סגירה מעורבת באירופה במקביל למסחר מעורב בניו-יורק

היום תתקיים הצבעה בבית הנבחרים האמריקני על העלאה זמנית של תקרת החוב ■ דרגי אופטימי: "אנו מתחילים את 2013 בטון בטוח יותר"

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') במגמה מעורבת, בנטייה לירידות שערים, לאחר שאתמול דנו שרי האוצר של גוש האירו בהענקת אשראי ישירות ממנגנון הייצוב האירופי (ESM) לבנקים ביבשת. ברקע, ממתינים המשקיעים להצבעה בבית הנבחרים האמריקני על העלאה זמנית של תקרת החוב האמריקני, אשר תתרחש היום.

"אני בטוח שאם עושים משאל עם, רוב האנגלים ירצו להישאר באיחוד" כך אמר היום מאריו מונטי, נשיא איטליה בנאומו במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי. "האתגרים שאיטליה מתמודדת כעת שונים לעומת אלו שהיו ב-14 החודשים האחרונים. כדי להסביר את תחושתי כשנכסנתי לתפקידי, אני רוצה לצטט את דה גספירי שהיה נשיא אחרי מלחמת העולם השנייה: אני מרגיש כי חוץ מהסימפטיה האישית שלך, הכל נגדנו".

"היום הגישה כלפי איטליה השתנתה והאמון של המשקיעים חזר. וזה חייב להיות פרס עבור אוכלוסיית איטליה שהבינה את צורך השינויים. האזרחים הפגינו איתנות ובשלות והם תרמו להתמודדות בזמנים קשים. איטליה והיורו הם חלק בלתי נפרד. מנהיגות זה ההיפך מראיית טווח קצר. אני מרגיש כי איטליה פספסה את ההזשמנות שנתנה לה האיחוד האירופי כדי לבצע את השינויים המבניים הכרחיים. איטליה פספסה את ההזדמנות להתקדם ולהשתנות והעדיפה להישאר במקום. בשנה האחרונה ניסינו להפוך את המגמה. עדיין יש עוד קברת דרך אבל ההתקדמות ניכרת. אנו ידענו שלא נוכל לפתור את כל הבעיות בשנה ושלא יהיה קל", אמר מונטי.

בוול סטריט ממשיכה סוגיית תקרת החוב להעיב, בעוד הקונגרס צפוי להצביע על העלאה זמנית של התקרה היום - לכשלושה חודשים. ברקע, מדד ה-S&P 500 עלה אתמול מזה היום ה-5 ברציפות והוא רחוק 7 נקודות בלבד מרמת ה-1,500 נקודות.

ובאירופה, נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, יצא אתמול בנאום אופטימי לאזרחי אירופה: "אנו מתחילים את 2013 בטון בטוח יותר, בעיקר לאור העובדה שביצענו התקדמות משמעותית ב-2012", אמר הנגיד בנאום בפרנקפורט. "העננה השחורה שריחפה מעל אירופה - הוסרה. מנהיגי היבשת הכירו בצורך להוביל את האיחוד המוניטארי ולהפכו גם לפיסקאלי ופיננסי - לכלכלה אחודה ושלמה".

עוד באירופה, אתמול דנו שרי האוצר של גוש האירו באופן פעולתו של מנגנון הייצוב האירופי, ה-ESM, ובפרט במנדט המנגנון להלוות אשראי ישירות לבנקים ביבשת, ללא תיווך ממשלתי - ולא הצליחו להגיע להסכמה בנושא. עוד במסגרת הפגישה, אישרו השרים מתן סיוע כספי נוסף לממשלת יוון, בהיקף של 9.2 מיליארד אירו (12.3 מיליארד דולר) החודש. (לסיפור המלא)

ירידות באסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום בירידות שערים, על רקע הודעת הבנק המרכזי של יפן אמש על הרחבה מוניטארית מתחילת השנה הבאה, ובהמתנה לחדשות מאירופה ומארה"ב.

מדד הניקיי היפני נסחר גם היום בירידות, לאחר הכרזת הבנק המרכזי של יפן אתמול כי הציב יעד אינפלציה של 2%, וכי יבצע רכישות אג"ח בהיקף של 13 טריליון ין (145 מיליארד דולר) בחודש, לתקופת זמן בלתי מוגבלת, החל מחודש ינואר 2014 - וזאת, במטרה לעמוד ביעד האינפלציה שהציב. (לסיפור המלא)

"הודעת הבנק המרכזי של יפן הינה צעד מרכזי במלחמה בדיפלציה", אמר דיויד הומאן, אסטרטג בקרדיט סוויס. "אנו נראה בהמשך צעדים נוספים. זו רק ההתחלה".

ניסאן מוטורס ירדה ב-2.4%, Nufarm ירדה בכ-8%.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]