פייסבוק נשבע אמונים לכנסת

תלמדו מיאיר לפיד: במחי סטטוס מפריכים פרסום שגוי

מה שאפשר כבר להכריז הוא שאת התגובה הראשונה של מי שצפוי להיות השותף הבכיר בממשלת נתניהו או ראש האופוזיציה לא תקראו בעיתונים ואפילו לא באתרי האינטרנט, אלא בעמוד הפייסבוק שלו.

ב-31 בינואר נפל דבר בישראל. בשעת בוקר מוקדמת פרסם כתב "ידיעות אחרונות" ו-ynet, צביקה ברוט, ידיעה שכותרתה: "יאיר לפיד צפוי להתפשר על ממשלה בת 24 שרים".

בידיעה לא מופיעה תגובה של לפיד או של מפלגתו. מוזר? גם יאיר לפיד חשב ככה, ובמקום להרים טלפון לברוט או למערכת "ידיעות", שם כידוע יש לו קשרים לא רעים, מיהר לכתוב סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו: "לא מפריע לי במיוחד שמפרסמים שהסכמתי לממשלה של 24 שרים, כשהנושא בכלל לא עלה לדיון".

באותה שנייה קבע לפיד קודים חדשים: בפייסבוק לא רק מנהלים מערכת בחירות, לא רק משתמשים לגיוס פעילים, לא רק כותבים הגיגים או מעלים תמונות, אלא זהו כיום כלי התקשורת האישי והישיר של הפוליטיקאי החדש.

לפיד הבין את מה שעסקים רבים עדיין לא הבינו: הפייסבוק הוא "ברזלים" לכל דבר. כשם שעוצמת פרסום בפייסבוק יכולה להגיע ליותר אנשים מאשר שלט באיילון, כך יכול סטטוס להיקרא על-ידי יותר אנשים מאלה שקראו את הידיעה המקורית ב-ynet.

לעמוד של לפיד יש כיום 147 אלף לייקים, למעלה מפי שלושה לעומת השנה שעברה, כפי שכתבתי בטור זה בפברואר 2012. אחרי לפיד עוקבים יותר מסך הקוראים של "הארץ" ו"מעריב" גם יחד.

זו גם הסיבה שלפיד לא טרח להתקשר לברוט. מי בכלל צורך את הידיעות שלו באתרים? במקרה הטוב צורכים אותן בעמודי הלייקים של כלי התקשורת דרך הניוזפיד במחשב או בסמאטרפון, ולפיד הבין את זה היטב. ובעוד העמודים של שאר ראשי המפלגות שבו לשיממונם מלפני שנה, השכיל לפיד לעדכן את בוחריו ויריביו במתרחש בזמן אמת במשא ומתן להרכבת הממשלה.

לפיד מיישם את אחת מהבטחות הבחירות שלו בדבר פוליטיקה חדשה ושקופה, ואנחנו כאזרחים מקבלים בחינם שיעור בשקיפות, זמינות וכנות של הפוליטיקאים שאת משכורתם אנחנו משלמים. במונחי הכנסת קוראים לזה "קשר עם הציבור".

רגע לפני מערכת הבחירות המוניציפלית ב-2013, המשפט החם בקרב האלפים שרואים את עצמם מועמדים לראשי עיר, ראשי רשימות ושאר עסקנים, הוא "תעשה לנו פייסבוק כמו של יאיר לפיד".

ובכן חברים: א. בהצלחה בבחירות. ב. יאיר לפיד יש רק אחד, ואישיות לא ניתן לזייף או לשכפל.

מסקנות: גדלו אישיות מעניינת, כריזמטית, סוחפת, אמיתית, כנה ושקופה, ואז הציבור שלכם ירצה לעקוב גם אחרי העמוד שלכם בפייסבוק. הוא אולי לא יגיע ל-150 אלף עוקבים, אבל בכמה אלפי הלייקים שתקבלו, תגלו מעורבות של אזרחים שאכפת להם ועדיין מצפים למשהו מהפוליטיקאים: את האמת.

הכותב הוא בעל חברת הסושיאל מדיה Double spread