"ד"ר דום" מודה: טעיתי כשחזיתי שיוון תפרוש מגוש האירו

הכלכלן הפסימי הנודע נוריאל רוביני אמר בראיון ל"בלומברג" כי אנשים לא העריכו מספיק את הנחישות של מעצבי המדיניות ביוון וגוש האירו להגן על כלכלת היבשת ■ רוביני: "הסבירות שיוון תפרוש מגוש האירו השנה היא נמוכה, אך לא אפסית"

לפני כשנה, כלכלנים רבים ערכו "מצעד של תחזיות פסימיות" והספידו את יוון ואת גוש האירו כאשר טענו כי המדינה הקטנה מוכת החובות תפרוש מהאיחוד בתוך כשנה ותגרור אחריה מפולת "דומינו". אותם כלכלנים פסימיים לא העריכו מספיק את הנחישות של מעצבי המדיניות באירופה להגן על שלמותו של גוש האירו, מצד אחד, ואת הרפורמות הכואבות שהיוונים יהיו מוכנים לספוג, מצד שני.

אחד מאותם כלכלנים שחזו את פרישתה של יוון הוא נוריאל רוביני, מי שידוע בכינויו "ד"ר דום". בראיון ל"בלומברג" רוביני הודה בתחזית השגויה שלו ואמר כי "אנשים לא העריכו מספיק את הגורמים הללו", בהתייחסו לנחישות של המחוקקים בגוש האירו. "הסבירות שיוון תפרוש מגוש האירו השנה היא הרבה יותר נמוכה, אם כי לא אפסית לחלוטין", אמר רוביני.

רוביני הוא אינו היחיד ששגה בתחזיות האפוקליפטיות שלו. רשימת הכלכלנים שחדשות לבקרים יצאו עם תחזיות פסימיות לגבי האפשרות שיוון תפרוש מגוש האירו "בחודשים הקרובים", כוללת בין היתר שמות מוכרים כגון מנהל קרנות הגידור ג'ון פולסון, גארי כהן, חתני פרס הנובל פול קרוגמן וג'וזף שטיגליץ. אליהם הצטרפו גם מוחמד אל-עריאן, קנת' רוגוף ומרתין פלדשטיין. כעת, מסתבר שכולם טעו. עלויות המימון של מדינות אירופה צנחו בחדות, יוון הצליחה להעביר רפורמות וקיצוצים רבים ומנהיגים רבים הכריזו בשבועות האחרונים שהרע מכל מאחורינו.

רובני - שזכה לכינוי שלו לאחר שהצליח לחזות את משבר החוב הגלובלי שפרץ ב-2008 - רוגוף, כהן ושטגיליץ, חוזרים השבוע לועידת הבנקאות בדאבוס כאשר הפעם המשקיעים, שהחלו לסגור את הפוזיציות שלהם כנגד גוש האירו, מטילים ספק בתחזיות שלהם לגבי העתיד הכלכלי העולמי.