כיצד ישפיעו הגבלות המשכנתאות החדשות על מניות הבנקים?

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI: "הבעיה בשוק הנדל"ן תיפתר באמצעות התערבות ממשלתית אגרסיבית הן בצד התכנון והן בצד המיסוי"

בנק ישראל חושש מהסיכון הגדל בשוק הדיור ומטיל מגבלות נוספות על הבנקים. הוראה שהוציא היום (ג') המפקח על הבנקים דודו זקן מחייבת את הבנקים להפריש יותר לחובות מסוכנים בגין כל משכנתא שהם יתנו לרוכשי הדירות. ההוראה עלולה להביא להקטנת המשכנתאות בשוק. הבנקים יצטרכו לבצע את ההוראות החדשות החל מ-1 בינואר, כלומר כבר בדוחות הרבעון הראשון של 2013.

עדי סקופ, אנליסט הפיננסים הבכיר של בית ההשקעות IBI, מציין כי טיוטת הנחיה חדשה שפרסם היום בנק ישראל מחמירה את דרישות הקצאת נכסי הסיכון בבנקים בגין אשראי לדיור. בנוסף, היא מגדילה את ההפרשה הקבוצתית לחובות מסופקים בגין אשראי זה. במקביל, מקטינה את דרישות ההון בגין ערבויות חוק המכר שתגדיל את האשראי הבנקאי שניתן כיום לקבלנים.

"הנחיה זו מצטרפת לשורה ארוכה של צעדים שנקט בנק ישראל בשנתיים האחרונות בניסיון לצנן את שוק הדיור, בינתיים ללא הצלחה יתרה. ההשלכות יהיו בעיקר דרך הקטנת יחס הלימות ההון שיידחה את מועד חלוקת הדיבידנדים בבנקים. בנוסף, צפויה להיות הגדלה במרווח האשראי הבנקאי שלטענת בנק ישראל הפך להיות מסוכן יותר. שורה תחתונה - פגיעה לא מהותית בכל הבנקים. ממליץ לנצל את הסנטימנט השלילי במזרחי טפחות, שבד"כ נפגע יותר מהאחרים בעקבות הנחיות מסוג זה עקב חשיפתו הגדולה לאשראי לדיור, ולאסוף בירידות. מזרחי נשאר בהמלצת קנייה במחיר יעד של 42 שקל".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, אומר כי "בנק ישראל אינו יכול להישאר אדיש להתחדשות העלייה המהירה במחירי הדירות לאורך המחצית השנייה של השנה בהתחשב בוואקום שנוצר עד להקמת ממשלה חדשה. הבנק מנסה להפחית את התמסורת שבין הריבית לבין שוק הנדל"ן ולקנות דרגות חופש להפחתת ריבית נוספת על רקע ההאטה המתגברת בפעילות המשק והתחזקות שע"ח של השקל, התפתחויות הדורשות את המשך הפחתת ריבית, כך שההסתברות להפחתה נוספת באחת משתי ההחלטות הקרובות עלתה מדרגה".

"הצעדים המאקרו-יציבותיים של בנק ישראל לשוק הנדל"ן, הן אלו שננקטו בעבר והן הנוכחיים לא יהיו אלו שיפתרו את הבעיה בשוק הנדל"ן כאשר לשם כך נדרשת התערבות ממשלתית אגרסיבית הן בצד התכנון והן בצד המיסוי. המשך גרירת רגליים מצד הממשלה יובילו אמנם את בנק ישראל לנקיטת צעדים נוספים, שבחלקם מנסים לצנן ביקושים ובחלקם להפחית את רמת הסיכון של המערכת הבנקאית הנובעת מהתנפחות ענף הנדל"ן למגורים, אך מותירים את ענף הנדל"ן בפרט ואת המערכת הבנקאית בכלל ברמת פגיעות גבוהה לתרחיש של הרעה ניכרת בשוק העבודה המקומי".