מרכז השלטון המקומי: נזקי הסערה נאמדים במיליארד שקל

(עדכון) - הרשויות: "גם הממשל בארה"ב סייע לרשויות אחרי הסופה הגדולה" ■ רה"מ קיים הערכת מצב היום בעקבות מזג האוויר החורפי - ולא הזכיר במילה אחת את מחירי המים הגבוהים למרות כמויות המשקעים הגדולות

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הפנה היום (ד') מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לעזרה דחופה לרשויות המקומיות בעקבות פגעי מזג האוויר של הימים האחרונים, וציין כי נזקי הסופה מוערכים בכמיליארד שקל.

בוחבוט מציין כי נגרמו "נזקים חמורים לתושבי הרשויות המקומיות ולתשתיות בערים ובמועצות המקומיות, בשל כשלי ניקוז וטיפול לא מספק של רשויות הניקוז האזוריות, הפועלות תחת הרגולציה והפיקוח של משרד החקלאות".

לפי מרכז השלטון המקומי הערכת הנזקים בעקבות הסופה מתקרבת לכמיליארד שקל, "ונדרש שיקום תשתיות רציני על ידי הרשויות המקומיות. ברור לכולנו כי הרשויות המקומיות לא יוכלו לשאת לבדן בעול השיקום הנדרש ועל משרד האוצר לסייע כספית בידי הרשויות לצורך זה".

בוחבוט מבקש להזכיר לראש הממשלה כי "אחרי נזקי הסופה בארה"ב, התייצב שם הממשל המרכזי, לתמוך ולסייע למדינות בשיקום נזקי הסופה. בנוסף לכך אני פונה אליך בבקשה להקים ועדה משותפת, שתכלול גם את נציגי השלטון המקומי, שתבחן את תפקוד רשויות הניקוז האזוריות, תמליץ על שיפורים במערכות ותפעל להגנת היישובים העירוניים מפני נזקים עתידיים. בטוחני, כי אם נפעל ונתכונן כיאות נחסוך מהמדינה נזקים הדומים לאלה שהתרחשו לצערנו בימים אלו".

לפי אומדן התאחדות התעשיינים, הנזק למשק מבחינת הפסד תוצר יומי הינו כ-300 מיליון שקל.

נתניהו: "נישאר עם מאגרי מים מלאים"

מוקדם יותר היום קיים נתניהו הערכת מצב בעקבות הסערה, הודה לכוחות ההצלה, דיבר על התמלאות מאגרי המים - אך לא הזכיר ולו במילה אחת את מחירי המים הגבוהים שלא צפויים לרדת חרף המשקעים הכבדים.

"חיכינו הרבה מאוד שנים לגשמים הללו", אמר נתניהו. "אני מקווה שהם יישארו רק גשמי ברכה ולא ייגבו קורבנות, ולכן אני קורא לציבור להמשיך ולהישמע להוראות כוחות ההצלה ולנהוג בזהירות. אני מודה לאזרחים על הסבלנות שלהם, הם מבינים שאחרי שהפקקים יסתיימו, נישאר עם מאגרי מים מלאים, ואנו זקוקים למים האלה".

נתניהו הוסיף כי הנחה את מנכ"ל משרדו לבחון פיצוי של אנשים שנפגעו מנזקי טבע, שכן לא קבוע בחוק פיצוי שכזה.

"חודש אחרי מבצע 'עמוד ענן', כוחות ההצלה מוכיחים שוב לעורף הישראלי שיש על מי לסמוך. במזג אוויר סוער הם רואים לנגד עיניהם רק כיצד ניתן לסייע לאזרחי ישראל, והם מצליחים בכך", אמר ראש הממשלה.