מבחן דרכים: קאדילק ATS - מתקיפה את החושים

האחות הקטנה לבית קאדילק, שפותחה בכספי משלמי המיסים האמריקאים, מציעה איכויות דינמיות מפתיעות שמיישרות קו עם אירופה, וגודש מבלבל חושים של צעצועים אלקטרוניים

קאדילק ATS היא, קרוב לוודאי, המכונית הכי פטריוטית שקיימת כיום בתעשיית הרכב האמריקאית. היא נהגתה ופותחה מהיסוד בתקופה שבה ג'נרל מוטורס הייתה תחת בעלות והנהלה ישירה של הממשל האמריקאי, לאחר שהגיעה לסף פשיטת רגל בסוף העשור הקודם. כלומר, זו יצירה של הדוד סם בכבודו ובעצמו, שפותחה בכספי משלמי המיסים האמריקאים.

באופן מפתיע, הפנטזיה של הממשל על רכב יוקרה אמריקאי למאה ה-21 נראית מאד אירופאית. זו אחת ממכוניות הפאר הקומפקטיות ביותר שראינו בשנים האחרונות בצפון אמריקה עם אורך של 4.64 מ' בלבד מקצה לקצה, כמו פולקסווגן ג'טה, למשל. גם מנוע ארבעה צילינדרים, 2 ליטר טורבו, שמתהדר בצריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-12 קילומטר לליטר, הוא לא מה שאנחנו רגילים למצוא במכונית פאר, שמגיעה מפרברי דטרויט.

האריזה, לעומת זאת, היא ייחודית לאמריקאים. בתקופה שבה כל יצרני הרכב באירופה וביפן מנסים ליצור עיצובים נחמדים, רכים וידידותיים לעין, ה-ATS מתקיפה את החושים כמו חבטת קרס ימנית של רוקי בלבואה.

החרטום, למשל, מחצין את הגריל הענק והמהודר של קאדילק עם סמל המותג בגודל קינג-סייז. לצדיו ניצבים פנסי היי-טק צרים, שממוקמים לגובה ולא לרוחב. זנב גבוה ומצויד בפנסים אנכיים צרים שזורחים מעל לפגוש/כונס אוויר אגרסיבי עם צמד מפלטים גדולים. משלים את הרושם פנס בלימה ענק בתצורת בומרנג מעל מכסה תא המטען, שמבשר לנהגים מאחור לשמור מרחק.

יחסית לכל הפסים, הכוכבים והאורות, הפרופיל הצדדי דווקא מתון יחסית. עם זאת המכלול הכולל יוצר נוכחות כביש מרשימה, שמושכת לא מעט תשומת לב ברחוב הישראלי ומחפה על הממדים החיצוניים הצנועים.

תא הנוסעים מעיד על השפעה מהמתחרה הישירה, ב.מ.וו סדרה 3, והוא מרגיש הדוק ונוטה לפנק יותר את הנהג והנוסע מלפנים מאשר את הנוסעים מאחור. מרחב הרגליים מאחור סביר אבל זווית הישיבה בו דורשת הסתגלות והוא מותאם בעיקר לשני מבוגרים.

עיצוב עמדת הפיקוד בוצע כנראה על ידי מעצבים צעירים שנולדו עם אייפון ביד. במרכז עמדת הפיקוד נמצא מסך מגע צבעוני ענק ומאפשר שליטה מלאה באמצעות מגע, תנועה ואפילו באמצעות קול טבעי - בתנאי שהאנגלית שלך היא במבטא אמריקאי. כל בקרי הפיקוד המשניים, כולל אלה של המזגן ומערכת הקול, מופעלים באמצעות העברת אצבע על פסי מגע עם היזון חוזר, שמתרוממים באוויר באמצעות מנוע.

מסך LCD צבעוני גדול למדי נוסף, שמסונכרן עם המסך הראשי, משובץ מתחת לשעונים בלוח המחוונים וניתן לתכנות מההגה. המסכים מותאמים מראש להורדת אפליקציות מהרשת בעתיד ולקבלת עדכוני מערכת דרך ה-USB. לחבילה צריך להוסיף גם תצוגה עילית (HUD) צבעונית, שמשקפת מגוון נתונים על השמשה מול הנהג ועוד אילו מערכות בטיחות מונחות רדאר, שמתריעות בשלל צלילים על חציית קווי הפרדה, קרבת-יתר לרכב מלפנים ואולי על עוד כמה עבירות, שלא הצלחנו לזהות.

בקיצור, זהו מערך היי-טק עדכני רב-תחומי ורב-חושי, שלא היה מבייש את הסט של רובוטריקים 4 או של מטריקס 4. בני הדור הצעיר, שהצטרפו אלינו לנסיעה, לא יכלו להוריד ממנו את עיניים ואת האצבעות ולא הפסיקו לצלם אותו. אנחנו, שנולדנו למרבה הצער בעידן, שבו הטלפונים עוד הופעלו באסימונים (חפשו את הערך בוויקיפדיה) ומזמן כבר לא עברנו עדכון תוכנה, נתקלנו לא אחת בקושי לתפעל את העסק בעת הנסיעה.

יצירה קלאסית

גם נהגים בוגרים ידעו להעריך את איכות הייצור והגימור של ה-ATS, שהיא אחת הטובות ביותר שראינו במכונית אמריקאית מזה שנים. בידוד הרעשים מרשים ובחירת חומרי הדיפון האיכותיים מעידה שהאמריקאים מיישרים קו עם העולם בתחום האיכות.

כמו יצירות אמריקאיות קלאסיות אחרות, כמו טיל הטומאהוק או הדאבל-צ'יז-בורגר, גם ה-ATS מסתירה בתוכה דברים שלא נראים מיד לעין. כך, למשל, היא מצוידת בשלדת הנעה אחורית קשיחה ומלוטשת, שפותחה מבראשית במיוחד עבורה ומקנה לה איכויות דינמיות מפתיעות של מכונית ספורט-סדאן אירופאית ראויה. על כבישים מפותלים היא מנסרת פניות ברמת דיוק, חדות והיזון חוזר, שלא הייתה מביישת ב.מ.וו סדרה 3 וכמו הגרמניות הבכירות היא גם שומרת על יציבות כיוונית של מכונית גדולה במהירויות אוטוסטרדה גבוהות וצולחת מרחקים ארוכים מבלי להתיש את הנהג.

זו מכונית שתספק את הסחורה גם בגיחות אגרסיביות קצרות ומיוזעות לכבישים מפותלים וריקים בשבת בבוקר וגם בנסיעה מנהלתית במסלול חיפה-באר-שבע ובחזרה בימי חול פקוקים.

הדגם המפואר בו נסענו צויד במערכת המתלים המגנטית של קאדילק שמספקת נוחות נסיעה נוקשה אבל עדיין מתקבלת על הדעת בכבישים עירוניים משובשים, למרות חישוקי ה-18 אינץ' המגודלים והצמיגים הקיצוניים. מנוע ה-2 ליטרים טורבו מייצר הספק מכובד של 272 כ"ס ומצליח להתגבר - ברוב המקרים - על המשובות האופייניות למנועים קטנים.

בתנועה עירונית הוא מספק את הכוח בצורה חלקה ואחראית, ומי שיבעט בדוושת המצערת באלימות יקבל תאוצות רציניות אם כי פחות דרמטיות ממה שניתן היה לצפות מדף הנתונים (אפס ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות). אחת הסיבות היא התיבה האוטומטית, שמסתפקת ב-6 מהירויות ונוטה להרגיע את התלהבות המנוע. סיבה נוספת היא משקל עצמי לא מבוטל של יותר מ-1.5 טון. צריכת הדלק, כרגיל, תלויה באופי הנהיגה. מי שישחרר לחופשי את הסוסים הכלואים במנוע, יתקשה להשיג גם 8 קילומטרים לליטר.

במחיר שמתחיל ב-261 אלף שקל ה-ATS מציעה הרבה אבזור והרבה כוחות סוס לשקל. מנגד, היא יוצאת לפלח השוק שנמצא בתחרות מחירים אגרסיבית כאשר הלקוחות מוכנים להסתפק במעט מאד כוחות סוס בתמורה לשם מותג יוקרתי ולמחירי רצפה. כך או כך, ה-ATS היא מכונית ספורט-סדאן ראויה לשמה וקפיצה נחשונית עבור תעשיית הרכב האמריקאית.

קדילאק
 קדילאק

מתחרות שבדרך

אינפיניטי Q50

לאינפיניטי Q50, שתגיע אלינו לקראת סוף השנה, יש שלדת הנעה אחורית מלוטשת ומנוע ה-3.7 שלה מייצר 328 כ"ס מכובדים. הממדים נותרו דומים למדי לאילו של האינפינטי G37 אך תא הנוסעים עוצב מחדש ומצויד בהרבה היי-טק.

לקסוס IS החדשה

לקסוס IS החדשה קיבלה שלדה משודרגת, אופציה לחבילת ספורט, מתלים חדשים ותיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. דגם ה-250 ההתחלתי מצויד במנוע הקיים ולצדו יוצע באירופה גם דגם IS300 עם מנוע היברידי, ראשון מסוגו בקטגוריה.

מרצדס CLA

את רשימת החידושים לשנה הבאה חותמת מרצדס CLA החדשה. היא ממוצבת מתחת למרצדס C קלאס ואמורה להיות זולה יותר. יש לה עיצוב קופה ארבע-דלתות מעניין. הגרסה החזקה שלה תצויד במנוע 2 ליטר טורבו בהספק 211 כ"ס.