"המדינה צריכה לגרום לזה שיהיו דירות מוכנות לאיכלוס"

כך אומר תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV ■ אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים: "אפשר לעשות מהלכים שיביאו לכך שהמחירים ירדו" ■ דגן: "ההערכה שלנו היא שהמחירים ימשיכו להיות יציבים כמו ב-2012"

בזמן שהוויכוח בנוגע למחירי הדירות נמצא בעיצומו, חברות המגורים הפועלות בישראל המשיכו למכור עשרות אלפי דירות חדשות גם בשנת 2012. הישראלים לא ממש שהו להבטחות הפוליטיקאים והעדיפו, כמאמר הקלישאה, ציפור אחת ביד מדירות זולות על העץ.

מי שלא יכול היה לקנות דירה בת"א הלך לקנות בפתח תקווה. מי שלא יכול בפתח תקווה נדד ליבנה ומי שלא יכול ביבנה קנה באשקלון. מתברר שלמספיק ישראלים היה בשנה האחרונה את הכסף או את האומץ לשעבד את עצמם לבנק לעשרות שנים.

ועכשיו, לאחר הבחירות, תופס נושא הדיור בפעם המי יודע כמה כותרות ראשיות ורבים רוצים להאמין שהפעם זה יצליח, השנה יהיה סוף סוף יותר פשוט וזול לקנות דירה בישראל. האמנם כך יהיה? מה מחכה לנו בשוק המגורים בשנה הקרובה? שאלנו את מנכ"לי חברות הנדל"ן הגדולות בישראל, תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן ואורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים.

"ישראלים ממשיכים להגיע למשרדים וכרגע ההתפלגות היא לפי הגיאוגרפיה ולא לפי שום פרמטר אחר. נכון להיות טעמי הצרכן לא השתנו. הדבר היחיד שמתחיל להוות מיגבלה זה יכולת הקנייה של הלקוחות. אנחנו מסתכלים קדימה ומחפשים את אותם מוצרים שיהיו בר השגה", כך אומר הוד. תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, אומר כי "אנשים היום מאוד התעשתו מההבטחות שהיו לפני כשנה. אם תשים לב בזמן האחרון גם מנהיגנו נזהרים קצת".

דגן מציין כי הדירות שיותר קשה למכור הן "הדירות של ה-1 מיליון או 1.2 מיליון שקל, למשל בחדרה ובאשקלון. יכול להיות שכל האמירות על ירידת מחירים החזיקו אותם חודש חודשיים על הגדר אבל הם הבינו שצריך לחיות אצל האימא והאבא עוד כמה חודשים ואם הם לא יקפצו לתוך המים האלה יכול להיות שיהיה מאוחר אנשים קונים דירות".

הוד אומר כי "עם ישראל מחפש את הפתרון של רכישת דירה - זה סגנון החיים. לייצר דירה עם הון עצמי התחלתי קל יותר ולא צריך להיות גאון גדול כדי להבין. קל יותר להגיע לדירות של ה-1.5 מיליון שקל. כדי להגיע לדירות של ה-2.5 מיליון שקל עד 4 מיליון שקל המשפחה צריכה להיות ברמה שהיא משפרי הכנסה או משפרי דיור עם הכנסה גבוהה, או להיעזר במקורות חיצוניים. יש לא מעט אוכלוסייה שעושה את זה".

באשר להיצע, טוען דגן כי "לפעמים נדמה לי שמישהו מתבלבל. המדינה לא צריכה לשווק קרקעות. המדינה צריכה לגרום לזה שיהיו דירות מוכנות לאיכלוס. ואני לא סתם אומר את זה. התרכזו בשנתיים האחרונות בשיווק קרקעות שאי אפשר היה להתחיל לבנות עליהם".

ומה בקשר למחירי הדירות? הוד מעדיף לא להתנבא, ואומר כי "דבר אחד שאפשר כרגע לעשות זה מהלכים שאם יעשו אותם או לא צריך לשאול בירושלים. אפשר לעשות מהלכים שיביאו לכך שהמחירים ירדו".

דגן אומר כי "ההערכה שלנו היא שהמחירים ימשיכו להיות יציבים כמו ב-2012 ואם יהיו תזוזות זה יהיה אחוז-שניים לכל כיוון".