עו"ד יורם ראב"ד: אשת השנה במשפט - השופטת מוסיה ארד

"לפסק דין שזיכה את אולמרט יהיו השלכות מרחיקות-לכת על שלטון החוק בישראל, על מעמד הפרקליטות ועל יחסי הגומלין בין הדרג המדיני למערכת המשפט"

- מיהו איש השנה בתחום המשפט?

"נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת מוסיה ארד, משום שהמותב בראשותה זיכה את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מהאישומים העיקריים שבהם הואשם, ושבגינם נאלץ לפנות את כיסאו.

"לפסק דין זה - בין אם ייוותר על כנו ובין אם ישונה במסגרת הערעור שהגישה עליו הפרקליטות - יהיו השלכות מרחיקות-לכת על שלטון החוק בישראל, על מעמד הפרקליטות ועל יחסי הגומלין בין הדרג המדיני למערכת המשפט".

- מה הייתה ההתפתחות המשפטית החשובה של 2012?

"תחילת החזרה של בית המשפט העליון ל'מקורות', או מה שנתפס בטעות כ'שמרנות'. המשך הכרסום בהלכת 'אפרופים' , בחינת 'זכות העמידה' של עותר ציבורי, השתת הוצאות משפט ריאליות, והצבת סימן-שאלה סביב נוהגה של המדינה להגיש ערעור על זיכוי. כל אלה מלמדים על תחילתו של העידן החדש-ישן שבית המשפט העליון החל מאותת על בואו".

- מהו הדבר החשוב ביותר שעשית בשנה הקודמת?

"העמידה של שותפי עו"ד יוסי בנקל ושלי אל מול הפרקליטות, משזו התערבה בזכות הייצוג ובחופש העיסוק כאשר ניסתה למנוע מאיתנו את ייצוגו של דני דנקנר (בדרך של העלאת טענה שלפיה ייתכן שנזומן על ידה כעדים טכניים במשפט). עמידתם החד-משמעית של השופטים שדנו בתיק על זכות הייצוג של נאשם, זכותו לבחירת פרקליטו והגבלת כוחה של הפרקליטות להתערב באלה, הוסיפה נדבך חשוב הן לזכויותיהם של חשודים והן למעמדם הבלתי תלוי של סנגורים".

- לאיזה שינוי אתה מייחל ב-2013?

"המשך התהליך שהחל בעליון תחת הנהגתו של הנשיא אשר גרוניס, שתיארתי. בעיניי, תהליך מבורך זה הוא בגדר החזרת 'עטרה ליושנה', ובעיקר החזרת היציבות והוודאות לכללי המשחק, שהם חלק בסיסי בכל שיטת משפט מתוקנת".