תגובות לעזיבת פישר: "רע מאוד, הממשלה תעבוד כפליים"

כך מעריך רון אייכל בעקבות הודעת בנק ישראל על סיום כהונתו של סטנלי פישר כנגיד הבנק ביוני ■ בנק הפועלים: "מנהיגותו ומקצועיותו יחסרו לנו"

"מדובר באירוע שלילי ליציבות שוק ההון - עכשיו הממשלה תצטרך לעבוד כפליים בכדי לשמר את האמינות", כך מעריך היום (ג') רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב, בעקבות הודעת בנק ישראל על סיום הקדנציה השנייה של פרופ' סטנלי פישר כנגיד הבנק, לפני מועד סיומה הרשמי.

"היעדר בהירות באשר לזהות המחליף לסטנלי פישר צפוי להגביר את רמת התנודתיות בשווקים בשבועות הקרובים, תוך פוטנציאל לפיחות בשקל ועלייה בפרמיית הסיכון של ישראל (מרווחי אגרות חוב ופרמיית CDS). כל זאת, במיוחד עד אשר הממשלה תציג לציבור תוכנית מסודרת לקיצוץ הגירעון". מסכם אייכל.

"שר החוץ הכלכלי הולך הביתה"

"שר החוץ הכלכלי של מדינת ישראל הולך הביתה ומי שייכנס לתפקידו יקבל נעליים במידה סופר גדולה", כך מעריך יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, בתגובה לעזיבתו של פישר. "ממשלת ישראל נדרשת למזער את חלון אי הוודאות הפרסונאלי ולאייש את המשרה החשובה בדמות כלכלית שתוכל להוות בתפיסה הציבורית מחליף ראוי".

"הנגיד החדש יקבל לידיו משק בלי לחצים אינפלציוניים משמעותיים ומנגד, יידרש לטפל בתפוח האדמה הלוהט של מחירי הדיור. בשורה התחתונה מדובר בחדשות כלכליות שליליות לשוק ההון כבר בפתיחת שנת 2013", סיכם פגוט.

אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי של בית ההשקעות IBI, אמר כי "ההודעה של הנגיד מעלה את פרמיית הסיכון של המשק הישראלי ונתפסת בעייתית במיוחד בתקופה זו של העדר הנהגה כלכלית ברורה. צריך עם זאת לזכור שעל אף שההודעה ניתנה היום הרי שהנגיד יישאר בתפקיד עד יוני ועד אז המנהיגות הכלכלית צפויה להתייצב. עם כל הקשיים הכלכלה הישראלית יציבה ויש מספר מנועי צמיחה ברורים שצפויים להמשיך לתמוך בה".

כלל פיננסים: נראה רגיעה בשווקים

מנגד, ניתן היה לשמוע גם קולות רגועים יותר בשוק, הסבורים כי ירידות השערים היום נבעו מתגובת יתר להודעה. אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, התייחס היום להודעה: "להערכתנו, בהמשך הדרך נראה רגיעה בשווקים. המשקיעים לרוב נוטים להבהל כתגובה ראשונית, ראינו את זה ב-2005 עם עזיבת נתניהו את משרד האוצר ובארועים דומים אחרים אשר השפעתם על השווקים הייתה קצרת טווח".

"פישר עוזב ללא חיכוך אמיתי עם משרד האוצר, ועל רקע מיצוי ולא על רקע סכסוך. גם אמינות משרד האוצר לא נפגעת במהלך שכזה, ולאחר ההנפקה המוצלחת אתמול, בה הנפיק משרד האוצר כ-8 מיליארד שקל הלחץ על הנפקות האג"ח השקלי ירד", מעריך חיים נתן, כלכלן ראשי במנורה מבטחים.

"למרות זאת, מה שמשפיע כרגע על השוק הוא שילוב של עליית תשואות בארה"ב, גרעון מקומי מעל הצפוי, ואי ודאות לגבי התקציב. העזיבה של פישר רק מלבה את האש. למרות זאת, נראה שבטווח של ימים ספורים מה שיקבע את הטון הוא כיוון השווקים בעולם, וכיוון התשואות בארה"ב", סיכם.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון הגיבו וציינו כי "המדיניות המוניטארית לא צפויה להשתנות בעקבות עזיבתו של פישר. נתניהו יודע שנגיד בנק ישראל חייב להיות דמות אמינה, עצמאית ובעלת ניסיון מוניטארי, והוא ישאף למנות כלכלן מוערך עם גישה מוניטארית דומה לזו פישר: שילוב של דגש על יציבות מחירים יחד עם צמיחה ותעסוקה".

הפועלים: "בצער שמענו על ההחלטה"

גם יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים וציון קינן, מנכ"ל הבנק, הגיבו בהודעה רשמית על הודעת הנגיד: "בצער שמענו על החלטתו של סטנלי פישר, לפרוש מתפקידו כנגיד בנק ישראל. סטנלי פישר, יהודי וציוני חם, הגיע לישראל לאחר שמילא תפקידים בכירים בגופים כלכליים מן הגדולים והחשובים בעולם. סטנלי נענה לקריאתם של אריאל שרון ובנימין נתניהו, ראש הממשלה ושר האוצר דאז, והחל למלא את תפקיד נגיד בנק ישראל".

"בתפקיד זה ניווט בהצלחה מרשימה את בנק ישראל ואת המערכת המוניטרית הישראלית, שמר על יציבות המשק הישראלי בתקופת משבר כלל-עולמי חריף, וזכה להערכה מקצועית גבוהה ביותר, כאשר קיבל את פרס 'נגיד השנה' מטעם המגזין 'יורומאני', ופעמיים את הציון A (הגבוה ביותר) מטעם המגזין 'גלובל פייננס'", לשון הודעת הבנק.

"המערכת הבנקאית הישראלית כולה, ואנחנו באופן אישי, ראינו בסטנלי נגיד מקצועי, הפועל ביושרה ובהגינות, ומתוך הבנה עמוקה של צרכי המשק הישראלי ושל המערכת הבנקאית בפרט. מנהיגותו ומקצועיותו יחסרו לנו, אך אנו מקווים שהוא ימשיך ללוות את המשק והבנקאות בישראל גם בעתיד בעצה ובהנחייה, ומאחלים לו מקרב לב הצלחה בעתיד", סיכמו השניים.

"השפעה מהותית על המסחר במט"ח"

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, ציין כי "לצעד של פישר צפויה להיות השפעה מהותית על המסחר בשוק המט"ח בטווח הקצר. שוק ההון לא אוהב אי-וודאות, ועד שתיוודע ברבים זהותו של הנגיד. החשש הגדול של המשקיעים והכלכלנים הוא שמאחורי ההתפטרות קיימות סיבות בעלות משמעות מאקרו כלכלית, עלול לתרום לפיחות השקל לעבר רמת 3.8 שקלים לדולר. בשלב הנוכחי משמעות מיוחדת תינתן למועמדים הפוטנציאליים מעת לעת, שכן ראש הממשלה יידרש לפעול בדחיפות למינוי ועדת איתור".