ראש בראש: במי כדאי להשקיע - במניות פז או דלק US?

לאחר מהלך העליות המהיר שביצעה מניית דלק US בחודש האחרון, היא השיגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-187% - זאת בעוד מניית פז עלתה כ-10% בתקופה המקבילה

מגזר האנרגיה בארץ מרכז עניין רב באחרונה, בעיקר בתחום החיפוש, כאשר רצף אכזבות מצד חברות מהתחום מאפיל על הסקטור. בטור היום נתמקד בחברות אנרגיה סמי-אינטגרטוריות (הכוונה לפעילות רוחבית במגוון ערוצים - חיפוש, הפקה, זיקוק, ושיווק והפצה ללקוחות), שרכיב החיפוש וההפקה אינו חלק מפעילותן.

שתי החברות שנשווה הן באוריינטציה ישראלית: הראשונה, פז נפט , היא חברת האנרגיה המובילה בארץ; והשנייה, דלק US , מצויה בבעלות ישראלית מקבוצת דלק.

פז, חברת הדלק הגדולה בישראל, פועלת ב-3 תחומים עיקריים: בתחום הזיקוק היא מפעילה את בית הזיקוק באשדוד, שרכישתו בוצעה ב-2006 עם פיצול בתי הזיקוק, והוא גם משכנה של חטיבת הלוגיסטיקה. לחברה כושר זיקוק של כ-4.5 מיליון טונות נפט גולמי בשנה (כ-90 אלף חביות ביום). החברה החלה בשנת 2009 בתוכנית השקעות בסכום כולל המוערך בכ-1.3 מיליארד דולר לצורך הגדלת כושר הייצור ויכולת הזיקוק, שיפור איכות המתקן, והקמת תחנת ייצור חשמל נוספת הפועלת על גז לייצור חשמל עצמאי.

בתחום השני, קמעונאות ותחנות תדלוק, פז מתפעלת רשת של 235 חנויות נוחות תחת המותג "yellow", הפרוסות בכ-275 בתחנות הדלק. תחום הפעילות השלישי של החברה, תעשיות ושירותים, כולל בעיקר את פעילות שיווק הגז על ידי פז-גז, וכן חברות המספקות שירותי תעופה.

מול פז נבחן את דלק US, חברה מקבילה שפעילה בארה"ב. לחברה שני בתי זיקוק בעלי קיבולת זיקוק של מעל 140 אלף חביות ליום, לפי החלוקה הבאה: 60 אלף בבית הזיקוק בטיילור, טקסס, ו-80 אלף באל-דוראדו, ארקנסו. בית הזיקוק בטיילור מזקק בעיקר נפט "מתוק" מקומי מאזורו, ויותר מ-90% מתפוקתו משמשת למוצרים באיכות גבוהה דוגמת בנזין. כמו כן, הוא נהנה מהיותו בית הזיקוק היחיד באזור. לעומתו, בית הזיקוק באל-דוראדו מזקק יותר נפט מיובא ופחות איכותי - מה שמוריד את מרווח הזיקוק. לחברה מערך הפצה, המכונה "היד הלוגיסטית", לתחנות הדלק שלה ושל חברות נוספות באזור.

בתחום הקמעונאי מפעילה דלק US רשת חנויות נוחות במתחמי תחנות הדלק, תחת המותג "MAPCO". החברה מתפעלת כ-374 חנויות ב-7 מדינות בארה"ב. אסטרטגיית ההתרחבות שלה בתחום היא רכישת חנויות נוחות, שיהפכו להיות, על פי החזון, חנויות הנוחות השכונתיות.

באופן כללי, אצל שתי החברות קיימים שני פקטורים מהותיים המשפיעים על שורת הרווח: איכות ודירוג מתקני הזיקוק; ויכולת רכישת נפט גולמי איכותי, שהוא קל יותר לזיקוק.

בפרמטר הראשון - רמת בית הזיקוק - יכולת פירוק הנפט הגולמי ומתקנים כגון ממיר קטליטי, משפיעים מהותית על יכולת החברה להוריד את תלותה בנפט איכותי על מנת להפיק מוצרים איכותיים במחיר זול; ובכך לנטרל את פער איכות הנפט שהיא רוכשת, לשפר את רווחיותה ולאזן את התלות במרווח הזיקוק הגיאוגרפי שלה.

פער גדול בשיעור החוב לנכסים

לפז כאמור 3 מגזרי הכנסות עיקריים, והתפלגותן: קמעונאות כ-13%, זיקוק כ-50%, ותעשייה ושירותים כ-7%. שליטה על כל שרשרת הערך מציפה ערך חשוב לחברה, ויכולתה לשלוט במרווח הזיקוק (היות שבארץ מרווח השיווק נקבע על ידי הרגולטור) מהווה פקטור חשוב למקסום רווחים. נכון לתוצאות הרבעון השלישי ב-2012, עומד מאזן החברה על כ-13.1 מיליארד שקל, והונה העצמי - כ-3.2 מיליארד שקל; מולו קיים חוב של כ-3.1 מיליארד שקל, והדבר משקף יחס הון עצמי למאזן של כ-24.5%.

דלק US הציגה במהלך שנת 2012 שיפור עקבי ברווח הנקי בארבעת הרבעונים האחרונים. בשלושת הרבעונים הראשונים לשנת 2012 הציגה החברה רווח נקי מצטבר של כ-214 מיליון דולר, לעומת 164.3 מיליון דולר בשנת 2011.

בבחינת שיעור הרווח התפעולי קיים יתרון לדלק US, עם שיעור רווח תפעולי של 4.06%, אל מול 3.11% בפז.

בפרמטר של תשואת דיבידנד, נכון לדחות הרבעון השלישי, בחישוב מצטבר ל-9 חודשים קיים יתרון אופטי לדלק US, עם תשואת דיבידנד של כ-1.16%. זאת בעוד בפז לא בוצעה חלוקת דיבידנד ב-9 החודשים הללו. האחרונה טרם פרסמה את דוחות הרבעון הרביעי והשנתי, אך בשנת 2011 היא חילקה כ-200 מיליון שקל - מה שמהווה תשואת דיבידנד של כ-3.4%.

פער המשמעותי עולה בין החברות בשיעור החוב לנכסים: זה של פז עומד על כ-47%, בעוד בדלק US הוא 19.4%.

לאחר מהלך העליות המהיר שביצעה מניית דלק US בחודש האחרון, היא השיגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-187%. זאת בעוד מניית פז עלתה כ-10% בתקופה המקבילה.

בנוסף, פז היא חברה מובילה בשוק המקומי, עם פריסה ארצית גדולה בשוק רווי יחסית, ולכן קשה לצפות לגידול משמעותי בקצב הצמיחה של החברה. לפי הסביבה העסקית הנוכחית, עיקר הצמיחה של החברה יכול להגיע מתחום שיווק הדלקים ושיפור מרווח הזיקוק. אופציית ההתרחבות וביצוע רכישות של רשתות מתחרות קיימת תמיד.

להערכתנו, אם כך, קיימת עדיפות לדלק US בשיעור של כ-65% מול 35% לפז.

הכותבים הם מנכ"ל קרנות נאמנות אקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

ראש בראש
 ראש בראש