך תא הנוסעים מציע פולקסווגן, באירופה, שלל מערכות היי-טק מתקדמות - אך בארץ רובן יוצעו מן הסתם כאופציה או ברמות הגימור הגבוהות. מנגד, האבזור הבסיסי יהיה עשיר יותר ובהתאם לאופנה כל הדגמים יצוידו במסך מולטימדיה/תקשורת צבעוני. באגף המנועים יגיעו אלינו בשלב הראשון יחידות הכוח המוכרות: מנוע 1.2 ליטר TSI עם 105 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים ומנוע 1.4 ליטר בהספק 122 כ"ס עם אותה תיבה.

אופציות מנוע מעניינות יותר נמצאות בקנה ועשויות להגיע בהמשך השנה. ביניהן מנוע ה-1.4 ליטר TSI החדש, שמייצר 140 כ"ס וקוצר שבחים בעיתונות הבין לאומית. מאוחר יותר צפויה להצטרף לחגיגה גם ה-GTI החדשה עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 210 כ"ס. הגרסה הזו תוצע, לראשונה מזה זמן רב, גם בתצורת קבריולה נאה. עוד שני דגמים לפחות נמצאים כרגע בקנה, עם פוטנציאל לעלות ארצה. האחת היא החיפושית החדשה והמודרנית, שנמכרת בארצות הברית מזה יותר משנה.

החיפושית שומרת על העיצוב העגלגל-ייחודי של קודמתה אולם היא הרבה יותר מרווחת וידידותית למשפחות מהדגם היוצא ומספקת מרחב ראש מתקבל על הדעת גם ליושבי המושב האחורי. כרגע המחירים עדיין גבוהים אולם אם היא תקבל אור ירוק לייבוא, לא מן הנמנע שתגיע במקביל - על פי הזמנה - גם החיפושית קבריו המרהיבה. סדרת ה-UP הקטנטנה, שעדיין לא נחתה כאן (אם כי אחיותה התאומות לבית סקודה וסיאט כבר פה), עתידה להתרחב משמעותית בשנה הבאה ולכלול גם דגם ספורטיבי וגם דגם פנאי/שטח קטנטן. אם המחירים יהיו ידידותיים הגרסאות הללו עשויות לנחות גם אצלנו.

פיאט - מגדילים את הקטנות

המכונית המעניינת ביותר של פיאט היא ה-500L, שנחתה לאחרונה בארץ לצורך תקינה, ושיווקה יתחיל ברבעון הראשון של 2013. למרות השם, החרטום ותצורת הצביעה, שמבוססים באופן הדוק על סדרת ה-500, מדובר במכונית שונה לגמרי - סופר-מיני קומפקטית עם חמש דלתות, גג גבוה ותא נוסעים רב-תכליתי. כרגע אין בארץ מתחרות ישירות בקטגוריה למעט אולי הסיטרואן C3 פיקאסו.

למכונית יש תא מטען ענקי, עוד לפני קיפול המושב האחורי, בנוסף לכ-22 חללי אכסון שונים ומשונים בסביבת הנהג והנוסעים. כמו כל סדרת ה-500 ניתן לבצע גם ב-L התאמה אישית של צבעי הפנים והחוץ, עם מיזוג ועירוב של צבעים וחומרי דיפון. אלינו היא תגיע עם מנוע 1.4 ליטר בנזין בהספק 95 כ"ס ועם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.3 ליטר. לקראת סוף 2013 אמורה המכונית להופיע גם בגרסה מוארכת לשבעה נוסעים (בשלוש שורות), שתיקרא, איך לא, 500XL.

"פריט לאספנים", שיגיע בשלהי השנה הבאה, הוא גרסת ה-595 הקרבית של הפיאט 500 אבארט, עם מנוע טורבו בהספק 160 כ"ס, אופציה לתיבה אוטומטית ספורטיבית, שלדה מכוילת למסלול וכנראה גם מחיר לא צנוע.

כרגע עדיין לא ידוע אם ומתי יאושרו לייבוא ארצה שלל גרסאות "הנדסת המותג" של קרייזלר, חברת הבת של פיאט, שכבר משווקות באירופה תחת השמות של לנצ'יה ופיאט. המעניינת ביניהן היא המשפחתית החדשה VIAGGIO, שחולקת את מכלליה עם הדודג' דארט החדשה.

פורשה - כביש ושטח

פורשה פותחת את השנה עם הרחבת משפחת ה-911, שתכלול ב-2013 גם את הקאררה 4S בעלת ההנעה הכפולה ואת גרסת הקבריו שלה. לקראת מארס תגיע אלינו הקאיימן החדשה, אחרי שעברה עדכון מקיף כולל חרטום חדש. הספקי המנועים עלו ל-275 כ"ס בגרסת הבסיס ו-325 כ"ס בגרסת ה-S, ושני המנועים נטולי הטורבו מטפסים בחופשיות לסל"ד גבוה ומספקים את מרב ההספק שלהם מעל 7,000 סל"ד. המכונית עצמה גדולה ומרווחת יותר תודות לתוספת של 6 ס"מ לבסיס הגלגלים, אך גם קלה יותר וקשיחה יותר מקודמתה. הגרסה החזקה מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-5 שניות ולהגיע, בגרסה האוטומטית, ל-283 קמ"ש.

בתערוכת פרנקפורט ברבעון השלישי אמורה פורשה להציג גם את ה-SUV הקומפקטי החדש שלה, שייקרא "מקאן" ויתבסס על פלטפורמת אאודי Q5. ייתכן שהוא יספיק לעשות עלייה עד סוף השנה.

קרייזלר/ג'יפ

המותג ג'יפ אמור להציג בשנה הבאה בארצות הברית שלושה דגמים חשובים: "מיני ג'יפ", דגם פנאי/שטח חדש שיחליף את הפטריוט והקומפאס, וג'יפ צ'ירוקי (או ליברטי כפי שהוא נקרא בארץ) חדש לחלוטין. הפרטים שדולפים מהיבשת מדברים על פלטפורמה של אלפא ג'ולייטה, תיבות הילוכים אוטומטיות אירופאיות מדור אחרון ומנועי בנזין-טורבו קטנים, חזקים ויעילים. בקיצור, ג'יפ מבית פיאט. ספק אם כל אלה יספיקו לעשות עלייה בשנה הבאה.

קרייזלר מתכוונת להשיק בשנה הבאה את הדארט המשפחתית החדשה במספר שווקים בעולם אך עתידה המקומי טרם הוברר. אם וכאשר תגיע היא תציע עיצוב עדכני, תא נוסעים מרווח ומנועים שכוללים בין השאר 2 ליטר בנזין בהספק 160 כ"ס, 1.4 ליטר טורבו בהספק 160 כ"ס מבית פיאט ומנוע 2.4 ליטר בהספק 14 כ"ס - כולם עם אופציה לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים מטיפוס TCT. ברבעון האחרון של השנה אמורה החברה לחשוף את הדור המחודש של הגראנד-צ'ירוקי הגדול ואולי הוא יספיק להגיע לכאן לפני סוף 2013.

פיז'ו - מערך מעובה

פיז'ו תתחיל את השנה עם משפחית סדאן חדשה, פיז'ו 301, שכמו אחותה התאומה סיטרואן C-ELISEE (ע"ע) אמורה להשתבץ בנישה של "משפחתיות עם תמורה לכסף". כמו אחותה לבית סיטרואן, יש לה בסיס גלגלים מכובד באורך 2.65 מ', אורך מכובד ותא מטען ענק בנפח 508 ליטר. המנועים צפויים להיות דומים לאלה של האחות לבית סיטרואן, כולל 1.6 ליטר אוטומטי, דיזל ידני וכנראה גם 1.2 ליטר ידני. המחירים עדיין לא ידועים.

באירופה כבר נמכרת הפיז'ו 4008 - גרסת "הנדסת מותג" של מיצובישי ASX, עם הרבה שיק אירופאי ומפרטים מודרניים. באירופה היא מוצעת עם מנועי בנזין ודיזל חזקים ועם הנעה כפולה או בלעדיה, אבל זו לא מכונית זולה - בסביבות 28 אלף אירו לדגם בסיסי, ולפיכך שיקולי מחיר ותחרות (מול אופל מוקה ושברולט טראקס החדשות, למשל) יכריעו אם היא תגיע אלינו בשנה הבאה. לסדרת ה-208 תצטרף גם ה-GTI הספורטיבית, שנחשפה לאחרונה, ומתיחת פנים לספורט-קופה RCZ. במהלך השנה אמורה פיז'ו להציג, כנראה, גם את ה-601 - גרסת קופה נאה על בסיס מכללי ה-508, אך עדיין לא ידוע מתי תגיע גם אלינו.

קיה - שורה של דגמים אסטרטגיים

2013 תהיה שנה בעלת חשיבות אסטרטגית עבור המותג קיה בישראל, עם השקה של שלושה דגמי מפתח חדשים לגמרי, שפונים לפלחים הנמכרים ביותר בישראל. חשובה ביותר היא הסדאן המשפחתית, שמחליפה את הפורטה. המכונית תכונה באירופה "סראטו", בקוריאה "K3", בארצות הברית "פורטה" ובישראל השם הרשמי עדיין לא ידוע.

כמו כל דגמי הדור החדש של קיה, גם המשפחתית החדשה מאמצת עיצוב מתקדם מבית היוצר של מעצב פורשה לשעבר, ומפרט שמשאיר באבק את הפורטה הנוכחית. מאחורי העיצוב הדרמטי מסתתרים שלדה עם בסיס גלגלים באורך 2.65 מ' (זהה לזו של אחותה, יונדאי I35), תא נוסעים עדכני ומנועים ותיבות הילוכים אוטומטיות מדור חדש.

המנוע העיקרי בישראל יהיה בנזין 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות - כמו באחות יונדאי I35. סימן שאלה גדול מרחף מעל נושא המחיר. אחת הסיבות להצלחת ההחדרה של הפורטה היוצאת בישראל הייתה תמחור אגרסיבי לציי רכב, שמיצב אותה כאופציית בסיס זולה למשפחתיות המקובלות. ספק עם הדור החדש הגדול, המאובזר והמתוחכם יותר יוכל להציע תמחור דומה.

בסוף המחצית הראשונה של השנה תנחת כאן גם מכונית ההאצ'בק SEED החדשה, שתתחרה ישרות ביונדאי I30, שעליה היא מבוססת. גם כאן מדובר בשדרוג מהותי: עיצוב עם נוכחות, וממדים/מפרטים, שיציבו אותה בצמרת הפלח. מלבד תא נוסעים חדש ומרווח יותר תגיע המכונית עם מנוע בנזין 1.6 ליטר חזק, שמשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים בת 6 מהירויות. עוד חידוש הוא גרסת דיזל, עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. המכונית תגיע עם הזמן גם בגרסת סטיישן, כדי לתת מענה לביקוש המתפתח בפלח הזה. אם תנוח הרוח על היבואן, ייתכן שתגיע גם הגרסה הספורטיבית פרו-סיד בת ה-3 דלתות.

הצלע השלישית בחידושי 2013 של המותג היא הקארנס החדשה, שתנסה להציב רגל בפלח של המיניוואנים הקומפקטיים נוסח מאזדה 5 ושות' החל מאמצע 2013. בינתיים לא הרבה פרטים שוחררו על המכונית אבל ידוע שהיא תהיה מרווחת משמעותית מהקארנס הנוכחית ותציע מושבים בתצורת 5 2. המנוע העיקרי בארץ יהיה 2 ליטר בנזין עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

קאדילק - פלחי שוק חדשים

מותג היוקרה של GM יפתח את השנה עם הדור המחודש של הכביש-שטח המפואר קאדילק SRX, שכבש עד כה לא מעט אוהדים בישראל. הוא יצויד במנוע V6 חדש בנפח 3.6 ליטר שמייצר 308 כ"ס, יקבל אבזור משודרג בתא הנוסעים, כיול מחודש של המתלים והתיבה האוטומטית ועוד.

השנה תיפתח גם עם המכונית החשובה ביותר של המותג מזה שנים - מכונית הספורט-סאלון פרימיום ATS, שתתומחר ותמוצב מול ב.מ.וו 3, אאודי A4, לקסוס ושות' עם מחיר התחלתי של כ-265 אלף שקל. למרות ממדיה החיצוניים הקומפקטיים יחסית יש לה בסיס גלגלים ארוך, יחידות הנעה חזקות, כולל 2 ליטר טורבו בהספק 270 כ"ס. התפריט כולל גם מתלים מתכוונים אלקטרונית, מסך מגע ענק בתא הנוסעים ושלל אבזרי פרימיום.

בעקבותיה מתוכננת להגיע גם ה-XTS החדשה - מכונית פול-סייז מסורתית, עם תא נוסעים מרווח, גלגלי 1 ו-20 אינץ', מנוע V6 חזק וכל אביזר בטיחות עתידני וגדאג'ט שנמצא בארסנל של ג'נרל מוטורס. המחירים יכוונו, ככל הנראה, לאזור ה-400-500 אלף שקל.

שברולט - ניעור כללי

שנה גדושת חידושים מחכה לשברולט, כאשר חלק נכבד מהחידושים מרוכז כבר במחצית הראשונה של השנה. ארבע מתיחות פנים ועדכונים תקופתיים נמצאים בקנה. ראשונה בתור היא המשפחתית קרוז, שכבר הוצגה בחו"ל לאחר שקיבלה חרטום מעודכן, שדרוג של תא הנוסעים ועדכון מתלים. אלינו היא תגיע עם מערך מחודש של דגמים וחבילות אבזור.

גם דגם הספארק הוצג לאחרונה בארה"ב לאחר שקיבל מתיחת פנים קוסמטית, בעיקר בחרטום, וגם עוד חידוש חשוב מאוד עבור ישראל: אופציה לתיבה אוטומטית בת 4 מהירויות. ייבואה של הגרסה האוטומטית נבחן כיום אם כי בשלב הראשון תגיע המכונית המחודשת עם תיבה ידנית בלבד. דגם הסוניק הטרי יחסית, יקבל גם הוא מתיחת פנים קלה ובעיקר מנוע חדש וחסכוני יותר ותיבת 6 מהירויות מדור חדש. הדגם הרביעי, שיצא מסדנת הניתוחים הפלסטיים, הוא הטראוורס, שכבר נמכר בארצות הברית לאחר שעבר שינוי עיצוב מקיף בתוך הרכב ומחוצה לו.

דגם חדש לגמרי של שברולט בשנה הבאה יהיה המאליבו החדשה, שכבר נמכרת בארצות הברית מזה יותר משנה ותגיע אלינו לאחר מתיחת פנים קלה. המכונית קצרה יותר ממאליבו מהדור היוצא אבל יותר מרווחת ומציעה עיצוב מודרני מבפנים ומבחוץ עם שלל מערכות היי-טק. המנוע החשוב ביותר עבורנו הוא 2 ליטר טורבו בהספק 260 כ"ס, שמציע שילוב של ביצועים חזקים וחיסכון בדלק ואמור לתת מענה לדגמים החזקים של המונדיאו-טורבו. יהיה כנראה גם מנוע 2.5 ליטר ארבעה צילינדרים חדש. אם שער הדולר יהיה ידידותי, צפויה למונדיאו ולמאזדה 6 החדשה תחרות חזקה.

עוד חידוש הוא השברולט טראקס - מעין מיני כביש-שטח חדש ואופנתי שחולק את מכלליו עם האופל מוקה, שתגיע במקביל. לרכב יש תא נוסעים קומפקטי-אך-גבוה והוא יוצע עם מנוע 1.6 ליטר בנזין מקובל ועם מנוע 1.4 ליטר טורבו בהספק 140 כ"ס. המחיר הוא עדיין נעלם, אבל אפשר להמר על תמחור, שיכוון אל הניסאן ג'וק (130-140 אלף שקל) ששלט עד כה בלעדית בפלח השוק הגדול הזה.

רנו - סופר מיני חדשה, מכונית מנהלים גדולה ושלל גרסאות דיזל

את רשימת חידושי 2013 פתחה רנו כבר בדצמבר עם שלושה דגמים חדשים, שהוצעו בשלב הראשון לציי רכב. הראשון הוא גרסת הסטיישן של הרנו מגאן, שמגיעה עם מנוע הטורבו-דיזל המוכר של הפלואנס דיזל ומפרט טכני דומה: 1.5 ליטר, 110 כ"ס, תיבה אוטומטית כפולת מצמדים וצריכת דלק ממוצעת מוצהרת של מעל 23 קילומטר לליטר. הסטיישן ארוכה יותר, מציעה יותר מקום למטען - בין 524 ליטר במצב הרגיל ל-1,600 ליטר לאחר קיפול המושב האחורי - ומגיעה ברמת אבזור מקיפה. מחיר הפתיחה שלה, כ-129 אלף שקל, לא משקף עדיין את עדכון המס הירוק, שאמור להתרחש במהלך השנה. אותו מנוע דיזל יגיע לראשונה גם במגאן האצ'בק, במחיר דומה.

דגם שני, גם הוא עם מנוע טורבו דיזל, הוא מכונית המנהלים הגדולה רנו לטיטיוד, שמיוצרת על ידי החטיבה הקוריאנית של רנו. זוהי מכונית סדאן גדולה, שנמתחת לאורך של כמעט 4.9 מ' וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.76 מ'. בגלל העדר שילוב בין מנוע בנזין ותיבה אוטומטית האופציה היחידה כרגע היא מנוע טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר, שמייצר 173 כ"ס נכבדים ומומנט מסיבי של 36 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. מחיר הבסיס עומד על 168 אלף שקל.

במקבץ המקדים נכללת גם הרנו גראנד-סניק המחודשת (7 מקומות ישיבה), שעברה שינויי עיצוב חיצוניים וקיבלה תא נוסעים משודרג. לצד מנוע הבנזין המוכר (140 כ"ס) תשווק גרסת טורבו דיזל עם מנוע ה-1.5 ליטר של הפלואנס פלוס תיבה אוטומטית כפולת מצמדים. המחירים נעים בין כ-164 אלף שקל לגרסת הבנזין ועד לכ-168 אלף שקל לגרסת הסולר.

בתחילת השנה תגיע אלינו גם הפלואנס, המכונית הנמכרת ביותר של רנו בארץ, לאחר שעברה מתיחת פנים חיצונית - בעיקר בחרטום - ושדרוג מקיף של תא הנוסעים. כרגע, לא צפויים שינויים מהותיים בהיצע המנועים.

במחצית הראשונה של השנה תגיע אלינו גם הקליאו החדשה, שהוצגה לאחרונה בתערוכת פריז. המכונית שומרת על ממדים דומים לאלה של קודמתה (למעט הגובה) אבל היא מרווחת יותר ויש לה תא מטען מכובד יחסית והרבה יותר נוכחות כביש מבעבר. המכונית מגיעה עם מנועי הדור החדש של רנו, שמביניהם המעניין ביותר עבורנו הוא מנוע 1.2 ליטר טורבו בהספק 120 כ"ס - היחיד, כרגע, שמוצע עם אופציה לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים.