משקיעים? כדאי שתשננו את רשימת העצות והתובנות הזו

מהן התובנות של המשקיעים המוצלחים בהיסטוריה? ■ ג'ורג' סורוס טוען: השקעות טובות הן משעממות, אם אתה נהנה מתהליך ההשקעה, אתה מפסיד כסף ■ בוב פארל מזהיר אתכם מאפקט העדר ■ וורן באפט - "תהיו חמדנים כשכולם בורחים"

בעוד המדדים בוול סטריט נסחרים סביב רמת שיא של 5 שנים, רבים מהמשקיעים מנסים להבין האם כדאי לצאת מהשוק או שזה דווקא הזמן להיכנס? זה הזמן לקחת צעד אחד אחורה ולשקול את העצות של המשקיעים המצליחים בהיסטוריה, כגון וורן באפט וג'ורג' סורוס. באתר הכלכלי בפופלרי "ביזניס אינסיידר" הרכיבו רשימה של מספר עצות שכאלה.

1. ג'ורג' סורוס - השקעות טובות הם משעממות - "אם השקעות משעשעות אותך ואתה נהנה מהן, סביר להניח שאתה כלל לא מרוויח כסף. השקעה מוצלחת היא משעממת", כך טען מנהל קרנות הגידור והמשקיע האגדי ג'רוג' סורוס.

2. הווארד מארקס - השקעה היא לא רק בחירת הנכס - "השקעה חכמה אינה כרוכה ברכישת נכסים טובים, אלא ברכישת הנכסים בצורה נכונה. מעט מאוד אנשים מבינים זאת".

3. ג'ק (ג'ון) בוגל - הפסדים הם חלק מהמשחק - "אם יש לכם בעייה לדמיין הפסד של 20% בשוק המניות אז אתם לא צריכים להשקיע במניות".

4. בוב פארל - היזהרו מהעדר - אחד מחלוצי שיטת הניתוח הטכני חוזר על הסברה השגורה בעולם ההשקעות, לפיה הציבור קונה מניות במחירים גבוהים ומוכר אותם במחירים נמוכים מדי. פארל מספק עוד המלצה: "כאשר כל המומחים והאנליסטים מסכימים ביניהם, משהו אחר ייקרה".

5. ג'רמי גראנתהאם - זהו את היתרון שלכם על המקצוענים - המשקיע האגדי המוצלח טוען כי הבעיה המרכזית של המשקיעים המקצוענים היא שזה המקצוע שלהם והם מעוניינים לשמור על המשרה שלהם. גראנתהאם טוען כי למשקיע הממוצע קיים יתרון חשוב - הסבלנות. בניגוד למקצוענים, המשקיעים הממוצעים יכולים לחכות בסבלנות לנקודת כניסה טובה יותר לשוק.

6. ג'ון טמפלטון - אל תשכחו מהמסים - מזכיר לכולם שיש לחשב בתשואה העתידית גם את המס.

7. בנג'מין גראהם - היזהרו מתחזיות - "זה אבסורד לחשוב שהציבור יכול להרוויח כסף כתוצאה מתחזיות לגבי כיוון השווקים".

8. פיליפ פישר - דעו את ערך ההשקעה שלכם - "שוק המניות מלא במשקיעים שיודעים את המחיר של כל מניה אך לא יודעים מהו הערך של אף מניה".

9. וורן באפט - תהיו חמדנים כשכולם בורחים - "המשקיעים צריכים לזכור שההתרגשות וההוצאות הם האוייבים הגדולים שלהם. אם הם מתעקשים לתזמן את הכניסה והיציאה שלהם מהשווקים, חשוב שינסו להיות פחדנים כאשר כל השאר חמדנים ולהיות חמדנים כאשר כל השאר פוחדים".

10. צ'רלס אליס - השקיעו לטווח הארוך - "בממוצע, השקעה לטווח ארוך היא כמעט אף פעם לא מפתיעה, אך השקעה לטווח קצר כמעט תמיד מפתיעה".

11. אייזיק ניוטון - השיגעון של האדם - הוא אומנם לא היה גאון השקעות אך בחלט היה גאון במדע ודבריו יכולים להיות נכונים גם לגבי השקעות. "אני יכול לחשב את תנועת הכוכבים אך אני לא יכול לחשב את השיגעון של האדם".