האוצר: "מחיר החשמל בישראל זול יחסית למדינות אחרות"

כך אמר היום אורן משה, רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר ■ "המחירים הם ברמה שלא מצליחה לענות על הצרכים של מי שמקים את רשת החשמל"

"מחיר החשמל בישראל נמוך באופן יחסי למדינות אחרות", כך אמר היום אורן משה, רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר. משה דיבר בכנס המכון לאנרגיה וסביבה.

לדבריו "המחירים הם ברמה שלא מצליחה לענות על הצרכים של מי שמקים את רשת החשמל. נוצרת שחיקה בהון העצמי של חברת החשמל וקושי לגייס הון ואתה משלם את זה דרך המס, כי כשממשלת ישראל מאפשרת לחברת החשמל לגייס חוב בערבות מדינה אז אתה משלם על זה כסיכון".

הוא הוסיף כי "הפגיעה ביכולת חברת חשמל למלא את תפקידה כספק שירות חיוני היא המוטיבאציה שלנו לצאת לרפורמה בחברה".

משה סירב להתייחס לשאלה האם הרפורמה תוזיל את מחירי החשמל ואמר כי "הליכה למשק יצרני חשמל פרטיים מוצדקת כדי להקטין את טווח הרגולציה על המחיר. בסוף יושבים שניים-שלושה או עשרה פקידים מוכשרים ככל שיהיו והיכולת שלהם לבנות תעריף שיכסה את העלויות מאד מוגבלת. בחלק מהמקרים מישהו ירוויח הרבה כסף ובחלק מהמקרים מישהו ישחק את ההון העצמי שלו".

משה הוסיף כי "בתחום ספקי הגז למשק נראה שאנו הולכים לקראת שוק ממועט מתחרים" כך אמר היום אורן משה רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר. משה רמז כי המדינה שוקלת לאפשר לבעלי הזכויות ברישיון "שמשון" שימוש בתשתיות הולכה של ספקים אחרים על-מנת להצדיק כלכלית את פיתוח המאגר. הוא הוסיף כי המדינה מקווה עדיין כי יימצא גז ברישיונות פלאג'יק במסגרת קידוחי "ישי" ו"יועד".

ד"ר שלומי פריזאט, הכלכלן הראשי הפורש של הרשות להגבלים עסקיים, אמר כי "יש משקיעים מסוג מסויים שבכל מקום שהם שמים מקדח יוצא גז ויש משקיעים מסוג אחר שלא בכל מקום מצליחים להוציא גז. היו אצלנו דיונים על הרישיונות של דלק ונובל אנרג'י. נושא ההולכה הוא סוגיה קריטית כי אין לנו היום מי שיקבע מה צריך להיות הגודל של הצינור והקיבולת שלו. ברגע ש'תמר' מיצתה את הקיבולת של הצינור שלה היא יצאה מהתחרות. יגיע המוצא הבא וייבנה צינור שיתאים בדיוק לצרכיו וכ יהיה לנו אוסף של מונופולים".

פריזאט התייחס בדבריו לאפשרות שהממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה יחייב את דלק ונובל למכור את אחזקותיהן במאגר "לוויתן". לדבריו, "נשקלת קביעה שנעשה הסדר כובל שלא התקבל לגביו פטור הממונה אמר שעמדתו המקדמית היא שרכיזת הזכויות נעשתה שלא לפי דין כמובן שזה דבר דרמטי ותתקבל החלטה בנושא. אנחנו מוטרדים מהבעלויות הצולבות בין מחזיקי זכויות במאגרי גז שונים.

"בכל מקום אחר לא היינו מעלים על הדעת לאשר דבר כזה שדלק סונול ופז יחזיקו אחזקה משותפת. פה אומרים לנו תקשיבו זה לא יקרה כי אף אחד לא יחפש לבד צריך שותפות ויש איזון מסוים בין הצורך לתמוך בשוק החיפושים. הבעיה שכשנמצא גז אתה עומד מול כדור ספגטי והפיתרון שהממונה מצא לכך הוא ברגע שנמצא גז אתה לא תוכל להמשיך ולהיות בשותפות. אתה יכול להיות שותף בחיפושים אבל בהפקה אתה לבד".