אין הצעות: נכשל מכרז להשכרה לטווח ארוך בראשון לציון

מדובר במכרז שיצא במסגרת מסלול ב' לדיור להשכרה, שלפיו 25% מהדירות יועדו לזכאי משרד השיכון ויושכרו במחיר מפוקח

מכרז להשכרה בראשון לציון נכשל לאחר שלא הוגשה אפילו הצעה אחת. מדובר במכרז להשכרה לטווח ארוך שפורסם בראשון לציון בסוף השנה שעברה. המכרז התייחס למגרש בשטח כ-4.1 דונם בשכונת הכלניות בעיר, שעליו ניתן לבנות 42 דירות - כולן להשכרה.

המכרז שיצא במסגרת מסלול ב' לדיור להשכרה בדומה למכרז שפורסם ברעננה בשכונת נאות עוזי. על פי מסלול זה, כל הדירות שייבנו במסגרת הפרויקט יועדו להשכרה לטווח ארוך כש-25% מהן יועדו לזכאי משרד השיכון ויושכרו במחיר מפוקח על פי מפתח שנקבע מראש ועומד על כ-32.8 שקל למ"ר, והשאר יושכרו במחירי השוק החופשי. הרעיון המקורי שעל בסיסו הוגדרו כללי המכרזים במסלול זה היה למשוך את הגופים המוסדיים להשקיע במתחמים להשכרה בישראל, כפי שמתבצע מעבר לים. לצורך כך אף גובש מסמך הקלות הפוטר את אותם גופים ממס.

המכרז בראשון לציון, כמו המכרז ברעננה, סומן דווקא כבעל סיכויי הצלחה גבוהים יחסית בשל ערכי הקרקע הגבוהים בעיר. העובדה שהוא נכשל מעלה סימן שאלה גם לגבי תוצאות המכרז הנוסף שפורסם במסגרת מסלול ב' המיועד למוסדיים. מדובר במכרז המאפשר בניית 94 יחידות דיור ברובע ט"ז באשדוד. מכיוון שערכי הקרקע באשדוד, כמו גם הביקוש, אינם דומים לאלה שברעננה ובראשון לציון, גורמים בענף אינם צופים לו הצלחה. שאר המכרזים שפורסמו להשכרה - במודיעין, בכפר סבא, בבאר שבע ובבית שמש - כוללים גם דירות למכירה ולכן אינם שייכים לאותה הקטגוריה.

100 יח"ד לפחות

כישלון המכרז בראשון לציון לא נובע רק ממה שנראה כחוסר עניין אלא גם מסעיף אחד ספציפי המופיע במסמך ההקלות של הגופים המוסדיים. על פי סעיף זה, גוף מוסדי יוכל לקבל את ההקלות המדוברות רק אם ברשותו 100 יחידות דיור לפחות. כאמור, המכרז שנכשל כלל מראש 42 יחידות דיור בלבד. במסגרת אותו סעיף צוינה גם אפשרות ש-100 יחידות הדיור האמורות לא יהיו בפרויקט אחד אלא בכמה פרויקטים נפרדים. מדובר בתיקון שהוכנס בשלב מאוחר יחסית, אולם גם תיקון זה הפך ללא רלוונטי כשבמכרז הגדול לשכירות ברעננה זכתה לבסוף חברת רובינשטיין ללא כל שותף מוסדי. רובינשטיין אף הצהיר בראיון בלעדי שהעניק ל"גלובס נדל"ן" לאחר הזכייה כי למרות שקיבל פניות מגופים מוסדיים לשיתוף פעולה, אין בכוונתו לעשות כן.

כל עוד לא יפורסמו מכרזים נוספים להשכרה ארוכת טווח במסגרת המסלול המיועד למוסדיים, גם המכרז באשדוד בעייתי כיוון שכולל פחות מ-100 יחידות דיור. לאחר כישלון המכרז בראשון לציון כעת, זה המכרז היחידי שעומד על הפרק.