חברת התעופה אירוסוויט פשטה רגל - והלקוחות חוששים לכספם

לקוחה: "כששמענו שאירוסוויט פשטה רגל צלצלנו לסוכנות הנסיעות אופקים וביקשנו החזר כספי או כרטיסי טיסה חלופיים - אך כל בקשותנו נענו בשלילה"

חברת התעופה האוקראינית אירוסוויט פשטה את הרגל, ומאות נוסעים ישראלים חוששים לכספם.

אחת מהם היא רונית ניב, שיחד עם קבוצת חברים רכשו בחודש אוקטובר 6 כרטיסי טיסה לתאילנד (דרך קייב) עם אירוסוויט באמצעות סוכנות הנסיעות אופקים, ב-25,288 שקל (כ-8,000 שקל לזוג).

"כששמענו שאירוסוויט נקלעה לצרות מיד צלצלנו לאופקים וביקשנו החזר כספי או כרטיסי טיסה חלופיים - כל בקשותנו נענו בשלילה", אומרת ניב.

בשלב הבא, הלקוחות שיגרו לאופקים מכתב מעורך דין. "אופקים אישרה כי לא בטוח שהטיסה תתקיים, וכי לא ניתן לקבל החזר כספי מחברת התעופה, ולכן הפתרון שמרשיי ישלמו שוב עבור כרטיסי טיסה בחברה אחרת איננו מוצדק, לא סביר ולא חוקי", כתב עו"ד נעאמנה מחמוד. "הכיצד נרכשו כרטיסי טיסה מחברת תעופה שסוכנויות רבות לא רוכשות ממנה בשל שמועות וידיעות על מצב כלכלי קשה?".

לדברי ניב, רק אחרי המכתב הזה סודרו כרטיסי טיסה מתל-אביב לקייב (עם חברת international Ukraine) אבל לא מקייב לבנגקוק, בטענה כי אירוסוויט תוציא את הטיסה הזו לפועל, אלא שאירוסוויט מתחייבת להוציא טיסות רק לקייב ועד 13 בינואר, כשהטיסה שלנו אמורה לצאת ב-15 בינואר מקייב לבנגקוק. אנחנו דואגים".

ישראלים רבים טסים למזרח הרחוק ולצפון אמריקה עם אירוסוויט בשל המחירים הנמוכים שהיא מציעה. על-פי נתוני רשות שדות התעופה, במהלך 2012 (עד חודש נובמבר) טסו עמה 290 אלף נוסעים, עלייה של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בחודש האחרון בוטלו לא מעט טיסות ישירות וטיסות המשך של אירוסוויט. בהתאחדות סוכני הנסיעות מדגישים כי נוסעים שרכשו כרטיסים באמצעות סוכן נסיעות צריכים לקבל את כספם אם לא עברו 60 יום ממועד רכישת הכרטיס.

אופקים: "החברה אחראית"

עידית פדן, מנכ"לית אופקים נסיעות ותיירות, מסרה בתגובה: "הנוסעים אמורים לטוס מתל-אביב לקייב עם חברה אחרת, אוקראיניין, ומשם בטיסה של אירוסוויט לבנגקוק. טיסות אלה קיימות במערכות ולא בוטלו. חברת כספי המייצגת את אירוסוויט בישראל התחייבה לדאוג לנוסעים. אירוסוויט הודיעה כי תכבד את התחייבויותיה לנוסעיה.

"הנוסעים שבהם מדובר בחרו לקנות כרטיסי טיסה זולים ב-1,000 דולר, במקום לקנות כרטיסים בטיסה סדירה וישירה לבנגקוק ב-1,400 דולר. הם ידעו מה הם קונים. סוכנויות הנסיעות אינן אחראיות במקרה של פשיטת-רגל של חברת תעופה".