יוצא לדרך: אשראי בנקאי של 6 מיליארד שקל לנדל"ן

משרד האוצר והפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הגיעו להסכמה לגבי מנגנון פעולת קרן להחזר מע"מ בגין ערבויות חוק המכר - תסדיר את החשיפה הבנקאית לענף הבינוי והנדל"ן

משרד האוצר והפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הגיעו להסכמה לגבי מנגנון פעולת קרן להחזר מע"מ בגין ערבויות חוק המכר. בכך, יוצא לדרך מהלך אשר לפי אומדנים יאפשר הקצאת היצע אשראי נוסף בסך 6 מיליארד שקל במהלך 3 השנים הבאות לבניית נדל"ן ותשתיות.

הקרן הוקמה מכוח החלטת ממשלה והפעלתה חייבה את משרד האוצר ואת בנק ישראל לגבש יחד מנגנון תפעולי ומשפטי שיאפשר את פעולתה.

במסגרת הוראות המפקח על הבנקים אשר עוסקות בשמירת יציבות המערכת הבנקאית, קיימות מגבלות על ריכוזיות החשיפה של הבנקים לענפי המשק השונים. מטרת המגבלות להגביל את גודל החשיפה לענף משק מסוים.

בתקופה האחרונה חל גידול בדרישה לאשראי בנקאי לענף הבינוי והנדל"ן וכתוצאה מכך התקרבו חלק מהבנקים למגבלות החשיפה. הקמת הקרן נועדה לפנות מקום תחת מגבלת האשראי של הבנקים לשם הגדלת היצע האשראי אותו יכולים הבנקים להקצות לענפי הבינוי והנדל"ן, ובכך לאפשר לבנקים אשר המגבלה אפקטיבית לגביהם, להמשיך ולספק אשראי נוסף לענף.

שר האוצר יובל שטייניץ: "אני מברך על השלמתו של ההליך המקצועי המורכב, עמדנו על כך שהמהלך יתואם עם הקבלנים, עם המפקח על הבנקים, ועם הבנקים עצמם בכדי לוודא שיהיה אפקטיבי".

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בירך גם הוא על ההסכמות החדשות ואמר: "אני מברך על ההחלטה להקל על מצוקת האשראי של היזמים באמצעות הקרן שיוצאת סוף סוף לדרך, גם אם באיחור רב. הביורוקרטיה בין האגפים במשרד האוצר ובינם לבין בנק ישראל תקעה לזמן ארוך את המהלך שיזמתי. הקמת הקרן הייתה יכולה וצריכה להסתיים תוך ימים ספורים מרגע שקיבלו את הצעתי, ובכך להביא להתחלות בנייה של עוד אלפי יחידות דיור שהיו יכולות להיות כבר בשטח".