"המחירים בסלולר לא יעלו; לגולן ולהוט לא נשאר הרבה"

חיים ישראל, מנהל המחקר של מריל לינץ' בישראל: "התחרות בסלולר הגיעה ליציבות - גולן והוט לא ייעלמו מהשוק, אבל יהיו פחות אגרסיביים" ■ "אנשים מחפשים את ההצעה הכי נמוכה, אין להם רגשות רעים כלפי החברות הוותיקות"

בימים האחרונים ניכרת תזוזה במניית בזק, ולפי ההערכות בשוק, לחיים ישראל, מנהל המחקר של מריל לינץ' בישראל, יש יד בדבר. ישראל צוטט לאחרונה כמי שאומר שבזק קמה מהקרשים לאחר קפיצה של 11% בתוך שבועיים. "יש פה איסוף בהמתנה לדיבידנד הענק", הוא קבע.

לדבריו, "עיקר המשיכה של המשקיעים לנייר נובעת מהתחזיות הטובות ומהשקיפות הגבוהה שחשפה החברה כשפרסמה את תחזיותיה שעלו על הקונצנזוס. בנוסף, המשקיעים אוספים את מניית בזק בהמתנה לחלוקת הדיבידנד הענק שצפויה החברה לחלק השנה".

עוד מציין ישראל כי "בזק צפויה לחלק בחודש מאי את הדיבידנד החצי-שנתי למשקיעיה בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל, שמשקף תשואת דיבידנד של 9.1% לחצי שנה. כך שבתוך שנה, החברה הולכת לשלם דיבידנד בסך של 2.6 מיליארד שקל ותשואת הדיבידנד הצפויה למשקיעים עומדת על כ-21% תשואה".

- לפני בזק, בוא נדבר רגע על שוק הסלולר. איך אתה רואה אותו בימים אלה?

"קודם כל, אני באמת חושב שהתחרות הגיעה למצב של סטטוס-קוו, ואנחנו בתחתית המחירים בשוק הסלולר. גם גולן טלקום והמפעילים הווירטואליים כבר לא מגיבים כמעט למחירים נמוכים יותר. אני חושב שלא נשאר להם הרבה ב'ארסנל'. רוב הירידה כבר מאחורינו, או כמעט בוודאות מאחורינו".

- אי-אפשר להרוויח יותר ברמת המחירים הנוכחית, ולכן צפוי להיות תיקון?

"אני לא יודע, אבל כשהמחירים יורדים קשה מאוד להעלות אותם. אני לא סבור שהם יתחילו לעלות פתאום, אבל השוק מגיע לרמה של יציבות וזה חשוב".

- צפוי תהליך של התכנסות במספר השחקנים?

"אני לא חושב שגולן טלקום והוט מובייל יוכלו להמשיך כך לאורך זמן. הם זורקים הרבה מאוד כסף על מחירים נמוכים ועל רכישת לקוחות. הם לא ייעלמו מהשוק, אבל הם יהיו הרבה פחות אגרסיביים. אחד הדברים שלמדנו בתחרות הזאת זה שאנשים מחפשים את ההצעה הכי נמוכה ולא בהכרח רוצים להעניש את החברות הוותיקות. אם הוותיקות ייתנו הצעה אטרקטיבית - הלקוח יישאר. אין לו רגשות רעים כלפי החברות הוותיקות".

- מה זה אומר?

"זה אומר שהוט וגולן והמפעילים הווירטואליים חשופים בדיוק לאותה תנודתיות שהחברות הוותיקות חשופות אליה".

- כלומר זה שוק שהוא רק של מחיר?

"מי שייתן את המוצר הכי טוב ינצח, ופה לוותיקות יש יתרון - גם ברשת, גם בשירות וגם בידע הנצבר".

"פרטנר יכולה לחזור לחלק דיבידנדים"

- מה דעתך על פרטנר וסלקום והסיטואציה שבה הן נמצאות?

"אני בהמלצת 'קנייה' על פרטנר ו'נייטרלי' על סלקום . ההמלצה שלנו על פרטנר נבעה מהשינוי בבעלות. כמו כן, ראינו בחברה פגיעה חזקה, אבל היא עושה דברים חשובים כדי לשמור על הלקוחות שלה. השווי שלה אטרקטיבי, והיא יכולה לחזור לחלק דיבידנדים ויש לה גם איפה לקצץ עלויות".

- ומה לגבי סלקום?

"סלקום יקרה יותר מבחינת השווי. עדיין לא ברור לי איך ייראו הדיבידנדים בעתיד".

- בוא נחזור רגע לבזק. מה לדעתך קורה שם?

"הכי חשוב זה לדבר על התחזיות של החברה שהן גבוהות יותר מאלה של האנליסטים. לבזק יש יכולות גבוהות, היא מצוידת בתחזית ריאלית על השוק, והיא שקופה לגבי האתגרים שעומדים בפניה ובכלל. כמו כן, אם אתה מסתכל על התחזית אתה רואה את עניין התזרים, שהוא גדול במיליארד שקל על הרווח הנקי של החברה. זה אומר שיש לחברה את כל היכולות להמשיך לחלק דיבידנדים ולהקטין את החוב".

- אתה לא רואה כרגע איום אמיתי על החברה?

"לא, השוק קפוא. מחכים שרגולטור חדש ייכנס. בינתיים, פרטנר, סלקום ובזק לא סגרו את התנאים של השוק הסיטונאי. אישית, אני חושב שזה אינטרס של בזק להשיק את השוק הסיטונאי, כי זה יביא לביטול ההפרדה המבנית של החברה ולהתייעלות מאוד גבוהה בקבוצה".

- ומה לגבי האיום מצד חברת החשמל ומיזם הסיבים האופטיים שלה?

"היה הרבה רעש, המכרז התקדם, ואפילו יש קבוצה שמתמודדת. אבל אני עדיין לא מתרגש יותר מדי. אולי זה בגלל שיש ואקום במשרד התקשורת. אני לא מאמין שהשנה נראה איום מצד המיזם, וזה הרבה יותר רעש. יכול להיות שתהיה פגיעה בבזק בעתיד הרחוק, אבל זה בטוח לא משהו שנראה בשנה הקרובה.

"חוץ מזה, אנחנו רואים שבזק - בניגוד לחברות הסלולריות שישבו וחיכו לכניסה של המתחרים - התחילה במיזם סיבים אופטיים משלה. היא לא אמרה 'לי זה לא יקרה'. זה מאותת שהיא מוכנה לכל אתגר".

- מה לגבי הוט?

"אנחנו לא מכסים את החברה, אבל בעיקרון היא חשופה לאותן הסכנות כמו בזק. אני מעריך כי הוט מובייל תגיע לנתח השוק שהיא צריכה על מנת שתוכל לקבל את כספי הערבות שהפקידה. מבחינת השוק הקווי, היא צריכה להתמודד עם אותם האיומים שטמונים בשוק הסיטונאי, אבל מאידך, אין לה את אותו פוטנציאל רווחיות מביטול ההפרדה המבנית כמו בבזק".