לגארד פסימית: הבעיות הללו עשויות לגרום למשבר עולמי

יו"ר קרן המטבע העולמית אמרה כי הבעיות הפיסקליות בארה"ב, במרכזן תקרת החוב וכן משבר החוב האירופי עשויים לגרום למשבר עולמי ב-2013 אם לא יימצאו להם פתרון מספק

כישלון הדיונים על תקרת החוב בארה"ב וחוסר התקדמות בכל הנוגע למשבר החוב האירופי, עשויות לגרום למשבר חמור בכלכלה הגלובלית, כך אמרה יו"ר קרן המטבע העולמית כריסטין לגארד.

"ללא פתרון, אין ספק שיהיה משבר", אמרה לגארד. "המשבר ייגרם בשל הגודל של שתי הכלכללות והקשרים שלהם עם מדינות אחרות במונחים של סחר והשקעות", דברי לגארד.

כאמור, המחוקקים בארה"ב חתמו על הסכם שמנע את העלאת המסים ושורת הקיצוצים שהייתה מתוכננת ובכך נמנעה נפילתה של כלכלת המדינה מה"מצוק הפיסקלי". כעת, הם ניצבים בפני אתגר חדש - העלאת תקרת החוב של המדינה מעבר ל-16.4 טריליון דולר. לפי הערכות קובעי המדיניות בארה"ב יאלצו לקבל החלטות "קשות" בנושא זה החל מאמצע פברואר.

הבעיות הפיסקליות של ארה"ב הן לא הבעיות היחידות שמדאיגות את יו"ר קרן המטבע. מן העבר השני של האוקיינוס, גם בעיית משבר החוב בגוש האירופי עומדת לנגד עיניה של לגארד. הצמיחה במדינות אירופה ממשיכה להאט בעוד האבטלה גואה והמשבר נכנס לשנה השלישית.

הבעיות באירופה וארה"ב, לטענת לגארד, ישפיעו על הכלכלות המתפתחות, בעיקר בשווקים המתעוררים אך גם באפריקה שם הנמדינות נאלצות להתמודד עם עלייה חדה במירי המזון. "בהקשר זה חשוב שלמדינות אפריקה תהיה מסגרת מאקרו-כלכלית חזקה ושיפור במוסדות השלטו, עניין שייסייע להן להגביר את הצמיחה", דברי לגארד.