מפקד חיה"א: "אף אחד לא יודע מה יהיה עם סוריה"

האלוף אמיר אשל, בנאום בכנס החלל הבינלאומי על שם אילן רמון: "ירידה ביכולת המשילות של מדינות באזור שמביאה לחשיפה לפעולות טרור ממניעים שונים ומשונים"

"אביב זאת עונה שלא קיימת באזורנו ו'אביב ערבי' זה מושג שבטח לא מתאים למציאות שלנו. יש כאן שינויים דרמטיים ברורים... כיום אין לאף אחד מושג מה יהיה בסוריה ביום שאחרי ואיך המדינה תיראה. זה קורה במקום עם ארסנל נשק עצום בגודלו, שחלקו חדשני ומתקדם וחלקו בלתי קונבנציונלי", כך אמר היום (ג') מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל.

אשל התייחס להסלמה המסתמנת במצב בסוריה, ועל רקע החשש מפני זליגת נשק כימי המצוי בידי השלטון המקומי לידי גורמים אסלאמיים. בהמשך לכך, נודע כי מערכת הביטחון הציבה לאחרונה סוללות "כיפת ברזל" באזורים שונים בצפון הארץ - כולל בסביבות חיפה. (לסיפור המלא)

"ירידה ביכולת המשילות של מדינות באזור שמביאה לחשיפה לפעולות טרור ממניעים שונים ומשונים, גם בגבולות שבעבר היו שקטים, ועד לתופעה של התפרקות מדינות סביבנו, כמו מה שקורה כרגע בסוריה שהיא מדינה בהתפרקות", אמר אשל, שנאם במסגרת כנס החלל הבינלאומי השמיני על שם אילן רמון, שנערך השבוע בהרצליה ביוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ומכון פישר.

"לא מדובר בחצר האחורית שלנו אלא ממש על הגבולות שלנו. זה אתגר גדול מאוד מבחינתנו", אמר. "מעבר לכך אנחנו מתמודדים היום עם קשת רחבה מאוד של אויבים ואיומים. בין התת קונבנצינלי לבלתי קונבציונלי. מהסכין עד הגרעין, בטווחים מאוד משתנים. מולנו ניצבים אמצעי לחימה מאוד שונים ומגוונים".

עוד אמר אשל כי "עלינו להשקיע ביכולת העצמאית שלנו לשגר ולהציב לווינים בחלל. עולם הסנסורים מתפתח והיכולת לקחת אותם, להפעיל אותם ולייצר באמצעותם תמונה שלמה הוא קריטי. אנחנו צריכים גמישות תפעולית שתביא לשימוש בכלים בחלל ברמה טקטית. עם יכולת כיסוי אינטימית יום-יומית. היכולת להציב אמצעים בחלל על פי דרישה בזמן קצר היא קריטית, במיוחד במלחמות וגם ביניהן".