דריכות בגוש האירו: פגישה מכרעת של שרי האוצר באירופה

שרי האוצר של גוש האירו יתכנסו היום בבריסל בפעם הראשונה השנה וינסו לדון בשאלה כיצד להזרים ישירות לבנקים את כספי הסיוע ■ היקף קרן הסיוע (ESM) עומד על כ-500 מיליארד אירו

שרי האוצר של גוש האירו יתכנסו היום (ב') בפעם הראשונה השנה ויתחילו את ה"מצעד הגדול" לעבר יישום המדיניות לטיפול במשבר החוב. לפי הערכות, עשויים להתגלע מחלוקות רבות בין שרי האוצר בכל הנוגע לשאלה כיצד לתעל את כספי קנות החילוץ ישירות לבנקים הזקוקים לסיוע.

כאמור, שרי האוצר ייפגשו היום בבריסל, בעוד ספרד, יוון וקפריסין עדיין נאנקות תחת עול המשבר הכללכי. השאלה הגדולה שתעמוד על הפרק היא כיצד להזרים לבנקים של אותן מדינות את כספי הסיוע של קרנות החילוץ, (ESM) בהיקף של כ-500 מיליארד אירו, מבלי להיתקל ביותר מדי מכשולים ביורקרטים ומבלי שהכספים יצטרכו לעבור דרך צינורות ממשלתיים.

אומנם בכירים בגוש האירו הצהירו בשבועות האחרונים כי "הרע מכל מאחורינו", אולם שרי האוצר יאלצו להתמודד עם שאלות הרות גורל בכל הנוגע להמשך הפתרונות למשבר החוב. "הדבר היחיד שבאמת יש לו השפעה על השווקים זה כאשר המלה 'ללא הגבלה' נשמעת ע"י מישהו", אומר ניקולאס ורן, כלכלן בחברת Bruegel research group בהתייחסו לתוכנית לרכישות אג"ח ללא הגבלת זמן עליה הכריז יו"ר ה'פד' בן ברננקי.

עם זאת, ורון טוען כי המספרים של קרנות הסיוע קצת יותר נמוכים. הסכום הריאלי של קרן ה-ESM, שתהיה זמינה עבור סיוע ישיר לבנקים בגוש האירו, עומד על כ-100 מיליארד אירו, משום שהקרן צריכה למלא אחר התפקיד המרכזי שלה - סיוע למדינות שאיבדו את הגישה שלהן להלוות מהשווקים.