איזה בילוי לבחור ביום הבחירות? אופציה - פסטיבל אוכל בעמק

אופציה לבילוי ביום הבחירות: פסטיבל טעמים בעמק יזרעאל - השנה יוגשו במהלך שלושה שבועות מעדנים לגוף ולנשמה ■ תפריטים מיוחדים במסעדות, אירועים קולינריים ועוד

מדי חורף יורד עלינו מבול של פסטיבלי אוכל. בקיץ חם מדי, אבל כשהטמפרטורות יורדות זה נחשב לקלאסי ולמנחם. פסטיבל טעמים בעמקים התשיעי יוצא לדרך, ומביא מלבד מסעדות ובתי קפה גם את נופי העמק ואופציה לבילוי ביום הבחירות. אז בחרנו. הפסטיבל הוא גם הזדמנות לבדוק מה התחדש בעמק יזרעאל, ולהתפתות למנעד טעמים וריחות שעולים ממטבחים כפריים. הפסטיבל הדינמי מתרחב מדי שנה, והפעילות מתארכת לטובת נהנתנות לשמה. השנה יוגשו, במהלך שלושה שבועות, מעדנים לגוף ולנשמה, מהם עשרה ימים של אוכל נטו, עם תפריטים מיוחדים במסעדות, אירועים קולינריים, וגם סדנאות, בתים פתוחים ועוד.

בעמק יזרעאל עוד לא אבדה החקלאות. להפך, היא משרטטת בחן את קווי המתאר שלו ומשבצת אותם בין מושבים, קיבוצים ויישובים כפריים. ציפורי והיוגב הם מושבים שחקלאות אצלם עדיין אינה נחשבת למילה גסה, וגם אמנות לא. במסגרת הפסטיבל בימי שישי בבוקר יתקיימו בהם בתים פתוחים של אמנים ושל אומנים מקומיים.

בציפורי ביקרנו אצל נעמה שריר-רבינר, שלמדה עיצוב גרפי, עשתה טוויסט, וכיום יש לה ליין פריטי עץ מעוצבים בסגנון וינטג', שחלקם משופצים וצבועים: קופסאות תפירה, מסגרות, מגשים, קופסאות עץ, לוחות מגנטיים ועוד. היא עובדת עם עץ, ברזל, חרוזים ועם כל מה שנקרה בדרכה (טל' 052-8780572).

שכנתה, אורלי ארבר, הקימה במחסן ששיפצה את "אצלנו בחצר", מקום לסדנאות אוכל וגיבוש דרך הבישול. אחרי שפיתחה תוכניות חינוכיות לתזונה עברה למעשים, ובחלל מרווח ומצויד כהלכתו, חוות קבוצות ומשפחות (וגם זוגות) דינמיקה קבוצתית תוך כדי בישול משותף. בנוסף נערכות במקום סדנאות שף מקצועיות בשלל נושאים (יפני, ללא גלוטן, סושי ועוד), שיתקיימו בימי שישי בפסטיבל (בתיאום מראש, טל' 04-6566402).

מעיין ישראל חזרה למושב ילדותה עם בן זוגה, והגשימה חלום כשפתחה לפני חצי שנה מקום משלה שקרוי על-שמותיהן של צמד סבתותיה, "אווה ובתיה". זוהי קונדיטוריה קטנה ומטריפה בקומה השנייה של חצר חקלאית טיפוסית. היא אופה לחמים, עוגות ועוגיות בדגש בריאותי ומוסיפה ממרחים, מטבלים וריבות, והוא מספר על הסבתות (הפולנייה והכורדית) ומשווק אותה באהבה רבה (טל' 052-3786869).

בקריית טבעון הסיפור שונה. לאחרונה הפכה הקריה הקטנה לבית גידול לבתי קפה, והתחרות מתחת לפני השטח אינה פשוטה, והוותיקים שבהם בחרו לעשות שינויים כאלה ואחרים. "זבולון 1" שינה פניו לפני כשנה לביסטרו מקומי. הוא ממוקם באחד מבתי הראשונים, והמוטו של רז מחלב, הבעלים, הוא מאכלים פשוטים במחירים שפויים. הוא מחבר קלאסיקה ואקלקטיות מעודכנת - ביצה עלומה על בריוש עם סלמון מעושן. העיצוב הכפרי העדין תורם לאווירה ביתית נעימה. קפה לואיז, לעומתו, משדר קצביות עדכנית, ולצד ארוחת הבוקר ה"רגילה" יש גם ארוחה טבעונית כהלכתה, הכוללת אוסף ממרחים מיוחדים (טחינה אורגנית, טופו ואצות, קרם שעועית), לביבת בטטה עשירה בבריאות (תחליף לביצים עלומות על קדאיף עזים), קינוח טפיוקה ופירות יבשים, לחמי מחמצת מלווים בממרח שום ממיס.

ל"קפה פלוס" יש עוד כמה פלוסים. הוא מוסד ותיק ומוכר, שהפך מבית קפה למסעדה, ולמרות זאת אסף סלומון מאמין שאוכל מחבר אנשים, והוא שומר על קו פשוט במנות, בלי יומרנות, ומביא את הביתי, המוכר והטעים. בתפריט מופיע מרק הגולש המיתולוגי בכפיפה אחת עם סלט טונה צרובה עדכני, שמחזקים זה את זה. אירועי הפסטיבל מתחילים כבר בסוף השבוע הזה, 10.1. המסעדות ובתי הקפה מצטרפים בהמשך (20-30.1) ואז יוגשו בשני בתי קפה ובתריסר מסעדות תפריטים קבועים: בוקר 39-49 שקלים, צהריים וערב (3 מנות יין) 79-109 שקלים. חובבי קולינריה יכולים לבקר במתחם חוצות אלונים הסמוך, שם ייערך הפנינג גסטרונומי עם הדגמות פתוחות לקהל (צוות פרנג'ליקו, למשל, ילמד הכנת סושי), ו"דרך התבלינים" שבבית לחם הגלילית תארח את תחרות "שף העמק" - הפעם בנושא בצק (בהרשמה מראש). קצת חקלאות אפשר לספוג במושב היוגב, מהבודדים בארץ שעדיין מגדלים בו ורדים. במשק זיו יצאו בשישי ובשבת סיורים מודרכים (30 דקות) להכרת הוורד, אופן גידולו ועוד. חובבי פרחים יתמוגגו מהמתחם החדש שהושק לפני כחודש, ומפס המיון הממוכן שמאות ורדים חולפים בו בשעה. "טעמים בעמקים": www.hafaka-ivrit.co.il

אורלי גנוסר

אל התגליות בהרודיון

סיור של מכון אבשלום להרודיון, בעקבות כמה מהתגליות החשובות ביותר של הארכיאולוגיה הישראלית, ובראשן מבנה הקבר של המלך הורדוס והתיאטרון המלכותי. עוד בסיור: המנהרות שנחפרו בבטן ההר בימי מרד בר-כוכבא, אמות המים לירושלים ושרידי כנסיית הקתיסמה, שהתגלתה אף היא רק בשנות ה-90. שישי 1.52, 081 שקלים לאדם. יציאה ב-03:7 מתל אביב. טל' 03-6990735 www.avshalom-inst.co.il