הכסף השחור בדירות להשכרה

כמה כסף נכנס למדינה ממסי השכרה? אף אחד לא באמת יודע

לשר האוצר, יובל שטייניץ, יש יעד חדש. "מלחמת חורמה נגד ההון השחור והעלמות המס", הצהיר שטייניץ בשבוע שעבר, עם השקת קמפיין נגד ההון השחור בישראל. עד סוף הקדנציה, הצהיר, תגבה המדינה עוד 20 מיליארד שקל ממעלימי מס.

רק שלפני שרשות המסים מצהירה על הון שחור בהיקף כה גדול, כדאי שתעשה אצלה בדק-בית. כבר לפני כחצי שנה ביקשנו מרשות המסים נתונים בנוגע להיקף גביית המסים משוכרי דירות. לצערנו, נתקלנו בהתפתלויות שהפכו די מהר לדממה.

כידוע, או שלא, לא מעט משכירי דירות חייבים במס. הפטור - תולדה של הוראת שעה משנת 1990 - מוגבל ל-4,980 שקל בחודש, סכום שאינו נשמע כיום דמיוני למי שמחפש דירה.

על-פי נתוני למ"ס, כ-500 אלף משקי-בית בישראל גרים בשכירות. בתל-אביב, למשל, 49% מהתושבים גרים בדירה שכורה. ובתל-אביב, יודע מי שמעט מתמצא, יש עשרות אלפים שמשלמים יותר מ-4,980 שקל (על דירת שני חדרים בדיזנגוף מבקשים כיום 5,000 שקל).

אז כמה כסף נכנס למדינה ממסי השכרה? אף אחד לא באמת יודע. אין שום מספר, לפחות לא כזה שהציגו לנו, כדי שנוכל להשוות את מה שנכנס לקופה להיקף הגבייה המוערך. ואם רשות המסים מסתובבת כסומא באפלה, מה הפלא שהברדק חוגג, יחד עם מעלימי המס?