לב לבייב מוכר מחצית מערוץ 9 תמורת כ-10 מיליון דולר

הרוכשים הם קבוצת משקיעים בראשות אלכסנדר לווין ■ ערוץ 9 סיים את שנת 2011 בגירעון של 96 מיליון שקל‏

חברת אפריקה ישראל ולב לבייב מכרו 48% מחלקם בערוץ 9 לקבוצת משקיעים בראשותו של אלכסנדר לווין.

על-פי הערכות בשוק התקשורת, שווי העסקה עומד על כ-10 מיליון דולר, כאשר המשקיע העמיד לחברה המפעילה את ערוץ 9, "וש טלקנל", מימון ביניים בסך של מיליון דולר.

מימון זה יהווה, בכפוף להשלמת העסקה, מקדמה על חשבון השקעתו בערוץ דובר הרוסית. חלקו של לבייב, המחזיק בערוץ דרך חברה פרטית ודרך אפריקה ישראל , ידולל.

‏לווין, ישראלי ממוצא רוסי, מוצג בהודעה של אפריקה ישראל כבעל התמחות עולמית בתחום התוכן לערוצי הטלוויזיה בשוק הרוסי, מפיק בפועל ושותף בחברות הפקה ותוכן בינלאומיות כמו ‏TeleAlliance Media Group‏, ו-‏Tele-Format‏.

"הידע המקצועי והניסיון הבינלאומי הרב אותה צברה קבוצת המשקיעים בראשותו של אלכסנדר לווין יסייעו ביצירת תכנים אטרקטיביים שיתרמו להגדלת שיעורי הרייטינג והשבחת ערך הערוץ", נמסר.

‏לווין הוצג כשותף אסטרטגי לערוץ. השלמת העסקה כפופה לקבלת אישורים והסכמות של מועצת הכבלים והלוויין וככל הנראה גם של הממונה על ההגבלים העסקיים, בשל מעורבותו בשוק הטלוויזיה הרוסית.

‏זו תקופה ארוכה שלבייב מחפש שותף לערוץ 9, שמציין בימים אלה את שנתו ה-20. מלכתחילה מדובר היה בתחום שלבייב אינו בקיא בו, ועם המשברים שפקדו את לבייב עצמו ואת שוק הפרסום בשנים האחרונות, הוא האיץ את ניסיונותיו למצוא משקיע.

‏ערוץ 9 סיים את שנת 2011 בגירעון של 96 מיליון שקל, הכולל הפסד צבור של כ-168 מיליון שקל. בשנת 2011 לבדה הפסיד הערוץ כ-5.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-3.5 מיליון שקל בשנת 2010. גם הכנסות הערוץ ירדו, כאשר בשנת 2010 הכניס הערוץ כ-61 מיליון שקל, ואילו בשנת 2011 הכניס כ-55 מיליון שקל.

‏הערוץ הייעודי, הניזון מפרסומות, נפגע אף הוא בשלהי השנה הקודמת מהמחאה החברתית, שהובילה לירידה משמעותית בעוגת הפרסום. ב-2011, קיבל הערוץ הארכה של רישיונו ב-6 שנים נוספות, והוא צפוי לעלות לשירות עידן ולהיות פתוח לצופים רבים ללא חיבור לכבלים וללוויין.

באחרונה מתחו בערוץ ביקורת על שיטת מדידת הרייטינג בקרב הציבור דובר הרוסית בישראל, ואף פנו לערכאות משפטיות נגד הוועדה למדרוג.