גינאה מאיימת להפקיע משטיינמץ זכויות במכרה ברזל

שטיינמץ מחזיק במרבץ עם החברה הברזילאית vale ■ המדינה מנהלת נגד חטיבת המחצבים של שטיינמץ חקירה בחשד למתן שוחד

גינאה מעוניינת בעסקה חדשה על הזכויות לאחד ממרבצי עפרות הברזל העשירים בעולם, מרבץ סימאנדו, שמחזיקות כיום חברת Vale מברזיל ו-BSGR, חטיבת המחצבים של בני שטיינמץ. כך מדווח ה"פייננשל טיימס". גינאה מנהלת חקירה נגד הקבוצה הישראלית בחשד לשחיתות, ולא ברור אם BSGR אכן תהיה חלק מהעסקה החדשה.

ההסכם הקיים של החברה מברזיל והקבוצה מישראל נחתם בתקופת הדיקטטורה שקדמה לנשיאות של אלפא קונדה. קונדה אמר בשבוע שעבר שהממשלה עובדת יחד עם Vale כדי להבטיח את המשך מעורבותה בפרויקט סימנדאו. BSGR מסרה שכל שותפות אסטרטגית תהיה אפשרית רק בברכתה ובברכת Vale, שלא הגיבה לכך. היא הודיעה רק שלא תפנה לבוררות בינלאומית, בניגוד לאיומיה של BSGR לעשות זאת.

Vale קנתה חלק מהמיזם של שטיינמץ בגינאה ב-2010 ב-2.5 מיליארד דולר. BSGR רכשה את הזכויות שלה שנתיים קודם והשקיעה 160 מיליון דולר בעבודות פיתוח ראשוניות.

בנובמבר הזהירה ועדה שבודקת את חוזי הכרייה הקודמים שעליהם חתמה גינאה את BSGR, שהיא עלולה לבטל את זכויות החברה אם יתברר ששילמה שוחד לממשלות קודמות כדי לזכות בזכויות לפיתוח מרבץ סימנדאו. אחת ההאשמות היא שנציג של BSGR הציע לנשיא הקודם לנסאנה קונטה שעון זהב מעוטר ביהלומים, ושהסכימה לשלם לאשתו הרביעית עמלה של 2.5 מיליון דולר בתמורה לקבלת זכויות הכרייה בגינאה.

BSGR מסרה ביום ה' שעבר שהיא הגישה לוועדה "תגובה מפורטת" להאשמות, ש"מבהירה את הזכויות הבלתי ניתנות לערעור שלנו לסימאנדו ולמרבץ נוסף". לדבריה, הוועדה לא סיפקה "כל ראיה שיכולה לתמוך בהאשמות הכוזבות והזדוניות שלה".