הוועדה למדרוג בתגובה לתביעת ערוץ 9: נתוני הצפייה מהימנים

ערוץ 9 דרש למנות נאמן חיצוני שיבדוק את עבודת הוועדה למדרוג ■ בתגובה, הוועדה טוענת כי לא נפל כל כשל במדידת נתוני הרייטינג בקרב עולים חדשים

הוועדה הישראלית למדרוג טוענת כי לא נפל כל כשל במדידת נתוני הרייטינג בקרב עולים חדשים.

הדברים נאמרו במסגרת תגובתה של הוועדה לתביעה של ערוץ 9, שדרש למנות נאמן חיצוני שיבדוק את עבודת הוועדה למדרוג, לאור הסברה כי נתוני הרייטינג המיוחסים לאוכלוסיית העולים אינם משקפים את המציאות המוכרת להנהלת הערוץ. התיק מתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים.

"בחודש נובמבר 2010 התקבלו בוועדה פניות של ערוץ 9, שטען כי יש ירידה בהיקף הצפייה של העולים החדשים בטלוויזיה", נמסר בהודעת הוועדה. "הוועדה ביצעה בדיקות רבות ומקיפות בסיוע היועץ הסטטיסטי מטעמה, פרופ' צבי גילולה מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת שיקגו, ובכולן לא נמצא פגם או כשל במערכת או בנתוני הצפייה המפורסמים על-ידה. ערוץ 9 לא הסתפק בכך והגיש בקשה לבית המשפט המחוזי בירושלים לחייב את הנהלת הוועדה למנות מומחה חיצוני לבדיקת נתוני הצפיה שמופקים מהמערכת".

בתביעתו של ערוץ 9 נכתב כי בערוץ סבורים כי "נתוני הצפייה ה'פורמליים' של הוועדה משקפים 'יקום מקביל', שדבר אין לו עם נתוני האמת של ציפיית אוכלוסיית העולים".

בתשובה שהוגשה אתמול (א') טענה הוועדה, באמצעות עורכי הדין יאיר עשהאל ויניב שבו ממשרד אברמזון ושות', כי פנתה לפרופ' רון קנת, נשיא האיגוד הישראלי לסטטיסטיקה, שהגיש לבית המשפט חוות-דעת מומחה שכללה בדיקה של הנתונים ושל התנהלות הוועדה.

"פרופ' קנת קובע בחוות-דעתו כי לא נפל כל פגם ביישום ההחלטות והכללים שלפיהם פועלת הוועדה למדרוג", נמסר. "פרופ' קנת הוסיף וקבע כי הוועדה ערכה בדיקות רבות ולא חסכה כל מאמץ כדי לבדוק את עצמה, כאשר בכל הבדיקות לא נמצא פגם כלשהו במערכת או בנתונים".

עם זאת, פרופ' קנת קבע כי לנוכח חלוף הזמן מאז העלייה המאסיבית מברית-המועצות לשעבר, נראה כי יש מקום לבדוק את הגדרת "עולה חדש" במתכונתה הנוכחית וכן את מספרם של בתי העולים בפאנל. על כן מבקשת הוועדה למדרוג לדחות את בקשת ערוץ 9.

מנכ"לית הוועדה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, אמרה כי "מדובר בתביעה מיותרת, שעדיף היה אילו לא הוגשה כלל".

מערוץ 9 נמסר: "רק היום הגיעה לידינו תגובתה של הוועדה למדרוג, ועל כן טרם הספקנו ללמוד אותו כראוי. מעיון ראשוני אנו מתרשמים כי השאלות העיקריות שהצבנו בבקשתנו עומדות בעינן. יתרה מכך, לא ברור מדוע הוועדה אינה מוכנה להכפיף את עצמה לביקורת מקצועית אובייקטיבית, כמו כל גוף אחר במדינה".