גוברים הקולות בארה"ב למנות את סטנלי פישר ליו"ר הפד

חתן פרס נובל לכלכלה פול קרוגמן כתב ב"ניו-יורק טיימס": פישר מתאים לכהן כיו"ר הפד - אך הרפובליקנים עלולים לסכל את המהלך ■ בסוף השבוע פורסם מאמר דומה ב"וושינגטון פוסט" ■ ברננקי יסיים תפקידו בינואר הקרוב

פול קרוגמן, חתן פרס נובל בכלכלה ובעל טור ב"ניו-יורק טיימס", כתב אתמול (א') בבלוג שלו,"מצפונו של ליברל", כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אכן מתאים ביותר לכהן כיו"ר הבא של פדרל ריזרב, כמו כלכלנים מסוימים אחרים, אך הטיעון שלפישר יהיה יתרון על מועמדים פוטנציאליים אחרים בתהליך המינוי, מפני שהוא היה נגיד מוצלח מאוד בישראל ועבד היטב עם רה"מ נתניהו טיעון כזה אינו אלא פנטזיה.

קרוגמן מגיב על מאמר באתר של "וושינגטון פוסט", בשבת, שקובע כי פישר הוא המועמד האידיאלי לכהן כיו"ר ה'פד' במקומו של של בן ברננקי, שכנראה יפרוש מהתפקיד ב-2014 לאחר שמונה שנות כהונה. כותרת המאמר היתה: "סטן פישר הציל את כלכלת ישראל; האם הוא יוכל להציל את כלכלת אמריקה?". מחבר המאמר ב"פוסט", דילן מתיוס, משיב ב"כן" החלטי על השאלה בכותרת ומציין, כי הזמן שבילה פישר בישראל דווקא עשוי להיות יתרון בעיני צוותו של אובמה.

"אני חושב שזו פנטזיה", כותב קרוגמן בתגובה. "מתיוס לא התמודד במאמרו עם הטירוף המונטרי העמוק של המפלגה הרפובליקנית המודרנית". תמצית טיעונו של קרוגמן היא, שהרפובליקנים לא יהיו מוכנים לסמוך ידם על חזונו הקנסיאני של פישר, ובמילים אחרות: הם ינסו להכשיל את מינויו לתפקיד, אם אכן אובמה יבחר בו כמועמדו לנהל את ה'פד'.

"צריך לזכור שהמנהיגים האינטלקטואליים של הרפובליקנים בילו את ארבע השנים שחלפו בציפייה להיפר-אינפלציה בכל רגע", מוסיף קרוגמן. "לפני שנתיים הם הטיפו לברננקי מוסר על התנהלותו הנוראה שהובילה ל'השפלת' הדולר. כמובן, העובדה שכל נבואותיהם הופרכו כחזונות שווא לא שינתה את דעתם ולו במקצת".

והוא מוסיף: "והנה, מופיע לפנינו סטנלי פישר שאומר כך: 'עודני סבור שהכלכלה הקנסיאנית חשובה במידה קיצונית, ואם יש כאלה שאינם חושבים כך, המשבר (הפיננסי האחרון) צריך להניע אותם לחשוב מחדש'".

ההתבטאות הזו של פישר היא בעצם עלבון כפול לרפובליקנים: גם השבח לתורת קיינס, וגם הרעיון שאדם צריך לבחון מחדש את עמדותיו לנוכח המציאות, הם דברים שהרפובליקנים מתעבים, אומר בעל הטור ב"טיימס".

קרוגמן מזכיר, ש"ההישג העיקרי של פישר כנגיד בנק ישראל היתה ה'השפלה', סליחה, הפיחות של השקל, שהושג באמצעות רכישת כמויות עצומות של מטבע זר, מהלך שסוכך על ישראל מפני המשבר הגלובלי".

המהלך של פישר הוא בעצם צורה מסוימת של 'ההקלה הכמותית' (quantitative easing), אחד מהכלים החשובים ביותר של ברננקי להבראת הכלכלה בארה"ב. הרפובליקנים יוצאים מדעתם מרוב זעם כל אימת שברננקי מפעיל שוב את הכלי הזה, מציין קרוגמן. והוא מסיים: "אני מניח שמה שאני רוצה לומר הוא, שאובמה צריך לבחור במישהו טוב לעמוד בראשות ה'פד', מישהו כמו סטנלי פישר, או כלכלנים ברמתו, ואפילו לא לנסות לפייס את המטורפים הרפובליקניים".