צפו בתמונות: מכוניות הספורט האקזוטיות של האלפיון העליון

קבלו את אגרופי הברזל בכפפות המשי של 2013: אאודי RS7, ב.מ.וו M6 גראנד קופה, יגואר XFR-S, פורשה פאנמרה S, מרצדס CLS63AMG S,


תעשיית הרכב האירופית סיימה את שנת המכירות 2012 כמו מתאגרף במשקל כבד, שיורד מהבמה אחרי 12 סיבובים. כלומר, עדיין על הרגליים אבל עם פנס כחול בעין, שתי שיניים מתנדנדות וצליעה בולטת. מסירות הרכב החדש ברחבי הגוש האירופי צנחו ביותר מ-8% וירדו לרמתן הנמוכה ביותר זה 17 שנה. בחלק מהשווקים נרשמה ירידה של יותר מ-20% במכירות, ואפילו ענקים גרמנים בטוחים בעצמם, כמו קבוצת פולקסווגן, רשמו ירידה במכירות באירופה. שיפור לא נראה באופק המיידי.

בסיטואציה כזו ניתן היה לצפות מיצרני הרכב שיורידו הילוך ויתחילו לייצר דגמים יותר זולים ונגישים להמונים. אבל שינוי דרמטי בתעשיית הרכב יכול לארוך שנים רבות. אז מה עושים בטווח הקצר? מגייסים מזומנים ומשקיעים בתחומים רווחיים. אחד מהם הוא תחום המכוניות הסופר מהירות, שנחשב לזירת המשחקים של האוליגרכים ושל המגה עשירים. לא. אנחנו לא מדברים כאן על מכוניות ספורט דו-מושביות אקזוטיות למסלול, אלא דווקא על פלח הקופה-ארבע-דלתות, שנחשב עד היום לכזה המיועד לקהל מבוגר נהנתני, חובב פינוק ורגוע. קבלו את אגרופי הברזל בכפפות המשי של 2013.

מהירות לפי הזמנה: אאודי RS7

אאודי היא חברה עם תדמית שמרנית, תרבותית ורגועה, אבל יש לה היסטוריה ארוכה של דגמים פורקי עול. לפיכך היה זה צפוי שהיא תציג גרסת RS חזקה ומהירה במיוחד לאודי A7, ספורטבאק, בעלת העיצוב הלא שגרתי. מה שלא היה צפוי הוא שאאודי - דווקא אאודי - תשבור כמה מהחוקים הלא כתובים של יצרני הרכב הגרמנים.

ה-RS7 החדשה בהחלט לא לוקחת שבויים. מנוע ה-V8 טווין-טורבו שלה, שבגרסה ה"רגילה" מייצר "רק" 520 כוחות סוס, עבר מתיחה ומייצר כעת 560 כוחות סוס ומומנט של שבעים קג"מ, המועברים לגלגלים דרך הנעה כפולה קבועה ודיפרנציאל פרוע, עם קירור נפרד משלו.

לרכב יש אמנם תיבה אוטומטית ידידותית לנהג בת שמונה מהירויות, תא מטען מכובד, ואפילו מערכת שמנתקת חלק מהצילינדרים בנסיעה רגועה לטובת שיפור צריכת הדלק (שעומדת בממוצע על כעשרה קילומטרים לליטר). אבל באאודי יודעים היטב שלא זה מה שמחפשים המתעשרים וצאצאיהם המאושרים. לפיכך מפרסמת החברה בגלוי שכל דכפין יוכל להזמין שתי "חבילות ביצועים" אופציונליות, שמנטרלות את מגביל המהירות האלקטרוני. הראשונה מאפשרת למכונית להגיע ל-280 קמ"ש והשנייה מאפשרת לה לסגור305 קמ"ש על כל כביש ציבורי.

הוסיפו לכך תאוצה מאפס למאה קמ"ש ב-3.9 שניות ותקבלו מכונית סלון שיכולה להשאיר עשן שחור למכוניות ספורט אקזוטיות. המחיר צפוי לנוע סביב 100 אלף דולרים בארצות הברית.

נבוט מטיטניום: ב.מ.וו M6 גראנד קופה

עד לפני שנים לא רבות עסקה חטיבת הספורט M של ב.מ.וו בפרויקטים מיוחדים וסלקטיביים מאוד: לא יותר משניים-שלושה דגמים של החברה הורשו לשאת את הלוגו המפורסם, וגם הם יוצרו בכמויות קטנות. כיום חטיבת M היא פס ייצור מלא, שמייצר גרסאות ביצועים בשרשרת - החל בדגמים קומפקטיים ועד רכבי כביש-שטח.

האחרונה שיורדת ממנגנון הייצור/שיווק המשומן של החטיבה היא גרסת ה-M של הגראנד קופה, שנחשבה עד כה למכונית האלגנטית וה"רכה" ביותר במערך של ב.מ.וו. גרסת ה-M החדשה מקבלת את מנוע הטווין טורבו 4.4 ליטרים, שפגשנו כבר ב-M5, עם הספק של 560 כוחות סוס ומומנט של 68 קג"מ. בשילוב עם תיבה אוטומטית כפולת מצמדים בעלת העברה סופר מהירה ומצב "בקרת שיגור" שמאפשר תאוצות מרביות.

כל העסק הזה מזיז ארבעה-חמישה נוסעים ב-4.2 שניות מאפס למאה קמ"ש. לטובת הפחתת המשקל והתחושה ה"מיוחדת" יש למכונית חיפוי גחון אווירודינמי שעשוי מחומר היי-טק קליל המכונה CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer), שממנו עשוי גם הגג.

ב.מ.וו ממשיכה לנקוב במהירות מרבית "מוגבלת" של 250 קמ"ש עבור הסופר קופה שלה, אם כי אנחנו בטוחים שמי שממש ירצה ימצא את הדרך לבטל את ההגבלה. המחיר בגרמניה, למתעניינים, יעמוד על כ-128 אלף אירו, כולל 19% מע"מ.

"הגבלת מהירות" ל-300 קמ"ש: יגואר XFR-S

גם יגואר רוצה נתח מפלח הלקוחות נטולי מגבלות התקציב, וגם השיטה שלה היא להוסיף עוד יותר כוח ולשבור מוסכמות. התוצאה היא ה-XFR-S החדשה, המבוססת על סדרת ה-XF.

מהנדסי החברה לקחו את מנוע ה-V8 בעל נפח חמשת הליטרים, שמצויד בסופרצ'ארג'ר, מתחו אותו, תכנתו מחדש את האלקטרוניקה, ו השתמשו בעוד כמה טריקים המוכרים פחות או יותר בכל סדנת שיפורים. התוצאה היא תוספת של ארבעים כוחות סוס ל-550 כוחות סוס בסך-הכול, והעלאת המומנט ל-68 קג"מ.

אם מוסיפים לכך את ה"מוח" החדש לתיבה האוטומטית בת שמונה המהירויות, מקבלים מכונית סלון שמסוגלת להאיץ מאפס למאה קמ"ש ב-4.6 שניות.

הנתון הזה אולי לא מרשים כמו אצל המתחרות החדשות, אבל יגואר מפצה על כך בהודעה על "שינוי הגבלת מהירות אלקטרונית ל-300 קמ"ש". רוצה לומר: "יכולנו להשיג יותר, אבל בחרנו להיות אחראים".

גם מכונית העל החדשה של יגואר, אגב, מתהדרת בצריכת דלק רשמית של 11.2 קילומטרים לליטר.

מי שרכש את ה-XF-R ה"רגילה" (510 כוחות סוס) ומצב רוחו נעכר בשל העובדה שהיגואר שלו הפכה פתאום לאיטית, יחסית, יכול לקבל "פרס ניחומים": יגואר מציעה לרוכשי המכונית חבילה אופציונלית, לא יקרה יחסית, שמכונה Speed ושמעלה את המהירות המרבית של המכונית ל-280 קמ"ש. וזה מה שמכונה "טיפוח הלקוח".

התחילה את המלחמה: פורשה פאנמרה S

החברים הטובים מפורשה, שמכוניות ספורט הן מטה לחמם, נלחצים מההסתערות של "היצרנים הרגילים" על מה שהיה פעם טריטוריה של יצרני הספורט האקזוטיים. אבל אין להם על מה להלין: הם היו הראשונים שהחלו במלחמה. כבר בשנה שעברה הם השיקו את הפאנמרה טורבו S. מישהו בפורשה החליט שלמכונית הקופה-ארבע-דלתות הענקית שלהם לא מספיקים 500 כוחות סוס ומומנט של שבעים קג"מ, והוסיף לה עוד חמישים כוחות סוס למזל טוב, וגם המומנט הוקפץ לשמונים קג"מ בשיא.

התוצאה היא מכונית במשקל שתי טונות, שמזנקת מאפס למאה קמ"ש ב-3.8 שניות ויכולה להסיע ארבעה אנשים ממהרים מאוד במהירויות של עד 305 קמ"ש. כבונוס מקבלים שלדה עתידנית עם שליטה אלקטרונית מלאה בזווית הגלגול ובשיכוך המתלים, הנעה כפולה, תיבה אוטומטית ממסלול המרוצים - ואפילו פונקציה קטנה שמשנה את צליל המנוע מאגרסיבי למפחיד בלחיצת כפתור אחת. המחיר: נושק ל-2 מיליון שקלים.

אל תתעסקו איתם: מרצדס CLS63AMG S

לגרסת ה-AMG של מרצדס CLS מעולם לא היה מחסור בכוח או בביצועים - מה שהפך אותה לסוג של מכונית פולחן בקרב מעושרי העולם, כולל כמות לא מבוטלת של מכוניות כאלה שהגיעו לישראל. אבל כשהמתחרים מאיימים להשאיר אותך באבק, צריך להילחם על כל אוליגרך. לפיכך התפנתה מרצדס לשדרג גם את גרסת העל ולהוסיף לה עוד קצת כוח.

התוצאה היא המכונית שנושאת שם ארוך ו(עוד) יותר כוח. בגרסת הנעה כפולה, מייצר מנוע ה-5.5 ליטרים טווין טורבו 585 כוחות סוס ומומנט של שמונים קג"מ. בגרסת ההנעה האחורית של המכונית ההספק הוא "רק" 557 כוחות סוס.

המרצדס הארוכה והכבדה הזאת, פלוס שלושה נוסעים ומטען, מאיצה ב-3.6 שניות בלבד מאפס למאה קמ"ש. זהו זינוק בסדר גודל של פורשה 911 טורבו, והצהרת כוונות הנדסית ברורה של מרצדס למתחרים בנוסח "אל תתעסקו איתנו, זה לא ייגמר טוב". המהירות הרשמית מוגבלת עדיין ל-250 קמ"ש, אבל העובדה שהמכונית מציעה כאופציה בלמי מירוץ קראמיים רומזת לכך שהיא יכולה להוסיף עוד איזה שישים-שבעים קמ"ש בקלות.

צריכת דלק הממוצעת המוצהרת היא של כעשרה קילומטרים לליטר - יש אפילו מערכת "עצור סע" לכיבוי המנוע בפקקים - אבל מי שינסה למצות את הפוטנציאל הטמון במכונית יגיד תודה על חמישה קילומטרים לליטר. המכונית תצא לשוק האירופי באפריל, ולא תעלה הרבה יותר מה- CLS63 הקיימת - באזור ה1.5- מיליון שקלים אחרי מסים בארץ.