בנק אוף אמריקה, סיטי או JP מורגן - במי כדאי להשקיע?

לאיזה בנק אמריקני הייתם נכנסים? ■ זאת השאלה שהופנתה למומחי ההשקעות המסקרים את ענף הבנקאות בארה"ב ■ לפניכם הבחירות והנימוקים שלהם

"השקעה במניות הבנקים האמריקניים היא מעין אופציה על הכלכלה האמריקנית", אומר גיורא קוצ'ינסקי, ראש מחלקת המחקר בקמליה קפיטל. מניות הבנקים ששרדו את המשבר של 2008-2009, טרם התאוששו מהירידות החדות של אותה תקופה.

קוצ'ינסקי מנסה להעריך מהו פוטנציאל העלייה במניות הבנקים במצב של חזרת הכלכלה האמריקנית לנורמה. כיום שיעור האבטלה בה גבוה, והיא סובלת עדיין ממשבר בשוק הנדל"ן. אלו מקשים על הבנקים לממש את מלוא פוטנציאל הרווח שלהם.

קוצ'ינסקי מציג את מכפילי ההון (היחס בין התשואה להון לעלות ההון) של כמה בנקים, כאשר עלות ההון שלהם מוערכת בכ-10%. בעבר הבנקים הציגו תשואה על ההון של מעל ל-20%, ובהתאם נסחרו במכפילי הון גבוהים מ-2. היום התשואות על ההון נעות בין 5%-13%, ומכאן המכפילים הם נמוכים (0.5%-1.3%). גם בהינתן צמיחה כלכלית מהירה, המכפילים לא יחזרו, להערכתו, לרמות ההיסטוריות, בשל הגברת הרגולציה.

מה יהיו מכפילי ההון בעתיד? "לצורך חישוב פוטנציאל התשואה על ההון, התייחסנו לשני הפרמטרים המרכיבים אותו: תשואה על נכסים כפול רמות המינוף", מסביר קוצ'ינסקי.

היסטורית, הבנקים הציגו תשואות של 1.2%-1.8% על הנכסים. בהנחת תשואה שמרנית של 1%, ברמות המינוף הנוכחיות יוכלו הבנקים להציג, להערכת קוצ'ינסקי, תשואה על ההון של 10%, שתגזור מכפיל הון של 1. לדבריו, "עלייה ממכפיל הון של 0.5 ל-1 משקפת פוטנציאל עלייה של 100% במניות סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה בשנים הקרובות". ביקשנו לשמוע ממומחים שונים בשוק מיהן מניות הבנקים האמריקניים המומלצות שלהם.

בנק אוף אמריקה

גיורא קוצ'ינסקי, מח' המחקר, קמליה קפיטל

"בנק אוף אמריקה נהנה ממיצוב שוק מוביל, והוא אחד משלושת השחקנים הגדולים בכל פעילויות שוק ההון בארה"ב", אומר קוצ'ינסקי. לדבריו, הודעת הפד על הקלת דרישות ההון מהבנקים הגדולים תיטיב עם הבנק, שיוכל לבצע רכישה עצמית של מניות ולהגדיל את הדיבידנד, ובכך למשוך משקיעים מוסדיים.

"הרכישות בשיא משבר הסאב-פריים, של בנק המשכנתאות קאנטריווייד ושל מריל לינץ', הביאו להוצאות משפטיות רבות ואי-ודאות בנוגע להוצאות בעתיד", הוא אומר. הבנק ספג תביעות רבות מגורמים שספגו הפסדים מפעילות החברות הנרכשות, ועובדה זו הובילה לתמחור חסר של הבנק יחסית לענף. "'הקופסה השחורה', שנלווית לקאנטריווייד, היא בלתי נתפסת. בסוף 2011 הסכום במחלוקת היה 14.3 מיליארד דולר", מציין קוצ'ינסקי.

סך ההפרשות לחובות בעייתיים היה ברבעון השני 26.3 מיליארד דולר, וכנגדו דווח על אשראי שאינו נושא ריבית בגובה 25 מיליארד דולר, כך שהמאזן יציב.

בכדי להעריך את שווי הבנק, קוצ'ינסקי מעריך את פוטנציאל הרווחים, שהוא יציג בהתאוששות כלכלית, לפי מכפיל רווח של 10 ובניכוי הוצאות משפטיות עתידיות. "במרווח ריבית של 3%, ההכנסה ממרווח ריבית תהיה 54 מיליארד דולר. שיעור ההכנסות מעמלות לא ישתנה ויהיה כ-35 מיליארד דולר", הוא מציין. תחת הערכות נוספות הוא גוזר לבנק שווי של 170 מיליארד דולר - 35% מעל שוויו הנוכחי. המלצתו למניית בנק אוף אמריקה היא "קנייה" בפרופיל סיכון גבוה, כי הצלחת הבנק תלויה גם בגורמים חיצוניים שאינם בשליטתו.

סיטיגרופ

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר, אופנהיימר ישראל

סיטיגרופ, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב, הוא בעל היקף נכסים של כ-2 טריליון דולר. "הבנק נהנה מפריסה גלובלית רחבה ומשרת כ-200 מיליון לקוחות עסקיים ופרטיים בכ-140 מדינות", מציין וסצ'ונוק. הבנק הוא בעל היסטוריה של כ-200 שנה, והמבנה הנוכחי שלו נוסד ב-1998 ממיזוג בין הקבוצה הבנקאית Citicorp לחברת השירותים הפיננסים Travelers.

"הניהול הכושל וחשיפתו הגבוהה לשוק משכנתאות הסאב-פריים ולנכסים רעילים בשלהי בועת הנדל"ן, גרמו להפסדי עתק", אומר וסצ'ונוק. "הבנק נזקק לחילוץ בידי ממשלת ארה"ב, שהזרימה עשרות מיליארדי דולרים תמורת מניות, תוך דילול משמעותי של בעלי המניות".

לדבריו, בארבע השנים האחרונות התמקדה ההנהלה בהורדת החשיפה לנכסים רעילים, והובילה לשיפור ניכר בהלימות ההון ובאיתנות הפיננסית. היקף ההפרשות לחובות מסופקים ירד בהדרגה, והבנק הגדיל את ההון העצמי והציג רווחים נאים. "למרות שהדוחות מעידים על שיפור, הדבר עדיין לא בא לידי ביטוי בתמחור המניה, שנסחרת במכפיל של 0.8 על ההון העצמי המוחשי, ובמכפיל רווח של 8 על תחזיתנו ל-2013 - דיסקאונט של כ-30% למכפילי ענף הבנקאות".

הסיבה לתמחור החסר היא היעדר אישור לחלק דיבידנד, אך לפי וסצ'ונוק הסיכוי לכך גובר.

"המלצתנו היא 'תשואת יתר' במחיר יעד של 51 דולר - 20.5% מעל מחיר השוק. הדיסקאונט העמוק אינו מגלם את השיפור המשמעותי במאזן וברווחיות, ואת פעילותו הגלובלית הענפה של הבנק, ובכך מציב את סיטי בתור השקעת ערך אטרקטיבית".

JP מורגן

אריאל קורינאלדי, מחלקת המחקר, יובנק

JP מורגן, אחד הבנקים הגדולים בעולם והגדול בארה"ב, הוקם לפני יותר מ-200 שנה. הבנק פעיל ביותר מ-60 מדינות ומנהל נכסים בסך כ-2.4 טריליון דולר.

לבנק יש שתי פעילויות עיקריות: זרוע הבנקאות הקמעונאית והמסחרית תחת המותג Chase; והמותג JP Morgan, שכולל בנקאות להשקעה, בנקאות פרטית, ניהול כספים וייעוץ.

"הבנק עבר את המשבר הפיננסי בצורה סבירה, עקב החשיפה הנמוכה לתחום המשכנתאות", אומר קורינאלדי. "הבנק ניצל את ההזדמנות לחיזוק מעמדו, ורכש ב-2008 את חברת ההשקעות בר סטרנס ואת חטיבת הבנקאות של ענק המשכנתאות Washington Mutual".

לדבריו, ברבעונים הראשונים של 2012 עמדה התשואה להון על כ-11%, והבנק נהנה מצמיחה כמעט בכל עסקיו. לפני המשבר הציג הבנק תשואה להון שנתית ממוצעת של כ-12%, ובשנתיים האחרונות היא עמדה על כ-10%. "להערכת הבנק, הרווח המייצג שלו יהיה כ-24 מיליארד דולר, כלומר תשואה להון של 12%. אולם יש לציין שרמה זו נגזרת מסביבת ריבית הגבוהה משמעותית מהיום".

"הבנק מנוהל בצורה שמרנית, והוא בעל מוניטין גבוה ונחשב לאחד הבנקים הגלובליים האיכותיים ביותר", אומר קורינאלדי. "הצוות הניהולי, בראשות המנכ"ל, ג'יימי דימון, דאג בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הבנק ולהשגת נתחי שוק מובילים בכל תחומי פעילותו. הבנק נסחר כיום לפי מכפיל 8 לרווח החזוי לשנה הבאה, ויחס של 0.85 על ההון העצמי שלו. אנו מעריכים את שווי המניה ב-53 דולר - כ-15% מעל המחיר הנוכחי".

הבנקים האמריקניים
 הבנקים האמריקניים