דנקנר מוסיף להצעת ההסדר: 50 מ' ש' ו-5% ממניות IDB

(עדכון) - במהלך אסיפת מחזיקי אג"ח סוערת שכינסה היום אי.די.בי פתוח אמר המנכ"ל חיים גבריאלי: "יש פה ניסיון אלים להרעיד את אי.די.בי פתוח ולהשתלט על נכסיה" ■ מדובר בהזרמה מיידית של 200 מ' ש' ו-15% ממניות אי.די.בי

קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר ממשיכה להתמודד עם מחזיקי האג"ח שלה בשתי חזיתות. בחזית של אי.די.בי אחזקות הגישה אמש החברה מתווה משופר להסדר חוב, בעוד שבחברה הבת, אי.די.בי פתוח, כונסה הבוקר אסיפת מחזיקים סוערת.

במהלך האסיפה טען מנכ"ל הקונצרן, חיים גבריאלי, כי "יש פה ניסיון אלים להרעיד את אי.די.בי פתוח, כדי להשתלט השתלטות צינית על הנכסים המצוינים של החברה. לאי.די.בי פתוח יש די יתרות נזילות עד הרבעון הראשון של 2014, היא חברה כשרת פירעון, ששווי השוק של נכסיה צומח".

כאמור, אי.די.בי אחזקות הגישה אתמול מתווה חדש, שלישי במספר, להסדר חוב, לאחר ששני המתווים הקודמים נדחו על הסף בידי מחזיקי האג"ח, כשנראה שיש עתה התקרבות מסוימת בין הצדדים. עם זאת, גורמים המקורבים לנציגות האג"ח של החברה טענו היום, כי גם המתווה החדש רחוק מלענות על שאיפות חברי הנציגות - אקסלנס, הראל וגילעד הוותיקה.

ההצעה החדשה של אי.די.בי אחזקות כוללת הגדלת ההזרמה המיידית במזומן לחברה בכ-50 מיליון שקל נוספים, לצד הקדמת תשלום של 10 מיליון שקל כבר למועד ההסדר, כך שההזרמה המיידית עם ביצוע ההסדר תסתכם בכ-200 מיליון שקל.

נוסף על כך, החברה מציעה לבעלי החוב הגדלת רכיב האקוויטי בעוד 5% ממניות אי.די.בי אחזקות, כך שהם יחזיקו נתח של 15% ממניות החברה. מלבד זאת, סדרת האג"ח החדשה שתונפק למחזיקי האג"ח תפחת מ-1.4 מיליארד שקל ל-1.25 מיליארד שקל, והריבית תעלה מ-4% ריאלי לרמה של 4.5%.

גורמים בסביבת נציגות האג"ח מציינים, כי "ההצעה המשופרת לא מתאימה. אם באי.די.בי היו משקיעים בהצעה כמו שהשקיעו בספינים על אודות השקעתו של אדוארדו אלשטיין, מצב מחזיקי האג"ח היה הרבה יותר טוב". בקופת החברה ישנם מזומנים בהיקף של כ-190 מיליון שקל.

ההצעה הקודמת של אי.די.בי אחזקות להסדר חוב, שנמסרה לנציגות ב-23 בינואר, כללה תספורת של כ-600 מיליון שקל על חוב האג"ח (העומד על 1.8 מיליארד שקל), וכללה גם בין היתר הזרמה מיידית של כ-140 מיליון שקל לחברה, מכספי המשקיע הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין (אשר לו ניתנה אופציה להשקיע 75 מיליון דולר בחברת בגנדן, שבאמצעותה שולט דנקנר באי.די.בי).

"ניסיון של הנציגות ליצור כאוס"

לצד המגעים עם הנהלת הקונצרן, ממשיכה נציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות להידבר עם נציגות האג"ח של החברה הבת אי.די.בי פתוח, אשר יזמה מהלך לגיבוש הסדר חוב כולל בשתי החברות, שיעביר את השליטה בהן לידי מחזיקי האג"ח.

באסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, שהתקיימה הבוקר, זכה המהלך שמובילה הנציגות לביקורת חריפה מצד הנהלת הקונצרן, שאותה הוביל המנכ"ל חיים גבריאלי. "לצערי הרב, אנו עדים לניסיון קשה ליצור כאוס באי.די.בי פתוח ובאי.די.בי אחזקות. יש לא מעט גורמים שמנסים בניסיון ציני, וכל אחד יודע למה אני מתכוון, להשתלט על הנכסים המצוינים", אמר גבריאלי.

הוא הוסיף, כי "ביננו לבין עצמנו אנו תמהים על הפעולות האגרסיביות, המזיקות והמיותרות, שלכולכם ידוע שהן מעלות חשש כבד לאינטרסים שאינם לטובת החברה. יש כאלה שיגידו שזה מניעים פסולים, כדי להשיג מטרות סמויות שלא בתום לב".

"אי.די.בי פתוח לא סולבנטית"

נציגות האג"ח של אי.די.פתוח מורכבת מקרן יורק, שאת מהלכיה בישראל מנהל ג'רמי בלנק, מבית ההשקעות פסגות ומחברת הביטוח הפניקס. אלי מיזרוח מחברת הייעוץ TASC, שבחנה את מצבה הפיננסי והכלכלי של אי.די.בי פתוח מטעם נציגות האג"ח, הציג באסיפה ניתוח שלפיו "להערכת TASC, אי.די.בי פתוח לא סולבנטית".

לדברי מיזרוח, בהיבט התזרימי ובמצב הדברים הנוכחי, החל מהרבעון השני ב-2013 החברה תחל להפר את הקובננטים, והחל מהרבעון השלישי השנה היא תהיה במצב של אי-יכולת פירעון חובות פיננסיים. הוא העריך שגם אם החברה תשלים את מכירת ההחזקה הישירה שלה בכור, וכן את מכירת השליטה בכלל תעשיות, הפרת הקובננטים תידחה ברבעון, בעוד שאי-היכולת לפרוע את ההתחייבויות תידחה לרבעון הראשון או השני של 2014.

מבחינה מאזנית, לדבריו, החברה מספקת כעת שיעור כיסוי של 73% בלבד ביחס לחוב (נכסים לעומת חוב), המשקף יתרת נכסים נטו שלילית של כ-1.6 מיליארד שקל. להערכתו של מיזרוח, החברה תציג יחס כיסוי של 100% ומעלה רק אם כל החזקותיה יעלו ב-45% ומעלה כל אחת (בממוצע).

מיזרוח אומר כי נכון שיש לאי.די.בי פתוח הרבה נכסים מצוינים, אך גם אם החברה תמכור כעת את כל נכסיה, היא לא תוכל לעמוד בכל החובות שלה, שנפרסים עד 2025.

עוד ציינו ב-TASC, כי מכירת החברות הבנות של דסק"ש לא תשרת את אי.די.בי פתוח "בטווח הנראה לעין", משום ש"יתרת הרווחים הראויה לחלוקה בדסק"ש היא שלילית ברמה גבוהה מאוד".

באשר לפרסומים שלפיהם מנסה אי.די.בי פתוח למכור חלק מהחזקתה בכלל ביטוח לגופי השקעה זרים, צריך להזכיר כי בספטמבר האחרון הקטין האוצר את כמות מניות השליטה הנקיות משעבוד שקבוצת אי.די.בי מחויבת להחזיק בכלל ביטוח, עד להחזקה של 45% מההון, וזאת עד למארס 2015.

מכאן, שבנטרול המניות שמשועבדות לטובת הלוואה שקיבלה ממנורה מבטחים, יכולה אי.די.בי למכור עתה במהירות עד 6% ממניות כלל ביטוח - חבילה ששווה בבורסה כ-196 מיליון שקל בלבד.

המתווה החדש
 המתווה החדש