RIM שינתה את שמה לבלקברי - והשיקה סמארטפונים חדשים

מנכ"ל החברה בהשקת מערכת ההפעלה החדשה בלקברי 10: "העובדים שלנו מחזיקים בלקברי, המשקיעים מחזיקים בלקברי ועכשיו השם שלנו הוא בלקברי"; סימול המניה ישתנה ל-BBRY ■ הסמארטפון מדגם ה-Z10 יגיע לישראל במארס

חברת RIM, יצרנית הבלקברי, מקיימת בשעה זו את מסיבת העיתונאים להשקת מערכת ההפעלה החדשה שלה - בלקברי 10. רים הודיעה במפתיע גם שהיא משנה את שמה לבלקברי, כשם מותג הסמארטפונים שלה. "בלקברי השתנה, החברה השתנתה ואנחנו רוצים לשקף את זה במותג שלנו", אומר טורסטון היינס, מנכ"ל בלקברי. "העובדים שלנו מחזיקים בלקברי, המשקיעים שלנו מחזיקים בלקברי ועכשיו השם שלנו הוא בלקברי". גם סימול המניה של החברה בוול סטריט (RIMM ) ישתנה החל מיום שני הקרוב ל-BBRY.

בלקברי הודיעה על השקת 2 סמארטפונים חדשים. דגם Z10 יגיע עם מסך מגע בגודל 4.2 אינץ' ודגם Q10 כולל מסך מגע ומקלדת כפתורים פיזית. "בנינו את המוצר הזה, כי אנשים רבים אמרו לנו שהם חייבים מוצר עם מקלדת פיזית. ה-Q10 נותן את חוויית ההקלדה הטובה ביותר היום", אומר היינס.

ה-Q10 כולל מצלמה עם חיישן 8 מגה פיקסל ויכולת לשמור מידע, זמן קצר לפני ואחרי הצילום, כך שניתן באותו רגע לבחור את הנקודה הכי טובה בה הדמות לא עוצמת עיניים. מלבד זה, המכשיר כולל מעבד כפול ליבה במהירות 1.5 ג'יגה הרץ ו-16 ג'יגה זיכרון פנימי, המשקל שלו עומד על 135 גרם והוא כולל גם התקן תקשורת לטווח קצר מסוג - NFC.

דגם ה-Z10 יושק מחר במפעילת הסלולר וודאפון באנגליה. לישראל הסמארטפון צפוי להגיע עד סוף חדש מארס, כאשר המפעילות הסלולריות: סלקום, אורנג' ופלאפון, קיבלו בימים האחרונים יחידות לבדיקה. כרגע מכשירי בלקברי לא צפויים להימכר אצל המפעילות החדשות, מכיוון שאלו עדיין לא תומכות בשירותי בלקברי. כרגע לא ידוע, אם דגם ה-Q10 יגיע לישראל.

מבחינת מחיר, העלויות ללקוחות צפויות להיות זולות יותר, מהמחירים הנהוגים היום במכשירי בלקברי. באנגליה וודאפון ויתרה על חבילת בלקברי שעלתה ללקוח כמה עשרות שקלים בחודש. עדיין לא ידוע אם גם המפעילות הסלולריות יוותרו ללקוח על התשלום המיותר הזה, כך שהוא יצטרך לשלם רק על חבילת גלישה רגילה, בשביל ליהנות מכל שירותי בלקברי. מה שכן, רים תוריד עלויות מול המפעילות הסלולריות, כך שאלו אמורות גם לגלגל אותן לצרכן.

ווטס-אפ בפנים

חנות האפליקציות של בלקברי כוללת עכשיו 70 אלף אפליקציות, כאשר החברה טוענת שמדובר בפעם הראשונה שמערכת הפעלה בעת ההשקה שלה, מגיעה עם כל כך הרבה אפליקציות. בין האפליקציות אפשר למצוא את סקייפ, ווטס-אפ, קינדל ומשחקי אנגרי בירדס. לטענת בלקברי, כל המפתחים של האפליקציות האלו מחוייבים למערכת ההפעלה החדשה של החברה. חנות האפליקציות של החברה - App World כוללת גם רכישת שירים, סרטים ותוכניות טלוויזיה. החנות תהיה זמינה ב-18 מדינות, בינהן: ארה"ב, קנדה ואנגליה, אולם עדיין לא בישראל.

בלקברי 10 נוצרה במיוחד לעולם הסמארטפונים, הכוללים רק מסך מגע, ללא מקלדת. מדובר במערכת עם ממשק חדש לגמרי ותמיכה בממשקי מגע עם מחוות שונות. למשל, בדיקת הודעות ושיחות נכנסות בזמן שימוש באפליקציה מסוימת ועיצוב חדש לתוכנת המסרים המיידים של החברה - BBM. הדגש של רים הוא שימוש ביכולות של המכשיר, רק בעזרת האגודל, כאשר היד השנייה נשארת פנויה. למשל, יש גישה מכל עמוד במערכת, לרשימת ההודעות מכל שירותי המסרים המיידים וכל תיבות המייל. כמו כן, יש גישה מהירה בהחלקת כל מסך במערכת, לשירות המייל העיקרי של המשתמש.

שיחות בחינם

שירות המסרים המיידים החדש של החברה כולל מלבד שליחת הודעות טקסטואליות ללא עלות בין משתמשי בלקברי, גם לבצע שיחות קוליות בחינם. האופציה לניהול שיחה קולית, קיימת כרגע רק דרך חיבור WiFi, מה שבעצם מגביל אותה מאוד, מבחינת משתמש שרוצה לנצל את חבילת הגלישה הסלולרית שלו. משתמשי האפליקציה יכולים לראות את הסטטוסים של החברים שלהם, בכדי לדעת האם ומתי משתמשים אחרים זמינים לשיחה ומי לא. בשיחה ניתן לקבל תצוגת מסך מפוצל ועדיין לשמור על היכולת להשתמש בכל היישומים האחרים במכשיר. ניתן להשתמש בפונקציית הצ'אט, כמו גם לשלוח תמונות בתוך BBM ולבדוק מיילים תוך כדי שיחה.

שירות וידיאו חדש שנוסף בבלקברי 10 הוא של ooVoo הישראלית. אפליקציית שיחות הווידיאו מאפשרת לבצע שיחות במחשבי פי.סי, מק, סמארטפונים וטאבלטים עם 12 אנשים. היכולת של ooVoo תוטמע ישירות במערכת ההפעלה של בלקברי, כך שניתן יהיה לעבור בקלות בין שיחה קולית רגילה לשיחת וידיאו דרך ooVoo.

דגש על אבטחה

רים מדגישה מאוד את נושא האבטחה בבלקברי 10, שאמורה להוות יתרון לעומת מערכות הפעלה מתחרות. לטענתה, המערכת ההפעלה החדשה כבר קיבלה את התקן FIPS 140-2, המאפשר לסוכנויות ממשלתיות להשתמש בסמארטפונים. כמו כן, יישום חדש בבלקברי 10 הוא Balance, שיאפשר למשתמשים עסקיים המקבלים את הסמארטפון שלהם מהעבודה, להמשיך להשתמש בכל האפליקציות הפרטיות שלהם, לצד ההגנה שהארגון דורש מהמכשיר.

מדובר בעצם בחלוקה של הממשק לשניים: עבודה ובית. למשל, המשתמש יכול לסנכרן את הלוח שנה הפרטי שלו עם הפייסבוק, כאשר לאפליקציה של פייסבוק אין גישה ללוח השנה הארגוני. הרעיון, שלמידע העסקי אין גישה לאפליקציות הפרטיות, כך שהוא נשאר מאובטח.