חשד: נגד קנה בכספי צה"ל חופשות וציוד במיליוני שקלים

משרד הביטחון השעה התקשרות עם דור טכנולוגיות, וידאוסט, נקסטקום, רוטל נטוורקס, שמרד ומנוליד ■ החברות הודו, אך טוענות: "חשבנו שזה לטובת צה"ל"

כיצד משתמשים בכספי משרד הביטחון? לפי ידיעות שהתקבלו במהלך השנה שעברה ביחידה הארצית לחקירות הונאה במצ"ח, נגד בפיקוד הצפון, האחראי על רכש מוצרי תקשוב ושירותים, חשוד כי השתמש בכספים של מערכת הביטחון כדי לרכוש ציוד בהיקף של מיליוני שקלים, אשר לפי החשד לקח לעצמו, למשפחתו ולמקורביו.

אותו נגד ניצל לרעה את סמכותו והשתמש בהסדרי ההרכשה של מערכת הביטחון כדי לרכוש עבור יחידות צה"ל, לכאורה, את הציוד המדובר - שכלל בין היתר מסכי LCD, מחשבים ניידים, טאבלטים, סמארטפונים, ציוד אלקטרוני לרכב (שהתקין ברכבו) וציוד אלקטרוני אחר. לפי החשד, חלק מהציוד ניתן לקצינים בצה"ל או הועבר למקורבים. חלק מהציוד נתפס בביתו של הנגד.

במהלך חקירה משותפת ליחידה לחקירות הונאה במצ"ח ויחידת החקירות של משרד הביטחון, התברר לכאורה כי הספקים שמולם עבד הנגד פתחו עבורו "קווי אשראי" במיליוני שקלים בחנויות אלקטרוניקה שונות.

הנגד הודה בחקירתו בכל החשדות ומסר כי נהג לבצע את הרכישות במשך מספר שנים, תוך ביצוע רכישות פיקטיביות של מוצרים אשר נחוצים כביכול לצבא - אך בפועל לא קיבל את אותם הפריטים המדווחים, אלא קיבל זיכוי בעבורם.

בנוסף חשוד הנגד שקיבל "קווי אשראי" במסעדות ולינה בצימרים במהלך תרגילים, על חשבון רכש שביצע אצל חלק מהספקים.

בעקבות חקירתו של הנגד, פתחה יחידת החקירות של משרד הביטחון בחקירה משותפת עם מצ"ח נגד החברות המשמשות כספקיות של משרד הביטחון. המדובר בחברות תשתיות תקשורת וציוד אלקטרוניקה מהמובילות במשק, ובה: דור טכנולוגיות מידע, וידאוסט טכנולוגיות (94), נקסטקום, רוטל נטוורקס, שמרד אלקטרוניקה (1977) ומנוליד-חירות מערכות בע"מ.

בחקירת החברות התברר לכאורה כי החברות הגישו דרישות תשלום כוזבות למשרד הביטחון, ובהן הצהירו על אספקת ציוד ושירותים כביכול, שהיו אמורות לספק לצה"ל לפי ההתקשרות עימן, בעוד שבפועל "האספקות" מימנו למעשה רכש ציוד אחר עבור הנגד לשימושו הפרטי.

עוד התברר בחקירה כי פעילות זאת נעשתה בידיעה מלאה של הנהלת החברות. כל החברות הודו במעשים המיוחסים להן, והסבירו מעשיהן בכך שחשבו שפעלו לטובת צה"ל.

גורמים המעורבים בנושא, טוענים כי הנהלת נקסטקום לא ידעה על הנושא, וכן לא הודתה במעשים המיוחסים לה. החברה מכחישה גם באופן רשמי את החשדות המיוחסים לה והיא מתעתדת להשמיע את מלוא טענותיה בשימוע.

בעקבות הממצאים החמורים, החליטה הוועדה להשעיית ספקים על רקע פלילי במשרד הביטחון, בראשות סגן היועמ"ש למערכת הביטחון, עו"ד יצחק וכטל, להשעות באופן מיידי את החברות מרשימת הספקים של משרד הביטחון, ולאסור על ביצוע כל התקשרות חדשה עם מי מהחברות, ולאסור עליהן להשתתף במכרזים, עד שיבוצע להן שימוע ותתקבל החלטה בעניינן.

אורן בחרי, מנכ"ל דור טכנולוגיות, מסר בתגובה: "חברת דור טכנולוגיות מספקת שירות אמין ומקצועי לצה"ל במשך שנים רבות, בימים אלו אנו מובילים כמה מהפרויקטים הלאומיים המהותיים בצה"ל. אנו סבורים כי הפרסומים חרגו מהפרופורציות הראויות לגבינו בנושא המדובר, ומאמינים שמשרד הביטחון יפעיל לגבינו שיקול דעת ראוי לאחר שישמע את עמדתנו".