הדולר היציג עלה ל-3.738 ש'; "בשל הבחירות הדולר יתחזק"

הדולר התחזק בכ-0.6% ■ האירו היציג נקבע על 4.976 שקלים ■ בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.33 דולר לאירו ובכ-89.59 ין לדולר

המסחר בזירת המט"ח מתנהל היום (ג') תוך התחזקות של הדולר והאירו מול השקל. האירו היציג רשם עלייה של כ-0.1% ל-4.976 שקלים, בעוד הדולר התחזק בכ-0.6% ל-3.738 שקלים. בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.33 דולרים לאירו.

המשקיעים במט"ח ממתינים למחר, יום הבחירות הכלליות לכנסת. קרוב לוודאי שראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא זה שירכיב גם את הממשלה הבאה, אך אם המגמה בסקרים תימשך עלול ליווצר מצב בו יתקשה להרכיב קואליציה יציבה.

בסקירה היסטורית מקיפה שפרסם אמש בנק הפועלים אודות תוצאות הבחירות והשפעותיהן על המסחר המקומי, מעריכים כלכלני הבנק כי לבחירות תהיה השפעה מינורית בלבד על השוק. "בטווח הקצר עלול השוק לסבול מחולשה, פחות בגלל הבחירות עצמן, ויותר בגלל החשש מפני תקציב הכולל שורת גזירות כלכליות, ובשל האתגרים מולם צפויה הכלכלה המקומית להתמודד בחודשים הקרובים", לשון הסקירה.

FXCM ישראל מבהירים כי "על פי הסקרים, למרות שזהותו של רה"מ ידועה, הרי שהתפלגות המנדטים המסתמנת אמורה להציב בפניו קשיים רבים בהרכבת קואליציה יציבה שתוכל להנהיג מדיניות כלכלית אחראית. החששות הללו עשויים להכביד על השקל ולזרז את המפנה לטובת הדולר".

מנכ"ל קבוצת פריקו, יוסי פריימן, מציין כי "אי הוודאות באשר להשלכות הצפויות בעקבות הבחירות אף כי היסטורית נמצא קשר חיובי בין הבורסה בתל אביב לשנת בחירות, שוק המט"ח מעדיף לנקוט משנה זהירות. התחזקות הדולר אל מול האירו מקבלת משנה תוקף בזירה המקומית. להערכתינו בטווח הקצר מוגבל פוטנציאל פיחות השקל, היצעי מט"ח משמעותיים צפויים בתחום 3.76-3.78 שקלים לדולר".

האוצר מעכב פרסום נתוני התמ"ג?

ובמעבר חד לזירת המאקרו המקומית. לפי חישובים של יונתן כץ, כלכלן ראשי של לידר שוקי הון ולשעבר בכיר באגף התקציבים באוצר, ב-2012 יחס החוב הממשלתי לתוצר עלה מ-72.7% תמ"ג ל-73.6% תמ"ג (ללא הרשויות המקומיות). ל"גלובס" נודע כי נתונים דומים מאד מסתובבים בחטיבת המחקר של בנק ישראל - אולם נראה כי במשרד האוצר מעכבים את פרסומם. כלכלת בחירות? ימים יגידו.

בתוך כך, מגמת הגיוסים החיובית בתעשיית קרנות הנאמנות נמשכת - לאחר שבשבוע האחרון גויסו מיליארד שקל, מתוכם כ-530 מיליון שקל נותבו לקרנות הכספיות וכ-470 מיליון שקל זרמו לקרנות המסורתיות בהובלת קרנות אג"ח קונצרני וכללי. מתחילת החודש גייסה תעשיית קרנות הנאמנות סכום חסר תקדים של כ-4.9 מיליארד שקל - קצב הגיוסים (13 ימי מסחר בלבד עד כה) הגבוה ביותר ב-6 שנים האחרונות. (לסיפור המלא)

[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח]