על סוקרים ופרשנים

המפסיד הגדול בבחירות 2013 הוא הסדר התקשורתי הישן

משדרי סיכום תוצאות הבחירות, ערוצים 2 ו-10

מי שעדיין לא שבע, מוזמן גם הערב (ד') למהדורות חדשות מורחבות. המהדורות האלה ילוו את חיינו כצל עד להרכבת הממשלה, אבל כבר עתה ניתן להתייחס לתוצאות האמת של המשדרים השונים אמש (ג'): במשפט אחד - נוק-אאוט לזכות חדשות ערוץ 2.

זה לא רק המדגם האמין יותר של מינה צמח, אלא בעיקר מה שמכונה בעולם העיצוב "לוק אנד פיל": המסך של ערוץ 2 היה פשוט נעים יותר לצפייה. בלי הגרפיקה הכתומה והצעקנית שכה הכבידה על המראה של חדשות 10, ועם ניהול שידור טוב בהרבה, עניין חשוב כשיש כל-כך הרבה מוקדים בשטח שמכולם רוצים לדבר בו-זמנית.

אם ביום שני החמאנו כאן לקדימון הנפלא של ערוץ 10, הרי שב"מאני טיים" הכה אותו ערוץ 2 שוק על ירך, עוד לפני שנדרשים למספרים (שרק מאששים את הטענה הזאת).

קשה היה שלא לשים לב להתנצלויות בין השורות של הפרשנים השונים, אותם "מומחים" שבמשך חודשים של מערכת בחירות ציירו תמונת מצב אחרת לגמרי מזו שצייר לבסוף הבוחר, וכך גם הסוקרים: הפרשים של 3-4 מנדטים בניבוי תוצאות מפלגת השלטון, 5-6 מנדטים ש"נעלמו" לפתע מבנט - והפספוס הגדול מבחינתם: כ-8-10 מנדטים שנוספו ליאיר לפיד הפכו את הסקרים במתכונתם הנוכחית (הסתמכות על טלפונים קוויים) לכמעט לא רלוונטי ים.

לכן אולי, כמעט כולם כאיש אחד (בעיקר רינה מצליח, שמתעקשת לחלק את המפה ל"גושים" ואולי מוכיחה בכך שגם כאשר התוצאות לפניה, היא לא מסוגלת לפענח אותן), מדברים על "משהו שקרה ביומיים האחרונים", הימים שבהם כידוע אסור לפרסם סקרים.

תירוץ כזה, הגם שהוא עומד, אולי, לסוקרים, לא יכול להיות עלה התאנה (מונח שעוד נשמע הרבה בימים הקרובים), של הפרשנים. התוצאות, שאולי הבשילו באמת רק ביומיים-שלושה האחרונים, היו שיאו של תהליך שעיני כל הפרשנים הספונים באולפנים טחו מלראות.

זאת ועוד: בידיעה שהחלה מחלחלת אליהם כבר משעות אחר-הצהריים ושמבשרת על התבדות כל תחזיותיהם המוקדמות, ניסו באולפנים לתקן את המעוות על-ידי רמזים עבים באשר לתוצאות המדגם.

כך למשל יכול היה כל מי שצפה בשידורים כבר משעות אחר-הצהריים, לשער את גודל ההישג שצפוי ל"יש עתיד", רק לפי פליטות-פה מתוכננות היטב של הפרשנים השונים, מה שכמובן אסור לפי החוק.

לפיכך ניתן לומר כי המפסיד הגדול בבחירות 2013 הוא הסדר התקשורתי הישן: את תוצאות הבחירות הבאות נראה רובנו באינטרנט, כאשר הפרשנים הם חברינו ברשתות החברתיות ולא "מומחים" שאבד עליהם הכלח.

ממילא כל מי שבחר כבר הפעם בערוצים המקוונים, יכול היה להרגיש את ה"באזז" שפסח, משום מה, על אולפני החדשות.