מונטי: "הגישה כלפי איטליה השתנתה ואמון המשקיעים חזר"

ראש ממשלת איטליה אמר את הדברים בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ■ מונטי: "אני בטוח שאם עושים משאל עם, רוב האזרחים האנגלים יירצו להישאר בגוש האירו"

"אני בטוח שאם עושים משאל עם, רוב האנגלים ירצו להישאר באיחוד", כך אמר היום מריו מונטי, נשיא איטליה בנאומו במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. "האתגרים שאיטליה מתמודדת כעת שונים לחלוטין לעומת אלו שהיו ב-14 החודשים האחרונים", מצהיר מונטי.

"כדי להסביר את תחושתי כשנכסנתי לתפקידי, אני רוצה לצטט את דה גספירי שהיה נשיא אחרי מלחמת העולם השנייה: 'אני מרגיש כי חוץ מהסימפטיה האישית שלך, הכל נגדנו'.
היום הגישה כלפי איטליה השתנתה והאמון של המשקיעים חזר", אמר מונטי. "זה חייב להיות פרס עבור אוכלוסיית איטליה שהבינה את צורך השינויים".

בהמשך דבריו ראש ממשלת איטליה שיבח את האיתנות של אזרחי איטליה בתקופת המשבר הקשה: "האזרחים הפגינו איתנות ובשלות והם תרמו להתמודדות בזמנים קשים. איטליה והאירו הם חלק בלתי נפרד".

עם זאת מונטי הוסיף ואמר כי "אני מרגיש כי איטליה פספסה את ההזמנות שנתנה לה האיחוד האירופי כדי לבצע את השינויים המבניים הכרחיים. איטליה פספסה את ההזדמנות להתקדם ולהשתנות והעדיפה להישאר במקום. בשנה האחרונה ניסינו להפוך את המגמה. עדיין יש עוד קברת דרך אבל ההתקדמות ניכרת. אנו ידענו שלא נוכלח לפתור את כל הבעיות בשנה ושלא יהיה קל".

"נכשלנו לזהות את האלמנט הסיסטמי במשבר האחרון. בודאי שכל אחת ואחת מהמדינות חייבת לסדר את הבלגן בביתה אבל ברגע שיש שוק משותף, זה ברור כי לא מספיק שכל מדינה עושה את שלה כי יש אלמנט מערכתי-סיסטמתי", דברי מונטי.

בהמשך, מונטי התייחס גם לצעדים המוניטרים של הבנק המרכזי האירופי: "אני רוצה לברך את מאריו דראגי על המהלכים שלו ה-LLTRO וה-OMT, אבל זה עדיין לא פוטר את המדינות להמשיך להתקדם ברפרומות. סוגיית האיזון בין קונסולידציה פיסקאלית לבין יצירת צמיחה עומדת במרכז האג'נדה. הכלכלה האירופית אכן עוברת תקופה לא פשוטה אבל מדיניות נכונה יכולה להוציא אותה מהשבר. אני בטוח שאם עושים משאל עם, רוב האזרחים האנגלים יירצו להישאר בגוש האירו".