נתניהו רוצה לקחת מש"ס את השליטה בנדל"ן

היום בשעות הצהריים התכנסה פגישה חסויה במשרד ראש הממשלה בהשתתפות מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל וראש מינהל התכנון ■ בכך מוכיח נתניהו כי האמירות הפוליטיות מול ש"ס מגובות בכוונה רצינית לאחד את גופי הנדל"ן במשרדו

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לצרף למשרדו, או למשרדו של שר ייעודי אחד, את הגופים העיקריים העוסקים בנדל"ן ובדיור ובראשם מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון. כך נודע ל"גלובס".

היום (א') בשעות הצהריים התכנסה פגישה חסויה במשרד ראש הממשלה, בראשות מנכ"ל המשרד, הראל לוקר, ובהשתתפות גורמים בכירים בענף הנדל"ן, כמו מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן וראש מינהל התכנון בינת שוורץ. בפגישה נכחו גם בכירי אגף התקציבים בתחום הנדל"ן והתשתיות כולל ראובן קוגן. ככל הידוע לא השתתפו בדיון נציגי משרד השיכון.

זאת, בהמשך להצהרותיו הפוליטויות של ראש הממשלה על כך שמינהל מקרקעי ישראל ילקח מידיו של שר השיכון אריאל אטיאס ומינהל התכנון ילקח מידיו של שר הפנים אלי ישי.

במהלך הדיון נסקרו נסיונות קודמים והצעות קודמות למהלך דומה שעלו שוב ושוב במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות, אולם לא בוצעו בפועל בגלל התנגדות של השרים ששלטו בגופי הנדל"ן השונים.

הנימוקים העיקריים שהושמעו היום בעד מהלך כזה היו נימוקי שיפור התיאום ושיתוף הפעולה בין מינהל מקרקעי ישראל לבין מינהל התכנון, באופן בו השר הממונה ייקח אחריות רוחבית כוללת על תחום הנדל"ן והמגורים, על מנת להתמודד בצורה יעילה יותר עם משבר מחירי הדיור.

יחד עם זאת, המשתתפים מסכימים כי באופן עקרוני ועדות התכנון ובעיקר הוועדות המחוזיות והמועצה הארצית לתכנון ובניה צריכות לשמור על מידה של עצמאות, על מנת לקיים מערכת רצויה של איזונים ובלמים.

במסגרת השליטה של שר אחד בכל הגופים מדובר גם על קבלת האחריות לוועדה הבין-משרדית לטיפול בחסמים, העוסקת בעיקר בחסמים בתחום התיאום ותכנון התשתיות - שבמקרים רבים הם הגורם המעכב בניית מיזמי מגורים.

הפגישה החסויה לא הסתיימה בקבלת החלטות אלא הוגדרה כישיבה של החלפת דעות ויצירת מסגרת רעיונית למהלך כזה, הכרוך בתהליכים מנהליים לא פשוטים שהם בפני עצמם עלולים להכניס את השוק לאי ודאות זמנית.

בכך מוכיח ראש הממשלה נתניהו כי האמירות הפוליטיות מול סיעת ש"ס מגובות בכוונה רצינית לאחד את גופי הנדל"ן במשרד ממשלתי אחד וסביר שזה יהיה במשרד ראש הממשלה עצמו, בגלל החשיבות שהוא רואה בתחום מחירי הדירות.