מדוע משבר תקרת החוב עלול לפתוח שערי גיהנום

מה יקרה באם תקרת החוב בארה"ב לא תעלה, והממשל האמריקני "ישותק"? ■ ההיסטוריה מראה: שוקי המניות והאג"ח הקונצרני יקרסו, האג"ח הממשלתיות יזנקו

משבר תקרת החוב בארה"ב בעיצומו, וכלכלנים רבים חוששים כי הפוליטיקאים האמריקנים לא יצליחו להסכים על העלאה זמנית של תקרת החוב - ובכך, להוביל את הממשל ל"שיתוק" ופשיטת רגל טכנית. אלה, בתורם, צפויים להוביל לקריסת השווקים.

אולם כעת, ככל שהמועד המדובר הולך וקרב, מנסים אנליסטים לנבא במדויק את התנהגות השווקים בראי תרחיש כזה - אשר, לפי מרבית ההערכות, עלול להוביל לקריסת נכסים פיננסיים הנחשבים מסוכנים יותר (דוגמת מניות, אג"ח חברות, וכיוצ"ב). אולם, האם כניסתה של ארה"ב לחדלות פירעון תוביל לבריחה מהאג"ח הממשלתיות שלה?

ההיסטוריה מוכיחה שהתשובה היא, בדרך כלל, לא. איגרות החוב האמריקניות נחשבות ל"חוף מבטחים" - קרי, מסוג הנכסים בהם המשקיעים אוהבים "להתבצר" בזמנים בהם יש פאניקה בשוק. גרף שהתפרסם היום ב"ביזנס אינסיידר", מראה קורלציה הפוכה יחסית בין מדד ה-VIX ("מדד הפחד", באדום) לבין תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים (בכחול) - אשר מהוות, למעשה, אינדיקציה לעלות החוב האמריקני.

מעגל מחזורי חובות
 מעגל מחזורי חובות

תמיכה נוספת לסבירה זו, ניתן היה לקבל ב-5 באוגוסט 2011, אז הורידה סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב מרמה "AAA", לרמה של "+AA" - מהלך שהוביל לקריסת שוקי המניות בעולם, אולם במקביל גם לנהירה לאיגרות החוב האמריקניות, ולירידה בתשואה עליהן.

אולם, האם באמת ניתן להסתבך על ההיסטוריה כהוכחה לאופן בו ינהגו המשקיעים, ביום שאחרי הכרזה על חדלות פירעון אמריקנית? ימים יגידו.