היסטוריה: ועד עובדים יוקם בפוקסקון - המעסיקה 1.2 מיליון איש

החברה, שמעסיקה 1.2 מיליון עובדים, היא קבלנית המשנה הגדולה ביותר בעולם בתחום האלקטרוניקה ■ פוקסקון מייצרת אייפונים עבור אפל

חברת Foxconn , יצרנית הרכיבים שהלקוח הגדול ביותר שלה הוא אפל, מתכננת לקיים, לראשונה, בחירות לאיגודי עובדים במפעלים שלה בסין. מדובר בסימן לשינויים ניכרים שדורש כוח העבודה - המגלה חוסר שקט הולך וגובר.

זו הפעם הראשונה שאירוע כזה נערך בחברה גדולה בסין, מדינה שבה איגודי העובדים נשלטים - מסורתית - בידי הנהלות המפעלים והממשלות המקומיות. פוקסקון היא המעסיק הגדול ביותר במגזר הפרטי בסין, ומספר העובדים שלה במדינה עומד על 1.2 מיליון איש.

החברה - שהמטה שלה שוכן בטאיוואן והיא קבלנית המשנה הגדולה ביותר בתחום האלקטרוניקה בעולם - מסרה כי תהליך הבחירות החדש יאפשר ייצוג נרחב יותר של עובדים זוטרים, ללא מעורבות מצד ההנהלה.

"היו"ר ו-20 החברים בוועדת הפדרציה של איגודי העובדים ייבחרו באמצעות הליך שייערך אחת לחמש שנים באמצעות בחירות חשאיות בקלפיות", כך נמסר מהחברה בתגובה לשאלות שהופנו אליה מצד הפייננשל טיימס.

הצעד מהווה חלק ממאמציה של פוקסקון לקצץ במנגנון הייצור שלה, המייצר חלק ניכר מהגאדג'טים הנמכרים בעולם, כדוגמת אייפונים, מחשבי טאבלט ומחשבים, וזאת בתגובה למחאות, מהומות ושביתות תכופות של עובדים, כמו גם נסיקה בעלויות התעסוקה.

כמו כן, המימשל המרכזי בבייג'ין מעודד משא ומתן קולקטיבי כאמצעי להרגיע את חוסר השקט ההולך וגובר.

גל התאבדויות

מאז גל ההתאבדויות של עובדים, שאירע במפעלי החברה בשנים 2009 ו-2010, יחסה של החברה לכוח האדם העצום שלה מושך תשומת לב ניכרת. פוקסקון הפכה למוקד של ביקורת על נוהגים הנפוצים במפעלים סיניים, לרבות ימי עבודה ארוכים מהמותר בחוק, שכר נמוך והעסקת קטינים.

תגובתה של אפל הייתה להזמין את Fair Labor Association, קבוצה אמריקאית שמקדמת תעסוקה הוגנת, על מנת שתערוך ביקורת בכמה מהמפעלים של היצרנית. אחת הסוגיות שעליה הצביע הארגון היה ייצוג בלתי נאות של העובדים.

עם סיומן של חגיגות השנה החדשה בסין, הנערכות החודש, פוקסקון תכשיר את עובדיה בסין - בסיועו של ה-Fair Labor Association - להצביע עבור הנציגים שלהם.

הם יבחרו עד 18 אלף ועדות איגודים, שהקדנציות שלהן מסתיימות השנה ובשנת 2014. מאחר שהאיגודים לא מילאו עד כה תפקיד של ממש בטיפול בתלונות מצד העובדים והיו נתונות לשליטת ההנהלה, רוב העובדים אינם יודעים מה איגוד עובדים אמיתי אמור לעשות.

מפוקסקון נמסר כי יותר מ-70% מתוך 188 הנציגים במתחם של החברה בשנזן, שנבחרו על-ידי העובדים, היו עובדי קו ראשון. אולם מקורות המקורבים לנושא אמרו שבעבר, העובדים מילאו תפקיד מזערי בוועדות המנהלות את האיגוד.

"התהליך שבאמצעותו הנציגים הנוכחיים של איגוד העובדים בפוקסקון נבחרו לא היה דמוקרטי מכיוון שלא היה מינוי פתוח ושקוף של מועמדים, והוא לא מייצג מכיוון שיותר ממחצית החברים בוועדה הם חברי הנהלה", אמר אחד האנשים שעובדים על התוכניות לבחירות.

יו"ר איגוד העובדים של פוקסקון בסין, צ'ן פנג, מנהלת את הלשכה של טרי גו, מייסד החברה והמנכ"ל שלה. אנשים שמכירים את החברה אמרו כי פנג, שמשתמשת בשם האנגלי פגי, היא אשת סודו של גו וחברה בצוות ההנהלה של החברה בסין.