"מחירי בתי-המלון בארץ - מהיקרים בעולם; איך נביא תיירים?"

קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות: "יותר מכל מרגיז אותי מסע היח"צ של התאחדות המלונות, כאילו בלי הסכם השמיים הפתוחים לא יגיעו לארץ תיירים"

"מחירי בתי-המלון בישראל הם מהיקרים בעולם. עם מחירים כאלה אי-אפשר להביא יותר תיירים לישראל" - כך הלין הבוקר (א') קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, בכנס השנתי של ההתאחדות שהתקיים בכפר המכביה.

לדבריו, בשנת 2011 מחירי בתי-המלון בישראל דורגו במקום השלישי ביוקר המחירים בעולם המערבי, וב-2012 הם דורגו במקום השמיני. "אמנם חל שיפור, אך המחירים הגבוהים הם עדיין נושא כאוב", סיכם קרני.

קרני תקף את התאחדות המלונות גם בנושא הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי. "יותר מכל מרגיז אותי מסע יחסי הציבור של התאחדות המלונות, כאילו בלי ההסכם לא יגיעו לארץ תיירים", אמר.

קרני, המתנגד להסכם, טוען כי הבעיה היא לא בפתיחת השמיים, אלא בבניית חדרי בתי-מלון חדשים. לדבריו, ההתאחדות מתנגדת להסכם מכיוון שמדובר בהסכם המפקיר את חברות התעופה הישראליות ואת כספי הצרכנים במקרים של קריסת חברות תעופה.

"איך עם כל מה שקורה, אף אחד לא חושב שצריך לשמור על כספי הציבור?", אמר קרני (בשבוע שעבר הייתה זו אירוסוויט האוקראינית שקרסה והותירה ישראלים בלי כרטיסי טיסה - ס.פ). "כל השוק ידע שאירוסוויט עומדת ליפול, אבל לא היה מה לעשות. סוכנים המשיכו למכור כרטיסים".

עוד אמר: "השמיים לישראל כבר פתוחים. הבעיה נמצאת היום במחסור בחדרים בבתי-מלון. בשנה האחרונה נבנו רק 400 חדרים בישראל".

"תקיעת מקל בגלגלים"

מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, שמואל צוראל, מסר בתגובה להתבטאויות בנוגע לשמיחם הפתוחים: "פעם אחרי פעם אנחנו מופתעים לגלות כי הגורם המודאג ביותר ממחירי המלונות בישראל ביחס להגעת תיירים ארצה הוא התאחדות סוכני הנסיעות, שעניינה בעיקר תיירות יוצאת מישראל, כלומר: שליחת ישראלים לתייר בעולם.

"ההתבטאויות כנגד פתיחת השמיים לתחרות ונגד החתימה על ההסכם עם האיחוד האירופי הן תקיעת מקל בגלגלי פיתוח תעשיית התיירות הישראלית. צר לנו על כך שהתאחדות סוכני הנסיעות, בראשות קובי קרני, מבקשת לשמר את הסטטוס-קוו בשמיים, שהוא למעשה מצב מונופוליסטי שבו גורל התיירות הנכנסת לישראל מוכרע על-ידי פחות מ-60 מטוסי חברות התעופה הישראליות.

"גם התאחדות המלונות בישראל מצדדת בפיתוח תעשייה ישראלית כחול-לבן, ברם להסכם הצפוי עם האירופאים יתרונות מהותיים: 1. יגדיל את היצע הטיסות לישראל, 2. יגדיל את מספר נמלי התעופה לישראל מאירופה, 3. יגדיל את מספר משווקי ישראל באירופה.

"במקום לייחל לתחרות בתחום התעופה, שמשמעה בפועל: הפחתת מחירי הטיסות (גם לישראלים היוצאים לחו"ל) והפחתת עמלות סוכני הנסיעות, התאחדות סוכני הנסיעות מעדיפה את טובת המיעוט, קרי: טובת עובדי חברות התעופה המקומיות וסוכני הנסיעות של התיירות היוצאת, על פני טובת מאות אלפי המתפרנסים מתיירות בישראל.

"לדאבוננו, המניע שעומד מאחורי ההתבטאויות של ורדי מהיום הוא סוד גלוי וידוע: החברות האירופאיות, שעתידות לטוס לישראל לאחר אישור ההסכם, הן בעיקר חברות לאו קוסט, שאינן משלמות עמלות סוכן, במטרה להוזיל את המחיר ללקוח.

"בעניין כך שרק 400 חדרי מלון ניבנו בארץ לאחרונה, התאחדות המלונות בישראל מתריעה בנושא זה זמן רב, ואף הוקמה עקב כך ועדה מטעם משרד התיירות שהגישה המלצותיה בעניין.

"בכל מקרה, זכותו המלאה של קובי קרני לבנות מלון בישראל ואף ליהנות ממענקי מדינה. התאחדות המלונות בישראל מזמינה אותו להפוך ליזם מלונאי ולהצטרף לענף".